اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

از خرید تا ضدعفونی کردن منزلتان را به ما بسپارید

بسیجی‌های «قرارگاه جهادی شهید سلیمانی» در منطقه ۸ تهران (نارمک) گل کاشته‌اند. کار کم‌نظیری که ۲۴ ساعته سنگ بنای آن را گذاشتند و در مدت چند روز توانستند نیازهای به‌ظاهر کوچک؛ اما بسیار ضروری اهالی منطقه‌شان را درمقابله با ویروس کرونا تأمین کنند. فقط کافی است اهالی محله شان درخواست بدهند.

از خرید تا ضدعفونی کردن منزلتان را به ما بسپارید

حوزه سلامت خبرگزاری فارس؛ سودابه رنجبر: زوج میان‌سالی درخواست کمکشان را به سایت قرارگاه «جهادی شهید سلیمانی» ارسال کردند. وقتی بسیجی‌های قرارگاه ظرف مدت دو ساعت خودشان را به منزل زوج میان‌سال رسانند آن‌ها باورشان نمی‌شد که چند بسیجی آموزش‌دیده با تجهیزات کامل آمده باشند و در مدت یک ساعت بتوانند همه خانه آن‌ها را ضدعفونی کنند. مرد خانه پرستار بیمارستان بود و تست کرونایش مثبت شده و در قرنطینه خانگی به سر می‌برد و همسرش از او پرستاری می‌کرد. داروها و اقلام بهداشتی منزلشان روبه پایان بود و یکی از دغدغه‌های خانم خانه بیرون رفتن از منزل و تهیه این لوازم شده بود. بچه‌های بسیجی بعد از ضدعفونی کردن خانه، عکسی از نسخه گرفتند و در عرض دو ساعت داروها، اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده را به خانم خانه تحویل دادند و تأکید کردند در صورت نیاز مجدد، درخواستتان را ارسال کنید تا خودمان را برسانیم. وقتی بسیجی‌های قرارگاه داشتند آپارتمان زوج میان‌سال را ترک می‌کردند، هنوز صدای قدردانی و دعاهای پی‌درپی خانم میان‌سال درراه پله‌ها می‌پیچید.

شما فقط در خانه بمانید

بسیجی‌های گروه «جهادی قرارگاه شهید سلیمانی» در منطقه ۸ تهران گل کاشته‌اند. کار کم‌نظیری که ۲۴ ساعته سنگ بنای آن را گذاشتند و در مدت ۴ روز توانستند نیازهای به‌ظاهر کوچک؛ اما بسیار ضروریِ اهالی منطقه‌شان برآورده سازند. لابد می‌پرسید این چه‌کاری است که ۴ روزه جواب داده و چه نیازهای ضروری بوده که آن‌ها بتوانند برآورده کنند؟

امروز چه بحثی مهم‌تر از کرونا؟ چه ضرورتی مهم‌تر اینکه در خانه بمانید؟ جوان‌های گروه جهادی شهدای نارمک سایتی طراحی کرده‌اند که به‌صورت آنلاین درخواست‌های اهالی منطقه‌شان را ثبت می‌کنند. با ورود به این سایت و ثبت درخواست دیگر نیاز نیست اهالی منطقه ۸ برای خرید به‌خصوص، خرید اقلام بهداشتی مثل (دستکش ،ماسک  و مواد ضد عفونی کننده )از خانه‌هایشان بیرون بیایند. این تازه یکی از فعالیت‌های این گروه جهادی است. قبلاً این سایت‌ها را به نام استارتاپ می‌شناختیم و اغلب کارشان درآمدزایی و کارآفرینی بود.؛ اما حالا صفرتا صد این سایت استارتاپی تنها برای کمک به تک‌تک اهالی منطقه ۸ تعبیه‌شده است. یعنی کافی است آدرس سایت گروه جهادی شهدای نارمک را داشته باشید  http://jahadi8.com/» و درخواستتان در این سامانه ثبت کنید در مدت کوتاهی بنا به درخواستتان مثل ضدعفونی کردن مشاعات آپارتمان، ضدعفونی کردن داخل منزل، ضدعفونی کردن اتومبیل، انجام خریدهای ضروری، ارسال ملزومات بهداشتی با هزینه دولتی و به تعدادی محدود ، انجام معاینه‌های پزشکی مثل تب‌سنج و اندازه‌گیری اکسیژن خون و آیتم‌های دیگر... رسیدگی می‌شود.

صدای ما را از نارمک می‌شنوید

«احسان خامه چی» فرمانده پایگاه بسیج مسجدالنبی منطقه ۸ یکی از بانیان ارشد این اتفاق است می‌گوید: «پیش از اینکه به فکر راه‌اندازی این سایت باشیم معابر عمومی منطقه‌مان را ضدعفونی می‌کردیم. جزو اولین گروهای داوطلب در تهران بودیم. به‌سرعت این کار شیوع پیدا کرد و می‌دیدم که موازی کاری‌هایی انجام می‌شود. مثلاً نیروهای شهرداری در فاصله بسیار از کمی از ما یک میدان مشخصی از منطقه را ضدعفونی می‌کردند. گفتیم باید فکر تازه‌ای کنیم که انرژی و مواد اولیه هدر نرود. در اولین قدم، قرارگاهی را به نام «قرارگاه جهادی شهید سلیمانی» در همان پایگاه مسجدالنبی نارمک تشکیل دادیم که بیشتر گروه‌های بسیجی با ما همراه شدند. حالا محکم‌تر و قوی‌تر شده بودیم. ساعت‌ها اتاق فکر داشتیم که چطور می‌توانیم امکانات بیشتری را در اختیار اهالی منطقه‌مان قرار دهیم؟ درحالی‌که اهالی منطقه را در خانه‌هایشان نگه‌داریم.

 

 فکر تشکیل موکب یا ایستگاه‌هایی برای توزیع مواد بهداشتی خیلی کهنه‌شده بود و باعث تجمع اهالی می‌شد. دست‌آخر به این نتیجه رسیدیم که ما بیاید امکانات را به منزل اهالی برسانیم البته یک نکته خیلی مهم وجود داشت و آن این بود که اهالی باید خودشان درخواست می‌دادند.

فقط کافی است درخواست ثبت کنید

«محمد سجاد زیدی» مسئول برنامه‌ریزی سایت می‌گوید: «به‌محض اینکه به این نتیجه رسیدیم که مردم نباید برای بیرون آمدن از منازلشان تشویق شوند. این ایده به ذهنمان رسید که فقط یک‌راه می‌ماند آن‌هم خدمات‌رسانی به‌صورت آنلاین است. تعدادی از بسیجی‌ها که درزمینهٔ استارتاپ تجربه داشتند را جمع کردیم و در همان مسجدالنبی ظرف مدت ۲۴ ساعت سایت بسیار راحت و قابل‌دسترسی را برای عامه مردم طراحی کردیم .همین امروز هم برنامه دیگری طراحی کردیم که اگر درخواست‌کننده‌ای اینترنت نداشت و یا گوشی موبایلش اندروید نبود هم بتواند با شماره‌گیری (     #1000888*1*6655* ) درخواستش را به ما اعلام کنند.

معرفت شهدا را به ارث برده‌اند

بسیجی‌های قرارگاه شهید سلیمانی در مسجدالنبی، آن‌قدر بامعرفت هستند که اسمی از خودشان نمی‌برند و آبروی محلشان را درگرو بزرگی شهدای محله‌شان می‌دانند. هرکدامشان که لب به سخن باز می‌کنند بعید است یاد شهدا را زنده نکنند. اغلبشان جوان و تحصیل‌کرده هستند. همین است که جانبازان و ایثارگران این محله پابه‌پای بچه بسیجی‌های نوجوانشان از ساعت ۱۲ شب تا ۳ نیمه‌شب برای ضدعفونی کردن معابر و پمپ‌بنزین‌ها با آن‌ها همراه می‌شوند. همچنین در گروه های دو نفره به عابران ماسک و دستکش به صورت رایگان اهدائ می کنند .بسیجی‌های این پایگاه قبلاً برادری خود را ثابت کرده‌اند و در خدمات‌رسانی در بحران‌هایی مثل سیل و زلزله حضور داشتند حتی پیش‌تر، طرح‌هایی را برای محرومیت‌زدایی اجرا کرده‌اند.

نیازمندان را به خیران معرفی می‌کنیم

«احسان خامه چی» با اشاره به اهمیت سایتی که تنها ۴ روز است کار خود را آغاز کرده می‌گوید: یکی دیگر از اقدامات و درگاه‌های این سایت طرح «دست‌به‌دست» است. در این طرح افرادی که در این شرایط اقتصادی دچار مشکلات شده‌اند و از پس تأمین مخارج خانواده برنمی‌آیند مثل فروشنده‌ها، پیک‌ها موتوری، نظافتچی‌های منازل و ... را به خیران معرفی می‌کنیم تا در این شرایط بتوانند کار مناسب خانگی و یا درزمینهٔ کارآفرینی به آن‌ها کمک کنند.

مشاوره می‌دهیم تا نترسید

 از طرح‌های دیگر که در این مدت مورد اقبال قرارگرفته هماهنگی با دانشگاه علامه طباطبایی است که ۷ نفر از روانشناسان این دانشگاه به‌صورت داوطلبانه در ساعت‌های مشخصی از روز می‌توانند به‌صورت آنلاین پاسخگوی سؤالات درباره مشکلات رو حی و روانی با موضوع ویروس کرونا باشند. مشاوره‌ها موضوعاتی مثل کنترل ترس در برابر ویروس، وسواس ضدعفونی کردن، اضطراب درباره ویروس کرونا... را بررسی می‌کنند.

بستر اعتمادسازی فراهم‌شده است

در همین مدت کوتاه فعالیت این گروه اتفاقات جذابی رخ‌داده است و اعتماد و امنیت در محله نارمک دوچندان شده است «محمد سجاد زیدی» می‌گوید: «هنوز چند ساعت از بالا آمدن سایت نگذشته بود که درخواست ضدعفونی کردن یکی از محدوده‌ها ثبت شد. پیگیری کردیم و متوجه شدیم چند دقیقه پیش آمبولانس به دریکی از منازل مراجعه کرده و پیرزن و پیرمردی که به مشکوک به کرونا بوده‌اند را به بیمارستان انتقال داده‌اند. حالا همسایه‌ها نگران‌اند که در محدوده آن‌ها این ویروس دیده‌شده، همراه با گروه جهادی نیم‌ساعته خودمان را به محدوده رساندیم و تمام اطراف را ضدعفونی کردیم. همسایه از پشت پنجره ما را زیر نظر داشتند همان‌هایی که یک ساعت پیش شاهد  بردن همسایه‌ بیمارشان توسط آمبولانس اورژانس بودند. ما رضایت مردم  را از پشت پنجره‌هایشان احساس می‌کردیم.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول