اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

کرونا و آنچه از توانمندی هایمان به ما یادآوری کرد

شیوع ویروس کرونا در جهان بلایی بزرگ برای تمام کشورها به شمار می رود به طوریکه نه تنها بخش سلامت که نهادهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را هم درگیر کرده است، اما از طرفی وجود همین ویروس سبب شد تا ما داشته هایمان را بیشتر ببینیم به طوریکه این روزها در لابلای اخبار بد کرونایی خبرهای خوبی از توانمندی های محققان کشورمان می شنویم.

کرونا و آنچه از توانمندی هایمان به ما یادآوری کرد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، شیوع ویروس کرونا در جهان تمام ملت ها و دولت ها را با چالش مواجه کرده  به طوریکه بخش سلامت در کشورهای جهان دچار مشکلاتی برای درمان و بهبود بیماران مبتلا به کرونا شده اند و همچنین تهیه ماسک، دستکش، لوازم بهداشتی و ضدعفونی هم چالش بزرگ این بخش است.

علاوه بر این به دلیل ضرورت در خانه ماندن مردم، کسب و کارها نیز با مشکل مواجه شده و اقتصاد کشورها هم به چالش خورده است.

اما در این میان مشاغلی وجود دارد که در زمان شیوع ویروس کرونا نه تنها کارشان کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده و شبانه روز مشغول انجام کار هستند تا به بیماران مبتلا به کرونا خدمات رسانی کرده یا راه چاره ای برای رفع این ویروس بیندیشند.

از این جمله می توان به کادر درمانی بیمارستان ها اشاره کرد که با رشادت تمام در جبهه مقابله با ویروس کرونا می جنگند، اما بجز کادر درمان دانشمندان و محققان هم در کشورهای مختلف در دوره شیوع ویروس کرونا کار جدی تر و شبانه روزی را برای انجام تحقیقات در این زمینه آغاز کردند.

محققان کشور ما نیز بیکار ننشسته اند و در خط مقدم جبهه مقابله با کرونا حضور دارند.

از تولید ماسک های نانویی گرفته تا تحقیق برای تولید واکسن کرونا از جمله فعالیت هایی است که محققان کشورمان در این زمینه انجام دادند و به نوعی می توان گفت سرداران حوزه علم و فناوری کشور این روزها توانمندی های ایرانی را به همگان یادآوری کردند.

بهتر است این توانمندی ها را به صورت مصداقی بیان کنیم تا ملموس تر باشد.

* کیت‌های ایرانی تشخیص کرونا

برای لمس بهتر فعالیت های محققان ایرانی در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا با چند شرکت دانش بنیان تماس گرفتیم، البته اگر شرایط عادی بود و امکان مراجعه حضوری به این شرکت ها را داشتیم مشاهده کار محققان از نزدیک را ترجیح میدادیم اما با وجود ضرورت در خانه ماندن، گفت و گوهایی را به صورت تلفنی با مسوولان شرکت های دانش بنیان انجام دادیم.

وحید یونسی مدیر یکی از شرکت های دانش بنیان از تولید روزانه ۸۰ هزار کیت تشخیص کرونا خبر داد و گفت: با انجام آزمایشات کنترل کیفی بر روی دستگاه ها یا کیت های تشخیص تائیدیه وزارت بهداشت را دریافت کردیم و در حال حاضر توانایی تولید ۸۰ هزار کیت تشخیص ویروس کرونا را در شرایط استاندارد کشور داریم که این تولیدات داخلی  از نظر هزینه قیمت پایین تری نسبت به نمونه وارداتی دارد.

 * گیت ایرانی ضدعفونی پرسنل

 افشین ناصری مدیر عامل یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان داخلی نیز از ساخت دستگاهی برای ضدعفونی کردن لباس کادر درمانی،‌ بالاخص افراد شاغل در بخش اداری و پرسنل در بخش‌های غیر آلوده که ملزم به رفت و آمد در بخش‌های بستری هستند، خبر داد و گفت: این دستگاه قابل استفاده برای ورودی و خروجی ساختمان‌های اداریِ شرکت‌ها و سازمان‌ها و ضدعفونی کردن البسه کارمندان و مراجعان آنهاست.

به گفته وی، این دستگاه، مواد ضد عفونی مخصوصی را به صورت مه و بدون ایجاد خیسی، بر روی البسه افراد پاشش می‌کند. به عبارت دیگر افرادی که از این گیت عبور می‌کنند، می‌توانند با یک توقف ۵ ثانیه‌ای، پوشش خود را ضدعفونی کنند.

* انجام تحقیقات برای تولید داروی ایرانی کرونا

مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی نیز از تحقیقات گروهی با استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی به دنبال تعدیل پاسخ ایمنی بدن در بیماران کرونایی خبر داد و گفت: این تحقیق تحت نظارت و حمایت معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در ۲ بیمارستان شریعتی و مسیح دانشوری در حال اجرا است و نتایج فاز اول کارآزمایی بالینی آن به زودی توسط وزارت بهداشت و درمان اعلام می شود.

سلیمانی ادامه داد: در صورت دریافت نتیجه مطلوب، وزارت بهداشت مراحل بعدی را اعلام خواهد کرد.

* دستگاه ایرانی محافظ لمس صورت

با توجه به اینکه لمس صورت در زمان شیوع ویروس کرونا کار بسیار خطرناکی است و امکان انتقال ویروس را فراهم می کند، مهدی یزدان ثابت محقق کشورمان نیز از ساخت دستگاه محافظ لمس صورت خبر داد و گفت: دستگاه کاربردی محافظ صورت با زنگ هشدار فرد را آگاه کرده و از تماس دست با صورت جلوگیری می‌کند. این دستگاه طوری طراحی شده که به محض بالا رفتن دست و نزدیکی آن به صورت با زنگ هشدار، خطر تماس دست را به فرد یادآوری می‌کند.

وی با بیان اینکه این دستگاه مانند ساعت بر روی مچ بسته می‌شود، از ساخت نمونه اولیه این دستگاه خبر داد و اعلام کرد: می‌توان با تولید انبوه این دستگاه تا حد بالایی از شیوع بیماری کرونا جلوگیری کرد.

* تولید ماسک، کیت تشخیصی، ساخت دستگاه تنفس مصنوعی

در زمینه فعالیت محققان ایرانی با مسوولان حوزه علم و فناوری نیز گفت وگو کردیم.

سید محمد صاحبکار خراسانی رئیس امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان در این باره گفت: جمعیت چند هزار نفری دانش بنیان‌ها در این زمینه موفق شدند گام بزرگی بردارند، در این راستا چندین شرکت دانش بنیان در زمینه کیت‌های تشخیصی کرونا وارد عمل شدند تا بتوانیم از تولیدات داخلی در مهار این ویروس منحوس استفاده کنیم.

به گفته وی، فعالیت‌هایی نیز در زمینه ساخت دستگاه اکسیژن ساز (ونتیلاتور) داشته‌اند که در یک کار جهادی رخ داد و چندین شرکت دانش بنیان توانستند خط تولید و دستگاه‌های تولید ماسک در کشور راه اندازی و به بهره برداری برسانند.

اسماعیل قادری فر رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: در این حوزه تولید انواع شوینده‌ها یا مواد ضدعفونی‌کننده‌، تولید انواع ماسک‌ها و ملزوماتی که برای پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر این بیماری را دنبال می‌کنیم.

به گفته وی، در حال حاضر ۳-۲ شرکت دانش‌بنیان ایرانی با فناوری‌های کاملاً بومی و عملیاتی تولید ماسک N95 را  با حداکثر ظرفیت  ۱۵۰ هزار عدد و شاید در هفته آینده به ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار ماسک N95 در کشور برسیم و با افزایش توان ماشین‌سازی این شرکت‌ها در این حوزه تلاش می‌کنیم.

جامعه فناوری کشور همپا با جهادگران عرصه سلامت از روزهای نخست درگیری با کرونا تلاش‌های جدی و اثرگذاری را شروع کردند

 

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری از تولید دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) توسط ۳-۲ شرکت دانش بنیان نیز خبر داد و گفت: بیماران کرونایی که در بخش icu بستری می شوند دچار عارضه تنفسی هستند که استفاده از دستگاه ونتیلاتور تنفس را برای این بیماران به صورت کامل انجام می دهد، این دستگاه به نحوی طراحی شده که هوای قابل تنفس با درصد اکسیژن بیشتر را به داخل ریه پمپاژ و دی اکسید کربن را از داخل ریه خارج می‌کند و خوشبختانه ظرفیت تولید این دستگاه به بیش از ۳۰ عدد در روز رسیده است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری کشورمان نیز در پست اینستاگرام خود اعلام کرده است: از تولید دستگاه های تولید ماسک، مواد ضدعفونی تا تجهیزات بسیار پیشرفته پزشکی مانند ونتیلاتور، تجهیزات اتاق های icu ، سی تی اسکن و تولید انبوه کیت های تشخیصی و همینطور تلاش های بسیاری برای تهیه واکسن و دارو در حال انجام است و سه گروه مستقل روی واکسن بیماری کرونا کار می کنند.

به گزارش فارس، محققان کشورمان در خط مقدم جبهه مقابله با کرونا فعالیت هایی انجام داده اند که توانمندی های جوانان کشورمان را به همگان یادآوری کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول