اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

وقتی سنگفرش‌ها با «طلا» برق انداخته می‌شوند/ ترنم مهربانی در بازار همدان

مجموعه خیریه «حامیان ترنم بازار» و فعالان صنف طلا و جواهر همدان، علاوه بر ضدعفونی کردن بازار در روزهای کرونایی، طی ۴۰ روز گذشته در اندیشه کمک به مشاغل روزمزد، نغمه‌ای جدید سر داده اند تا حداقل دغدغه مایحتاج آنها را در این شرایط بحرانی تأمین کنند.

وقتی سنگفرش‌ها با «طلا» برق انداخته می‌شوند/ ترنم مهربانی در بازار همدان

خبرگزاری فارس - همدان؛ ترنم بازار همان نغمه گوش‌نوازی است که بازاریان صنف طلای همدان را واداشت تا بیش از ۴۰ روز شب را به روز و روز را به شب گره بزنند تا مبادا همنوعی سیاه پوش شود، ترنمیان لباس سفید به تن ندارند پزشک و پرستار هم نیستند اما در طول این مدت لباس‌های ایزوله پوشیدند و در سیاهی شب به خیابان‌ها زدند.

اغلب مردم آنها را نمی‌بینند صبحگاه پس از طلوع خورشید و شب هنگام بعد از پایان هیاهوی زندگی راهی می‌شوند و وسایل سنگین را به دوش می‌کشند تا معابر و تمام بازارهای همدان را ضدعفونی کنند.

این گروه خیریه از صنف طلا چند وقتی است که نغمه‌کنان دل به دل مردم زادگاهشان دادند تا به یاری آنها بشتابند، فرقی نمی‌کند کرونا باشد یا سیل، زلزله باشد یا دستگیری از پدری شرمنده فرزندش.

عمدا به دنبال راهی، کاری و فکری هستند تا جان و مال خود را  با کار خیر برکت بخشند، هر چه این چرخ گردون بیشتر می‌چرخد بیشتر مجذوب اشرف مخلوقات پروردگار می‌شوم و ذره‌ای از شکوه و عظمت خدا را هنگام خلق انسان درک می‌کنم، حال عجیبی است!

صنف طلا و جواهر همدان، صنفی که اغلب فعالان آن به مکنت و ثروت شهره هستند، اما چشمانشان  شیفته زرق و برق چشم‌‍‌نواز طلا نشد، بلکه روح بلند آنها را جلا و صیقل داد. بازاریانی که از خیر مال و منال دنیا گذشته و دل به پاداش اخروی خوش کردند و گام‌های بلندی برای ماندگاری مهر و مهرورزی برمی‌دارند.

هنوز دست از ضدعفونی راسته بازارهای همدان نکشیده و خستگی از تن خسته و رنجورشان بیرون نرفته که فکری جدید انگیزه‌ای دوباره به آنها داد تا از نو شروع کنند.

در این روزهای کرونایی کار خوب کردن وارد فاز خلاقیت شده و کوچکترین جرقه‌ای در ذهن هر فردی باب یک کار بزرگ و ماندگار می‌شود.

حالا ضدعفونی و گندزدایی کوی و برزن «حامیان ترنم بازار» را اغنا نمی‌کند به دنبال راهی هستند تا فرصت هست بار سنگین‌تری از دوش مردمان شهر و دیار خود بردارند، کاری ماندگار و به یادماندنی، بنابراین تمام راه‌های نرفته را برای دستگیری همنوعشان در روزگار کرونایی می‌سنجند.

در این میان با تعطیلی بازار روزها و اکثر کسب و کارها مشاغل روزمزد هم تعطیل شدند و بیش از یک ماه است درآمدی کسب نکرده‌اند، پدران و مادرانی که در  ایام پایان سال شرمنده فرزندانشان شدند و مخارج مضاعف شب عید هم اوضاع را وخیم‌تر کرده است.

سرپرستان خانواده‌های آبرومندی که تمام ایام سال با زحمت و مشقت رزق حلال کسب می‌کنند و با سربلندی نانی بر سر سفره زن و بچه خود می‌برند، اما حال همین درآمد کم و شغل ناپایدار خود را از دست داده‌اند و آینده ای روشن را برای خانواده خود متصور نیستند.

«ترنم بازار» قدم در این راه نهاد تا عرق شرم بر  پیشانی پدری ننشیند، تا سفره‌ای بی‌نان نماند، دلی گرفته و آکنده از درد نباشد و شکمی گرسنه به خواب نرود.

راه نرفته را یافته بودند حال دیگر گروه‌های جهادی متعددی پا به عرصه ضدعفونی گذاشته و شب به شب شهر را برق می اندازند، اکنون وقت آن رسیده  علاوه بر ضدعفونی و گندزادیی معابر از آنهایی که دیگر شغلی ندارند تا نان به خانه ببرند دستگیری کنند.

کار خیر «ترنم بازار» حد و اندازه ندارد و آنجا که می‌بینند می‌توانند کار کنند، وارد میدان می‎شوند و از خود می‌گذرند، برای آشنایی بیشتر این خیرین در این روزها با مسوول مجموعه «حامیان ترنم بازار» به گفت‌وگو نشستیم.

«طلا» خیابان را برق می‌اندازد

«سیدمهدی باقری» از اقدامات ارزنده‌ای مجموعه «ترنم بازار» در زمینه ضدعفونی بازارهای همدان می‌گوید: ضدعفونی بازار همدان را از ۱۰ اسفندماه تاکنون در دو شفیت صبح و شب با ۲۰ نفر آغاز کردیم، در این مدت روزانه دو مرحله بازار طلا، سبزه میدان، راسته قبله، بازار حسین‌خانی و قسمتی از بازار اکباتان و خیابان‌های اطراف ضدعفونی و گندزادیی می‌شود.

او  با بیان اینکه پس از مراحل ضدعفونی بازار مجتمع‌های مسکونی در خیابان‌های اطراف بازار را هم به صورت محدود گندزدایی می‌کنیم ادامه می‌دهد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای که تمایل به پاکسازی محل فروشگاهی خود داشتند کافی است یک تماس تلفنی با ما بگیرند تا گروه خود را به فروشگاه برساند.

مسوول مجموعه «حامیان ترنم» می‌افزاید: تیم ترنم بازار بسیار مجهز در این مسیر گام نهاده و تا روزی که معضل ویروس کرونا از کشور رخت ببندد، فعالانه معابر را ضدعفونی می‌کند.

تیم ترنم بازار بسیار مجهز در این مسیر گام نهاده و تا روزی که معضل ویروس کرونا از کشور رخت ببندد، فعالانه  معابر را ضدعفونی می‌کند

وی می‌گوید: روند ضدعفونی معابر و خیابان‌های شریعتی، امامزاده عبدالله، عین‌القضات و اکباتان با همکاری پایگاه بسیج اباصالح المهدی مسجدنبی انجام می‌شود و این اقدام باید روزانه و مستمر باشد.

این خیر بازار طلا و جواهر با تأکید بر اینکه پاکسازی و گندزدایی معابر را به صورت خودجوش انجام دادیم ادامه می‌دهد: به ازای هر یک نفر از دوستان حاضر در مراحل ضدعفونی ۷۰ هزار تومان هزینه می‌شود که فقط ۵۰ هزار تومان از این مبلغ صرف لباس‌هایی ضد کرونایی است که روزانه تعویض می‌شوند.

باقری اضافه می‌کند: تاکنون بالغ بر ۵۰ میلیون تومان در این راه هزینه شده که تمام این هزینه‌ها شده توسط صنف طلا و جواهر تامین شده است، البته مواد ضدعفونی و آب ژاول توسط متولیان در اختیار مجموعه قرار داده می‌شود.

بیش از یکصد نفر از بازار طلا و جواهر برای انجام ضدعفونی معابر اعلام آمادگی کرده‌اند، اما در حال حاضر ۱۰ نفر مشغول هستند و رئیس اتحادیه صنف طلا جزو اولین نفراتی بود که ضدعفونی معابر را آغاز کرد.

او با بیان اینکه گندزادیی و ضدعفونی در شیفت شب از ساعت ۱۰ شب و صبح‌ها از ساعت ۷.۳۰ صبح شروع می‌شود عنوان می‌کند: اغلب روزها هم ضدعفونی مجتمع‌های مسکونی و یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای که درخواست خود را ارائه دادند، انجام می‌شود.

در اندیشه نان کارگران خانه‌نشین

این خیر بازاری از اقدام جدید این مجموعه در روزهای کرونایی می‌گوید: افراد شاغلی که روزمزد بودند و با شیوع ویروس کرونا در حال حاضر خانه‌نشین شده‌اند و صدالبته تا پایان فروردین‌ماه هم کسب و کار ندارند، همچون کارگران ساختمانی، دستفروشان و مشاغل خرد برای گذران امور خود با مشکلات جدی روبرو شدند.

این افراد نیازمند نیستند بلکه آبرومندانی هستند که با بروز کرونا خانه‌نشین شدند و درآمد ثابتی ندارند تا این بحران را پشت سر بگذارند

 

 

وی ادامه می‌دهد: این افراد نیازمند نیستند و زیر پوشش هیچ نهاد حمایتی قرار ندارند بلکه آبرومندانی هستند که در این شرایط و با بروز و ظهور کرونا خانه‌نشین شدند و درآمد ثابتی ندارند تا این بحران را پشت سر بگذارند.

 

باقری تأکید می‌کند: تصمیم گرفتیم در گام اول صنف طلا ۵۰۰ خانواده شناسایی شده را کمک کند تا مشکلات مالی اقشار کم‌درآمد در این برهه حل شود و حدود یک ماه مشکل معیشتی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه «ترنم بازار» مبنا را بر تهیه سبد غذایی و بهداشتی برای هر خانواده به میزان ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است می‌افزاید: در حال حاضر تمام صنوف غیر ضرور تعطیل هستند از همین رو مبالغ این سبد غذایی در قالب چک ۶ ماه از بازاریان طلا جمع‌آوری شده است.

در حال حاضر تمام صنوف غیرضرور تعطیل هستند از همین رو مبالغ این سبد غذایی در قالب چک ۶ ماه از بازاریان طلا جمع آوری شده است

 

مسوول مجموعه «حامیان ترنم» ادامه می‌دهد: این خانواده‌ها در شرایط به وجود آمده متاثر از جلوگیری  شیوع ویروس کرونا درآمد خود را از دست دادند و بسته معیشتی دریافت نمی‌کنند.

توسط سه مجموعه «راه ناتمام»، «حامیان ترنم» و «ستاد اربعین» این خانواده‌ها در سطح شهر همدان شناسایی می‌شوند، این سبد غذایی در قالب کارت شارژ فروشگاه زنجیره‌ای «آبشار» در نظر گرفته شده که افراد می‌توانند به صورت مجازی یا تلفنی و بدون حضور در فروشگاه خرید خود را انجام و در نهایت درب منازل تحویل بگیرند.

او در ادامه می‌گوید: در این طرح هر کسبه مبلغ ۲ میلیون تومان به صورت چک به تاریخ مهرماه اهدا می‌کند، این اقدام باعث می‌شود بازاریانی که کسب و کار آنها تعطیل است برای همراهی و دستگیری دچار مشکل نشوند.

در رایزنی صورت گرفته مبالغ سبد غذایی در مهرماه تسویه می‌شود و فروشگاه  اقلام را به صورت امانی در اختیار مجموعه ترنم و اقشار آسیب پذیر در این شرایط قرار می‌دهد.

 مبالغ سبد غذایی در مهرماه تسویه می‌شود و فروشگاه،  اقلام را به صورت امانی در اختیار مجموعه ترنم و اقشار آسیب‌پذیر قرار می‌دهد

این خیر بازار طلا و جواهر همدان اضافه می‌کند: در صورتی که تمام اصناف همدان پای کار باشند می‌توان به ۲۵ هزار خانواده در سطح استان سبد غذایی اعطا و مشکلات معیشتی آنها را به مدت یک ماه حل کرد چراکه پس از رفع معضل کرونا این خانواده‌ها مجدد مشغول کار و کسب درآمد می‌شوند.

در حال حاضر این اقدام خداپسندانه با صنف طلا و جواهر همدان آغاز شده و امیدواریم صنوف دیگر به این اقدام ملحق شوند و در این زمینه هم گامی موثر برداریم و ۲۵ هزار خانواده در استان دغدغه یک لقمه نان را نداشته باشند.

----------------------------

گزارش: سولماز عنایتی

---------------------------

 انتهای پیام/89033/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول