اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

ملاصالح فیلم «۲۳ نفر» را بیشتر بشناسیم

ملاصالح پس از ۸ سال تحصیل دروس حوزوی در نجف اشرف، با روی کار آمدن بعثی‌ها، به دلیل نداشتن شناسنامه عراقی از عراق اخراج شد و به مدرسه فیضیه قم رفت.

ملاصالح فیلم «۲۳ نفر» را بیشتر بشناسیم

خبرگزاری فارس؛ گروه سینما ـ محمد کلهر: «ملاصالح قاری» از آزادگان جنگ تحمیلی و یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم سینمایی «۲۳ نفر» که چندی پیش در بیمارستان طالقانی آبادان بستری شده بود، با کسب بهبودی از بیمارستان مرخص شد.

 

 

او در فیلم سینمایی «۲۳ نفر» که اخیراً در شبکه نمایش خانگی منتشر شده، نقش پررنگی داشت و به عنوان مترجم اسرای ایرانی، در حفظ جان آن‌ها همواره کوشا بود. 

اما بسیاری از مخاطبان، سرگذشت او را پیش از اسارت نمی‌دانند و در فیلم هم به آن اشاره نشده است. به همین دلیل، خبرنگار فارس پس از مطالعه کتاب «ملاصالح، سرگذشت شگفت‌انگیز مترجم اسرای ایرانی در عراق»، روایت زندگی او پیش از اسارت را در ۵ بخش خلاصه کرده است:

 

 

 

۱ـ ملاصالح قاری در یکی از شب‌های سرد و بارانی دی ماه ۱۳۲۸ در روستایی نزدیک به باشگاه قایقرانی انگلیسی ها در آبادان متولد شد. او یک برادر و سه خواهر داشت. پدر ملاصالح کارگر پالایشگاه آبادان بود اما تحصیلات حوزوی و قرآنی داشت و ماه محرم و صفر منبر می‌رفت.

 

۲ـ ملاصالح در ۱۲ سالگی به توصیه پدر، نزد عمویش در عراق رفت و تا ۱۵ سالگی برخی علوم حوزوی و مرثیه خوانی را فرا گرفت. سپس با نامه سیدمحمود بعاج، نماینده آیت‌الله سیدمحسن حکیم مرجع شیعیان عراق و رئیس حوزه علمیه نجف، وارد این مدرسه دینی شد. او پس از ۸ سال تحصیل دروس حوزوی، با روی کار آمدن بعثی‌ها - به دلیل نداشتن شناسنامه عراقی - از عراق اخراج شد. ملاصالح ادامه تحصیلات حوزوی خود را در مدرسه فیضیه قم پی گرفت اما پس از حادثه خونین این مدرسه در بهار ۴۲ توسط ساواک، به آبادان بازگشت. 

 

۳ـ ملاصالح پس از بازگشت به آبادان، علیه رژیم منبر می‌رفت و در خانه‌های تیمی حضور داشت و مرتباً بین ایران و عراق در رفت‌وآمد بود که سرانجام توسط ساواک شناسایی و دستگیر و زندانی شد. او پس از یک سال زندان، در سال ۱۳۵۰ در دادگاه نظامی به ۱۵ سال زندان محکوم شد. ملاصالح در زندان به فعالیت‌های ضدرژیم ادامه داد و همین امر موجب شد به اعدام محکوم شود. اما این حکم دو ماه بعد به تبعید تنزل یافت. او در تبعید به زندان همدان، دارای هویت جدیدی شد و توسط مسئولان زندان از صالح الاسدی به «صالح القاری الاسدی» صادره از همدان، تغییر نام داد. 

 

۴ـ ملاصالح در زندان همدان با سرهنگ جاسم محمد العزاوی (جاسوس دستگیر شده عراق در ایران) آشنا و صمیمی شد و دو سال با او دوستی صمیمانه‌ای داشت تا اینکه در انتقال به زندان قصر تهران، از هم دور افتادند. العزاوی بعدها در زمان اسارت ملاصالح، ۲ بار جان او را نجات داد. ملاصالح در زندان قصر موفق به ادامه تحصیل و اخذ دیپلم شد. او در سال ۵۷ به همراه زندانیان مشهور سیاسی با نظارت صلیب سرخ جهانی آزاد شد. 

 

۵ـ ملاصالح پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برای حراست از مرزها و حملات احتمالی ضدانقلاب، ستادی به نام «ستاد عشایر» راه‌اندازی کرد. او در خرداد ۵۸ مسئول ارتباطات اجتماعی سپاه پاسداران آبادان شد. ملاصالح برای نشر اهداف انقلاب و رهنمودهای امام، در قالب تاجر سفرهایی با لنج به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌داد و کتاب‌های دینی، رساله و سخنرانی‌های امام را به آن‌ها می‌رساند. او در یکی از سفرها، بجای اقلام تبلیغی، سلاح‌هایی برای حزب الدعوه و سازمان اَمل اسلامی در لنج جاسازی کرد، اما در نزدیکی کویت توسط قایق‌های گشتی عراقی به اسارت درآمد. 

 

ملاصالح در کنار بازیگر نقش او در فیلم «۲۳ نفر»

 

به گزارش فارس، فیلم سینمایی «۲۳ نفر» که روایت اسارت ۲۳ رزمنده نوجوان ایرانی در سال‌های ابتدایی جنگ تحمیلی است، اثری درخشان و گیرا به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده و محصول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج است. این فیلم در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی شد. پروانه زرین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم کودک نوجوان اصفهان و فیلم برگزیده یونسکو در ایران از دیگر افتخارات «۲۳ نفر» است.

فیلمبرداری «۲۳نفر» با حضور سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ در حومه تهران (شهرک چهاردانگه) آغاز شد و پس از دو ماه و نیم به پایان رسید. متأسفانه این فیلم در گیشه فروش بالایی نداشت و اندکی بیش از ۲ میلیارد تومان فروخت.

مهدی جعفری کارگردان «۲۳نفر» پیش از این و در سال ۱۳۸۷، مستند «۲۳ نفر و آن یک نفر» را تولید کرده بود که جزء اولین آثار در معرفی نوجوانان حاضر در جنگ بود. ماجرای اسارت این نوجوان در کتاب «آن بیست‌وسه نفر» به قلم احمد یوسف‌زاده نقل شده است.

گزارش: محمد کلهر

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول