اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

مناطق زیبای بناب محل دفن زباله شهرهای اطراف!

با وجود اینکه مکان فعلی دفن زباله‌های شهر بناب نامناسب بوده و در نزدیکی اطراف کوه‌های منطقه گردشگری قره قشون قرار دارد، از این رو اضافه شدن زباله‌های شهرهای دیگر به این مکان غیرمنطقی است.

مناطق زیبای بناب محل دفن زباله شهرهای اطراف!

به گزارش خبرگزاری فارس از بناب هم اکنون حدود 130 تن زباله در شهرستان بناب تولید می‌شود که 75 درصد زباله‌ها بصورت تر و 25 درصد باقی آن بصورت خشک است. سرانه تولید زباله در شهرستان بناب 950 گرم بوده و روش جمع آوری زباله در بناب مکانیزه بوده و 6 دستگاه خودرو و 800 باکس زباله به این امر اختصاص یافته است.

بر اساس این گزارش، در شرایط فعلی محل دفن زباله‌ها در بناب 15 هکتار وسعت دارد و در 7 کیلومتری شهر بناب واقع شده و با وجود اینکه محل دفن زباله در بناب مناسب نیست ولی زیرساخت‌های لازم برای دفن بهداشتی زباله‌های تولیدی تا حدودی مهیا است.

سال گذشته به دنبال تشکیل جلساتی با حضور مسئولان استانداری قرار بود کارخانه بازیافت زباله جنوب آذربایجان‌شرقی در شهرستان بناب راه‌اندازی شود که با آغاز به کار آن حدود 250 تن زباله تولیدی روزانه شهرستان‌های بناب، ملکان، عجب‌شیر، بخش لیلان و شهر خوشه‌مهر در این کارخانه بازیافت شوند که تاکنون با وجود گذشت بیش از یک سال از تصمیم‌گیری عملیاتی نشده است.

با این وجود، اخیراً شنیده می‌شود که یکی از شهرهای اطراف بطور شبانه و بدون هماهنگی‌های قبلی اقدام به تخلیه زباله‌های خود در محل دفن زباله در بناب می‌کند.

محبوب تیزپاز نیاری شهردار بناب در جواب پرسش خبرنگار فارس در بناب مبنی بر وجود برخی شایعات مبنی بر خالی کردن زباله از سوی یکی از شهرهای اطراف در محل دفن زباله‌های بناب ضمن تأیید این خبر گفت: بلی، در روزهای اخیر طی دو سه نوبت اقدام به تخلیه زباله در این محل از سوی یکی از شهرهای اطراف صورت گرفته که بلافاصله ضمن شناسایی با هماهنگی‌های بعمل آمده خودرو حمل زباله نیز توسط نیروی انتظامی توقیف شد و پس از آن هیچگونه تخلیه زباله‌ای صورت نگرفته است.

با وجود اینکه مکان فعلی دفن زباله‌های شهر بناب نامناسب بوده و در نزدیکی اطراف کوه‌های منطقه گردشگری قره قشون قرار دارد، از این رو اضافه شدن زباله‌های شهرهای دیگر به این مکان غیرمنطقی است.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه مدتی است شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم قطعاً تخلیه زباله‌های شهرهای دیگر می‌تواند ناقل این ویروس بوده و به شیوع آن کمک مضاعف کند که به همین دلیل علاوه بر مسئولیت خطیر مسئولان شهرستان، فعالان زیست محیطی نیز در این ارتباط وظیفه خطیری دارند. زیرا در آن سوی دنیا تلف شدن یک حیوان به هر عنوان را محکوم می‌‌کنیم ولی در شهر خودمان از تخلیه زباله‌های شهرستانی دیگر غافل هستیم و قطع یقین وظیفه و رسالت فعالان زیست محیطی ایجاب می‌کند که به بهداشت و سلامتی شهروندان حساس باشیم.

امیدواریم مسئولان شهرستان بویژه مسئولان شهرداری با اتخاذ تدابیر لازم مانع از ادامه و تکرار چنین صحنه‌هایی که حاکی از تخلیه زباله شهرهای دیگر در محل دفن زباله‌های بناب است، باشند همچنان که مسئولان حفاظت از محیط زیست نیز می‌توانند بر حسب وظیفه بازوی محرکه دیگری برای ممانعت از این عمل ناپسند شهرهای دیگر باشند.

شهرستان 140 هزار نفری بناب در 110 کیلومتری جنوب مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است.

انتهای پیام/۶۰۰۰۴

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول