اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

نصرالله: در باب معرفی آیت‌الله صدر کوتاهی فاجعه‌باری رخ داده است

سیدحسن نصرالله گفت: از این آیت‌الله صدر درس اخلاص و صرف‌نظر از خود، محاسبات شخصی، پروتکل‌ها، ظواهر و همه چیز را باید بیاموزیم. این یکی از بزرگ‌ترین درس‌های اوست که تسلیم شدن، ذلت، توافق و حتی بی‌طرفی را نپذیرفت.

نصرالله: در باب معرفی آیت‌الله صدر کوتاهی فاجعه‌باری رخ داده است

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی در فروردین ۹۸ به مناسبت سالگرد شهادت سیدمحمدباقر صدر اظهار داشت: این روزها سالگرد شهادت امام، مرجع، متفکر، رهبر عظیم شهید آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدباقر صدر و خواهر مجاهدش سیده بنت‌الهدی (ره) است. وظیفه دارم بگویم، همه ما چه از لحاظ فکر و خط به شهید صدر یا شاگردان یا شاگردانِ شاگردان ایشان منتسب باشیم و چه نباشیم، امروز به عنوان این نسل از مسلمانان و عالمان مسلمانان معتقد به اسلام که اسلام را موضوع و پرچم خود می‌دانند، حتی به عنوان عرب، مسلمان و انسان، وظیفه داریم این شخصیت استثنایی تاریخ را به عنوان متفکر اسلامی بزرگ، بار دیگر به جهان، ملت‌ها و نسل‌های فعلی‌مان معرفی کنیم.

وی افزود: افراد مرتبط خبر دارند، ولی دوست دارم چند جمله در این‌باره عرض کنم، همه مسلمانان و همه جنبش‌های اسلام‌گرا از فکر شهید سیدمحمدباقر صدر استفاده کردند. فرآورده فکری ایشان در اقتصادما، فلسفه‌ما، بانک‌داری بدون ربا در اسلام و بسیاری از کتاب‌ها اثرگذار بوده است و نوآوری‌های فکری‌اش جنبش‌های اسلام‌گرا و علمای همه مذاهب و رویکردهای اسلامی را به گنجینه فکری عظیمی مجهز ساخت که توانستند چند دهه قبل، با چالش‌های بنیان برافکنی مقابله کنند.

نصرالله تصریح کرد: امام شهید سیدمحمدباقر صدر، مرجعی فکری بود که می‌توانست از نگاه اسلام برای بسیاری از مسائل روز راه‌حل ارائه کند، برخی‌ها وقتی خواستند بانک بدون ربا تاسیس کنند (چون در جهان کنونی، بانک، مرکز هر فرآیند اقتصادی است) سراغ آیت‌الله صدر رفتند و وی براساس این درخواست و در پاسخ به این نیاز، کتاب بانکداری بدون ربا را به نگارش درآورد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران تنها طی چند روز، یک چکیده فقهی قانونی برای قانون اساسی یک حکومت و نظام اسلامی نوشت که از آن در نگارش قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بسیار استفاده شد. این انسان متفکر نه فقط به مسلمانان، بلکه به اندیشه بشری نیز خدمت‌هایی کرد، این خدمات کتابی است که برخی فیلسوفان جهان، آن را فهمیدند اما همچنان ناشناخته است و در دهه‌های آینده کشف خواهد شد، کتابی به نام «مبانی منطقی استقراء»، در هر صورت امام شهید، یک متفکر بزرگ اسلامی و بشری و یک مرجع خلاق و یک رهبر شهادت طلب جان برکف، در مسیر ملتش عراق و امت بود. او با اخلاق والا، رفیع و تواضع فوق‌العاده‌اش، اخلاق پیامبران و تواضع رسول الله (ص) را به یاد ما می‌آورد.

وی ادامه داد: همچنین از او اخلاص شدید را می‌آموزیم، وقتی انقلاب اسلامی ایران با رهبری و مرجعیت امام خمینی(ره) به پیروزی رسید، همزمان امام شهید نیز خودش یک رهبر و مرجع بود اما ...

نصرالله گفت: ما امروز در لبنان، عراق، ایران و همه جهان عرب و اسلام بیش از همیشه نیاز داریم، از این امام عظیم و شهید درس اخلاص و صرف‌نظر از خود، محاسبات شخصی، پروتکل‌ها، ظواهر و همه چیز را برای اسلام، امت، ملت‌ها، کرامت، و اماکن مقدسه بیاموزیم، این یکی از بزرگترین درس‌های امام شهید سیدمحمدباقر صدر (ره) است که تسلیم شدن، ذلت، به رسمیت شناختن، خواری، توافق و حتی بی طرفی را نپذیرفت، این‌ها را باید برای امت تشریح و معرفی کنیم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در پایان خاطرنشان کرد: من یکی از کسانی هستم که اعتراف می‌کنم و اعتقاد دارم کوتاهی فاجعه‌بار و عظیمی در حق این شخصیت اسلام‌گرا و بزرگ صورت گرفته است.

فیلم این سخنان را اینجا ببینید:

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول