اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

دولت به صورت مستقیم تسهیلات را به بنگاه‌ها اعطا کند/ ارائه بسته‌های پیشنهادی اتاق بازرگانی اصفهان برای اقتصاد کشور

رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: پیشنهاد می‌کنیم در تأمین مالی بنگاه‌ها، قبل از این‌که بانک‌ها بخواهند تأمین مالی کنند، اعطای تسهیلات مالی بدون واسطه و مستقیم از سوی دولت انجام شود، 15 درصد تولید ناخالص ملی از بابت جایگزین مالیات برارزش افزوده و سهم بیمه کارفرما به صورت تسهیلات یکی دو ساله در اختیار بنگاه‌ها قرار بگیرد.

دولت به صورت مستقیم تسهیلات را به بنگاه‌ها اعطا کند/ ارائه بسته‌های پیشنهادی اتاق بازرگانی اصفهان برای اقتصاد کشور

مسعود گلشیرازی عصر امروز در نخستین نشست اتاق بازرگانی اصفهان با خبرنگاران به صورت ویدئو کنفرانس با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار داشت: می‌طلبد صاحبان رسانه در کنار خردمندان با هم‌اندیشی بیشتر این شرایط سخت پیش رو را تسهیل کنند و بتوانند با اتخاذ راهکارهای متناسب تبعات این شرایط را که بر اقتصاد، کسب و کار و زندگی مردم حادث می‌شود را به حداقل برسانند.

رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری با نام جهش تولید افزود: یکی از راهکارهای برون رفت از این بحران استفاده از ظرفیت جوان کشور و ازدواج و مصرف فزون‌تر جامعه جوان کشور است که بتوانیم با آن رکودی که به دلیل بیماری کرونا بر جامعه سایه ‌افکنده است را به حداقل برسانیم.

وی با تأکید بر این‌که اهالی کسب و کار، سیاست‌گذاران و دولتمردان می‌توانند با اتخاذ سیاست‌های درست به‌جا، دقیق و کارآمد مقدمه‌ساز جهش تولید باشند تا تبعات وضعیت کرونا را کمتر کنند، گفت: اتاق بازرگانی از اسفندماه سال گذشته زمانی که کرونا پیش آمد کمیته مشترک پیشگیری از شیوع ویروس کرونا با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل داد و به یاری شبکه بهداشت و درمان استان رفت.

گلشیرازی با بیان این‌که تا زمانی که امکانات درمان کرونا فراهم شود باید حمایت‌های معیشتی از مشاغلی که در این حوزه مورد آسیب قرار گرفتند، مورد توجه قرار دهیم، بیان کرد: بسته‌های معیشتی فراهم شد و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و بسیج از امروز این بسته‌ها در بین اقشاری که از تعطیلی‌ها آسیب دیدند، توزیع شد و به صورت روزانه این بسته‌ها توزیع می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان با بیان این‌که رسالت مهم‌تر اتاق بازرگانی اصفهان این است که به جد حوزه اقتصاد را مورد توجه قرار دهد، عنوان کرد: در ایام تعطیلات عید نوروز چندین جلسه با اهالی فن و نمایندگان اتاق تشکیل شد، تا گزارشات اقتصادی که قبل از سال توسط واحد اقتصادی اتاق تهیه شده بود، مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به بررسی آثار شیوع کرونا بر اقتصاد ملی و استان اصفهان با ارائه راهکارهای پیشنهادی توسط اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: ما باید به صورت مستمر این بسته‌ها را روزآوری کنیم و بتوانیم با ارائه پیشنهادات مفید آن را به بدنه سیاست‌گذار کشور ارائه دهیم.

گلشیرازی با اشاره به ایجاد ساز و کار مناسب در اتاق بازرگانی اصفهان در دوران پساکرونا تصریح کرد: باید با ایجاد سازوکارهای مناسب در بدنه اقتصادی کشور و استان بحران‌های بعد از کرونا را به حداقل ممکن برسانیم.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: به دلیل کاهش قیمت نفت و کالاها در بازار جهانی سال جاری، سالی است که ارزش صادرات در کشور کاهش پیدا می‌کند؛ اما از سوی دیگر شاهد این بودیم که مرزهای کشورهای همسایه از جمله ترکیه و عراق در اسفند ماه به روی کشورمان بسته شد، این بدین معنی است که در حوزه صادرات به نوعی با یک محدودیت روبه رو هستیم.

وی با بیان این‌که با توجه به محدودیت‌های fatf کاهش ارزش پول ملی را متصور هستیم و این کمک کننده به امر صادرات خواهد بود، ادامه داد: برای حفظ بازار صادرات، دولت با ایجاد لاین‌های اعتباری برای مقاصد خریداری، باید شرایطی را ایجاد کند که صادرکنندگان بازارهای گذشته را حفظ کنند و آن را ادامه دهند. 

گلشیرازی با تأکید بر این‌که حفظ بازارهای صادراتی منوط به اتخاذ سیاست توسط دولت و سازمان‌های حمایتی مانند بیمه و اعطای خط اعتباری به خریداران در بازارهای صادراتی است، افزود: یک بسته حمایتی را دولت ارائه کرده که ناکافی بود، بر اساس تجربه، سیاست پول‌پاشی دولت و بانک‌ها در حمایت‌ها موثر نبوده چرا که شبکه بانکی و پولی در اعطای تسهیلات از این دست چابک نبوده است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان این‌که دولت در بسته حمایتی خود وام‌های قرض‌الحسنه را یک تنفس داده و عده‌ای که سر رسید تسهیلات آن‌ها در اسفند ماه بوده در بلاتکلیفی گذاشته است، بیان کرد: پیشنهاد می‌کنیم در تأمین مالی بنگاه‌ها، قبل از این‌که بانک‌ها بخواهند تأمین مالی کنند، اعطای تسهیلات مالی بدون واسطه و مستقیم از سوی دولت انجام شود، 15 درصد تولید ناخالص ملی از بابت جایگزین مالیات برارزش افزوده و سهم بیمه کارفرما به صورت تسهیلات یکی دو ساله در اختیار بنگاه‌ها قرار بگیرد و بنگاه‌ها متناسب با فعالیت خود می‌توانند از این تهسیلات بهره بگیرند.

وی با تأکید بر اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به بنگاه‌ها عنوان کرد: پیشنهاد صریح ما برای این‌که بنگاه‌ها با معضل روبه رو نشوند و در جهش تولید با خللی مواجه نشوند، تسهیلات سرمایه در گردش در اختیار آنها قرار بگیرد. 

گلشیرازی با اشاره به این‌که دولت 75 هزار میلیاد تومان در قالب تسهیلات پیشنهاد کرده که ساز و کار آن را مشخص نکرده است، خاطرنشان کرد: بنگاه‌های دولتی که از نظر اعتبارسنجی شبکه دولتی به آن‌ها وام می‌دهند از این تسهیلات بهره‌مند می شوند و در این میان شبکه خصوصی بهره‌مند نمی‌شود و پیشنهاد اتاق بازرگانی اصفهان این است که اعتبارهای جبرانی و تأمین مالی در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار دهد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بینان گفت: کمیسیون دانش بنیان در اتاق بازرگانی استان تشکیل شده است، در ارکان اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی موضوع اقتصاد دانا محور را در دستورکار قرار داده‌ایم.

وی اضافه کرد: بیش از 2 هزار طرح توسط شرکت‌های دانش بنیان در سطح ملی تهیه شده که در بازاریابی دچار نقیصه هستند، مهم‌ترین مشکل شرکت‌های دانش بنیان بازریابی محصولات‌شان است و باید بتوانیم این ظرفیت‌ها را محقق کنیم.

گلشیرازی ادامه داد: زیان ناشی از کرونا در اقتصاد ملی در سناریوهای مختلف از حدود 9 تا 15 درصد و در اقتصاد استان اصفهان به جهت سهم بیشتری که در حوزه‌های صنعت و گردشگرزی دارد حدود 30 درصد بالاتر از عددی است که در سهم ملی متصور هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهانت با بیان این‌که دولت باید تولید ناخالص ملی که در این سه ماه آسیب دیده را جبران کند، افزود: مشاغلی که در کوتاه مدت دچار آسیب شدند و با افت فعالیت و کاهش نیرو ممکن است روبه رو شوند، دولت باید کمک حمایتی کوتاه و بلندمدت کند.

وی عنوان کرد: کشور به جهت برقراری دولت الکترونیک و نظام بانکی الکترونیک و سامانه مالیاتی برخط، شرایطی را دارد که سیاست های حمایتی می‌تواند به صورت هدفمند و در موضع مشخص قرار بگیرد، امروز کشور زیرساخت‌هایی دارد که باید در حمایت‌های خود، بنگاه‌ها و صنایع را متناسب با اقدامی که انجام می‌دهند و تاثیر در دی جی پی کشور بورد حمایت قرار دهد.

گلشیرازی ادامه داد: در بسته حمایتی اتاق بازرگانی اصفهان، پیشنهاد اول‌مان موضوع تأمین نقدینگی برای بنگاه‌ها به صورت اعتباری و جبرانی به جای پول‌پاشی است، بنگاه‌های اقتصادی را متناسب با فروشی که انجام می‌دهند، ارزش افزوده و مالیات تکلیفی را یک سال به او استمهال می‌دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان این‌که دولت باید از بانک مرکزی استقراض کند، عنوان کرد: تزریق پول در صورتی که منتج به تولید شود تورم‌زا نیست، پس دولت دو روش در حمایت مالی اتخاذ کند، یک روش سنواتی قبل است که راهکار جایگزین پول‌پاشی و تبدیل به تأمین مالی برنامه‌ای هدفمند بدون تشریفات زایل و متناسب با فعالیت و رونق اقتصادی هر بنگاه شود.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول