اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الفتح: جریان‌های شیعی عراق در انتخاب نخست وزیر تحت امر هیچ کشوری نیستند

عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق با بیان اینکه مامور تشکیل کابینه در عراق ارتش‌های الکترونیک را برای جلب حمایت مخالفان خود به کار گرفته است، گفت جریان‌‌های شیعی عراق تحت امر هیچ کشوری برای انتخاب نخست وزیر نیستند.

الفتح: جریان‌های شیعی عراق در  انتخاب نخست وزیر تحت امر هیچ کشوری نیستند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «حامد الموسوی» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق می‌گوید که عدنان الزرفی مامور تشکیل کابینه در عراق ارتش‌های الکترونیکی را به کار گرفته و با تمجید از ایران سعی در جلب حمایت فراکسیون‌های سیاسی شیعه از خود برای رسیدن به قدرت را دارد، اما این تلاش‌ها او را به مسند قدرت نخواهد رساند.

الموسوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه گفت: «الزرفی با وعده و وعید سعی در نزدیک شدن به جریان‌های شیعی دارد و یا با تعریف و تمجید از ایران سعی دارد حمایت اعضای پارلمان را از خودش جلب کند، اما او نمی‌داند که جریان‌های شیعی از هیچ کشوری فرمان نمی‌گیرند».
وی افزود: «الزرفی ارتش‌های الکترونیک را برای رسیدن به مقاصد خود به کارگرفته است و با این ارتش‌ها به دنبال ایجاد کودتاهای نظامی و مجازات است».

عضو پارلمان عراق گفت: «اقدام الزرفی از طریق ارتش‌های الکترونیک، پیام‌های منفی برای ملت عراق دارد. شهروند امروز عراق خواهان تشدید تنش بیشتر در اوضاع عراق نیست و همه به دنبال نخست وزیری هستند که به دنبال آرام کردن اوضاع باشد نه اینکه طبق دستور العمل بیگانگان عمل کند».

منابع پارلمانی عراق می‌گویند که تحرکات اخیر آمریکا در عراق و شایعات رسانه‌های آمریکایی درباره تصمیم آمریکا برای حمله به مواضع گروه‌های الحشد الشعبی  از این جهت است که کاخ سفید می‌خواهد با زبان تهدید نظامی معترضان الزرفی که غالبا از جریان‌های شیعی عراق هستند، برای موافقت با او متقاعد کند.

الموسوی گفت:« آمریکا تمایل دارد که الزرفی به منصب نخست‌وزیری دست یابد و در حال حاضر نیز از او حمایت سیاسی به عمل می‌آورد چرا که با نخست‌وزیری الزرفی، آمریکا نیز می‌تواند منافع خود را که طی دو سال گذشته در عراق از هم پاشید، دوباره حفظ کند».

ائتلاف شیعی الفتح و ائتلاف شیعی دوله القانون با یکدیگر فراکسیون البناء را تشکیل داده‌اند که از سوی رئیس پارلمان عراق به عنوان فراکسیون اکثریت پارلمان عراق معرفی شده است و بر اساس قانون اساسی اکثریت پارلمان عراق که متعلق به شیعیان است باید مامور تشکیل کابینه را برگزینند.

گروه‌های شیعی عراق تاکنون بر سر نام نامزد نخست‌وزیری عراق به تفاهم نرسیدند از همین رو «برهم صالح» رئیس جمهور عراق  ۲۷ اسفند ماه طی مراسمی عدنان الزرفی را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد. پیش از الزرفی «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق مامور شده بود که به دلیل مخالفت برخی جریان‌ها با اسامی نامزدهای تصدی وزارتخانه‌ها در کابینه پیشنهادی جدید، در این امر ناکام ماند.

الزرفی از اعضای «فراکسیون النصر» به رهبری «حیدر العبادی» (نخست وزیر سابق) در پارلمان عراق است، اما معرفی او موجی از مخالفت شدید در میان گروه‌های پارلمانی به راه انداخته است.

او از زمان مکلف شدن  طبق قانون ۳۰ روز مهلت دارد کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند که با وجود مخالفت گروه‌های اصلی شیعی که اکثریت را در پارلمان تشکیل می‌دهند موفقیت الزرفی بعید به نظر می‌رسد.


انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول