اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

بهره برداری از سوله‌های مدیریت بحران ویژه کرونا آغاز شد/ایجاد 1000 تخت بیمارستانی

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر با بیان اینکه بهره برداری از سوله‌های مدیریت بحران شهر تهران ویژه کرونا آغاز شد، گفت: با این کار به نوعی ظرفیت یک‌هزار تخت بیمارستانی ایجاد می‌شود.

بهره برداری از سوله‌های مدیریت بحران ویژه کرونا آغاز شد/ایجاد 1000 تخت بیمارستانی

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، مریم گلباز: کرونا در روزهای پایانی بهمن وارد کشور شد. بعد از ورود این بیماری عده ای از شهروندان مبتلا و عده ای هم جان باختند.ستاد مقابله با کرونا تشکیل شد. شهرداری تهران اقداماتی  در راستای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا به دلیل اهمیت و حساسیت در دستور کار قرار داد.

 شهرداری تهران در این زمینه با پروتکل های وزارت بهداشت اقدام کرد و  با توجه به دستورالعمل های ابلاغی  در مقابله با بیماری های واگیردار و به منظور کنترل ویروس کرونا ضدعفونی کردن معابر، اتوبوسرانی و مترو ،نصب بنرهای اطلاع رسانی راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس در سطح شهر، تجهیز سوله های مدیریت بحران، شناسایی سالمندان، اقدامات اجتماعی، امور داوطلبانه و آموزش‌های شهروندی و برنامه هایی در بهشت زهرا و ... در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

ستاد بحران مقابله با کرونا در شهرداری تهران هم  با ریاست پیروز حناچی شهردار تهران تشکیل شد. در این جلسه هرگونه تصمیمی گرفته شود برای مقابله با شیوع کرونا مدیریت شهری موظف است آن را انجام دهد. اعضای شورای شهر هم عملکرد شهرداری در این زمینه را نظارت کرده و در کمیته ها حضور داشتند.

با مجید فراهانی رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر به گفت‌وگو نشستیم.

در خصوص فعالیت‌های شهرداری برای مقابله با ویروس کرونا توضیح دهید.

شهرداری تهران خط مقدم فعالیت‌های مربوط به کرونا بوده است. علی‌رغم تعطیلی شهر در ایام نوروز،‌خدمات شهرداری تهران نه تنها کاهش نیافت، بلکه افزایش هم یافت. در خصوص جمع‌آوری پسماندها قبلاً شهرداری با تمهیداتی که اندیشیده بود، پسماند خشک و تر را از هم جدا می‌کرد و بخشی از هزینه‌های مدیریت پسماند از پسماندهای خشک تهیه می‌شد، اما در حال حاضر با وجود شرایط بیماری کرونا در کشور، این کار انجام نمی‌شود. 

در خصوص جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی توضیح می‌دهید؟ این در حالی است که جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی جزو وظایف شهرداری نیست.

کاملاً درست است. جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی جزو وظایف شهرداری تهران نیست، اما در این ایام شهرداری به دلیل اینکه بار وظایف وزارت بهداشت را کم کند، این کار را انجام داد. 

در خصوص چگونگی دفن پسماندهای بیمارستانی توضیح دهید؟

با تمهیدات صورت‌گرفته، جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی طبق  پروتکل بهداشتی انجام و دفن بعد از آن صورت می‌گرفت و تمام اقدامات بهداشتی صورت می‌گیرد. مشکلی در این زمینه نیست.

 

شنیده شده است که بخش مجزایی برای دفن متوفیان کرونا در بهشت‌زهرا صورت گرفته است، در این خصوص توضیح می‌دهید؟

سازمان بهشت زهرای شهرداری تهران روال خاصی را برای بحث بیماران کرونایی اندیشیده است و بخش جدایی برای متوفیان کرونایی درنظر گرفته است. این سازوکارها کاملاً بهداشتی است تا مشکلی ایجاد نشود. قطعه خاصی برای دفن این افراد درنظر گرفته شده است، اما محدودیت نداریم. اگر کسی جزو خانواده شهدا باشد و یا قطعه‌ای قبلاً خریداری کرده و یا اینکه بخواهد در کنار عزیزانش دفن شود، این کار هم صورت می‌گیرد. در کنار همه اینها قطعه جداگانه‌ای هم برای دفن درنظر گرفته شده است. بحث کفن و دفن، مراحل خاص دارد و پروتکل‌های بهداشتی درنظر گرفته شده تا پرسنل زحمتکش بهشت‌زهرا هم دچار مشکل نشوند. تأکید می‌کنم که تمام مراحلی بهداشتی است. 

در خصوص ضدعفونی کردن معابر توضیح می‌دهید؟

سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در کنار سایر وظایفی که دارد، در خصوص بحث ضدعفونی کردن معابر هم ورود کرده است و این کار با جدیت در حال اجراست. 

در خصوص توزیع کالا در میادین میوه و تره‌بار و شهروند در این ایام توضیح دهید؟

در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند فشار مضاعفی وارد شده است. در چند روزی که خبرهای مبنی بر قرنطینه تهران دست به دست می‌شد، هجوم مردم به سمت میادین میوه و تره‌بار و شهروند را شاهد بودیم و در برخی از روزها پنج الی شش برابر روزهای عادی مردم برای خرید مراجعه می‌کردند، اما با توجه به حجم شدید مراجعات، کمبودی در سطح شهر و میادین میوه و تره‌بار دیده نشد، چرا که هر نوع کمبودی می‌توانست باعث تبلیغات منفی علیه کشور شود و همچنین نباید می‌گذاشتیم فشار روانی بر روی مردم ایجاد شود و با قفسه‌های خالی روبه‌رو شوند به همین دلیل تمام تلاش صورت گرفت تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود. در این ایام در فروشگاه‌های شهروند چرخ‌های دستی ها  ضدعفونی می‌شد و همچنین در ورودی‌ها مواد ضدعفونی‌کننده، دستکش و ماسک ارائه می‌شد. با تب‌سنج سلامت شهروندان را بررسی می‌کردند. همچنین در انتهای هر صندوق، علامت‌های دایره‌ای شکل قرار داده شده بود تا فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود. 

عده‌ای از شهروندان معتقد هستند نمی‌توانند به صورت آنلاین از شهروند خریداری کنند و باید حتما حضوری مراجعه کنند.

شهروندان می‌توانند به صورت اینترنتی از شهروند خرید کنند، اما در ا پلیکیشن‌هایی به غیر از IOS چرا که به دلیل تحریم، شرکت اپل این اپلیکیشن را  حذف کرده است و شهروندان نمی‌توانند از این اپلیکیشن استفاده کنند اما در سایر اپلیکیشن‌ها می‌توانند از سایت شهروند خرید آنلاین انجام دهند.

این نکته را هم ذکر کنم که در مجموعه سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری، اتاقک‌های ایزوله‌ای برای ترازوداران که به صورت مستمر با افراد در تماس هستند ایجاد شده تا به نوعی ویروس سرایت نکند. 

شهرداری‌های مناطق هم برای ضدعفونی کردن میادین اقدام می‌کردند و در بخش آجیل میادین میوه و تره‌بار یک دستگاه مایکروویو نصب شده بود تا اقلام ضدعفونی شود، همچنین تب‌سنج دیجیتال وجود داشت و چرخ‌ها هم صورت مستمر ضدعفونی می‌شود.

در خصوص نانوایی‌های شهر چه اقداماتی صورت گرفته است تا مشکلی در سلامت نان‌ها نباشد؟

بخش سلامت شهرداری تهران با موضوع کرونا درگیر است و تمرکزی بر روی نانوایی‌ها داشته است. با توجه به اینکه مردم روزانه برای خرید نان مراجعه می‌کنند، باید نکات بهداشتی رعایت شود. پوسترهایی نصب و همچنین دریافت پول نقد ممنوع شد و در جاهایی که شهروندان مجبور به پرداخت پول نقد هستند، نانوایی‌ها باید یا با دستکش یا انبر پول را دریافت کنند و باید تمامی پروتکل‌های بهداشتی اجرا شود. 

در خصوص توزیع یک نوبت میوه رایگان به سالمندان توضیح دهید.

اداره‌کل سلامت شهرداری تهران تمامی سالمندان پایتخت را شناسایی کرده است و در یک نوبت، میوه رایگان توزیع شده است و اگر سالمندی نمی‌تواند خرید کند، آنها برایشان ملزومات را خریداری می‌کنند و این کار از طریق مناطق صورت می‌گیرد. 

قرار بود سوله‌های مدیریت بحران به نقاهتگاه‌های بیمارستانی تبدیل شود، در این باره توضیح دهید. 

8 سوله بحران در هشت نقطه شهر تهران به این موضوع اختصاص داده شده است. ابتدا قرار بود 5 سوله باشد، ولی بعداً به 8 سوله تبدیل شد. قرار است این سوله‌های به مراکز نقاهتگاه‌های بیمارستانی تبدیل شود. تاکنون 5 سوله تجهیز شده و 3 سوله دیگر در حال تجهیز است و با این اقدام به نوعی ظرفیت یک‌هزار تخت بیمارستانی ایجاد می‌شود. 

آیا از این سوله‌های استفاده می‌شود؟

بله بهره برداری از بخشی از این سوله ها از چند روز گذشته آغاز شده است.

در خصوص قرارگاه ستاد مقابله با بحران کرونا در شهرداری تهران توضیح می‌دهید؟

قرارگاه ستاد مقابله با بحران کرونا در سازمان مدیریت بحران شهر تهران تشکیل شده است و ریاست ستاد پیروز حناچی شهردار تهران است و دبیر ستاد، دکتر کرمی رئیس سازمان مدیریت بحران است. ستاد مقابله با کرونای شهرداری هر روز جلسه تشکیل می‌دهد و کارگروه‌های مختلفی از جمله دفن پسماند، آموزش، اقلام دارویی، اطلاع‌رسانی، بودجه و منابع انسانی در آن تشکیل شده است، در کل پنج کارگروه در این ستاد تشکیل شده است و در هر کارگروه مدیران مرتبط شهرداری و یک عضو شورا حضور دارد. بنده در کارگروه بودجه و منابع انسانی هستم. 

 

تاکنون چقدر شهرداری برای مقابله با کرونا هزینه کرده است. 

پیش‌بینی اولیه ما 300 میلیارد تومان بوده است. البته تأکید می‌کنم برآورد اولیه و قطعا هزینه‌ها خیلی بیشتر می‌شود. یک نکته را هم عرض کنم که آسیب کرونا به بودجه شهرداری تهران بسیار زیاد است. ببینید بخشی هزینه مستقیم برای مقابله با کرونا انجام می‌دهیم که باید صورت بگیرد. بخش دیگر، عدم تحقق درآمدهای شهرداری است. عمده‌ترین اقلام درآمدی شهرداری از شهرسازی و مالیات بر ارزش افزوده بوده است، یعنی حدود نیمی از بودجه شهرداری از محل صدور پروانه، تغییر کاربری و تراکم  است. 

مسئله کرونا باعث شده که میزان مراجعات مردم بسیار کم شود، البته بحث‌های اقتصادی هم هست و پیش‌بینی شده بود که میزان تقاضای سازندگان برای اخذ پروانه کمتر باشد و مسائل این چنینی دیده شده بود. در اسفند هر سال ما هجوم شدیدی از طرف سازندگان به خصوص در نیمه دوم اسفند برای صدور پروانه داریم و 20 تا 50 درصد درآمد در اسفندماه محقق می‌شد، اما این اتفاق امسال رخ نداده است و در کنار آن، از بخش ارزش افزوده 5 هزار میلیارد تومان شهرداری باید از 3 درصد مربوط به سهم شهرداری‌ها از 9 درصد دریافت می‌کرد که با به خواب رفتن اقتصاد و تعطیل شدن کسب و کارها طبیعی است که بخش عمده‌ای از درآمد از این محل حاصل نشود. 

تعطیلی مراکز فرهنگی چقدر به شهرداری آسیب وارد کرده است؟

بسیاری از مراکز شهرداری که درآمدزایی داشته‌اند در حال حاضر تعطیل شده‌اند. 400 مکان ورزشی در تهران داشتیم که درآمدزایی داشتند. برج میلاد تعطیل شد. اماکن فرهنگی و اجتماعی، خانه‌های فرهنگ که درآمدزایی داشتند تعطیل شدند. هزینه‌های این مکان‌ها پابرجاست چرا که باید حقوق پرسنل و سایر هزینه‌ها پرداخت شود. حتی در سال جدید به حقوق پرسنل اضافه می‌شود، اما درآمدی نداریم. 

حتی اگر بگویند در آخر اردیبهشت یا خرداد یا هر زمانی دیگر مشکل برطرف می‌شود و کسب و کارها می‌توانند دوباره فعالیت خود را آغاز و همه چیز عادی شود، چند ماهی طول می‌کشد تا دوباره کسب و کارها به روال سابق خود برگردد. 

در خصوص اقدامات صورت گرفته در مترو توضیح می‌دهید؟

روزانه در دو نوبت وسط روز و آخر شب، ضدعفونی کردن واگن‌ها و ایستگاه‌های مترو انجام می‌شود. در ابتدای کار، در تأمین مواد ضدعفونی‌کننده مشکل داشتیم، اما در حال حاضر مواد ضدعفونی‌کننده تهیه و مرتباً ایستگاه‌ها و واگن‌ها ضدعفونی می‌شود. 

در خصوص عدم تعطیلی مترو توضیح می‌دهید؟

نظر اعضای شورای شهر هم این بود که مترو تعطیل شود، اما مجموعه ستاد مقابله با کرونا این موضوع را قبول نکرد. آنها معتقد بودند که اقشاری که وسایل نقلیه خصوصی ندارند، برای تردد دچار مشکل می‌شوند.

این را هم بگویم  اتوبوس‌ها ضدعفونی می شود و  در تاکسی‌ها نیز این اقدامات صورت می‌گیرد. 

تحریم‌ها چقدر در خصوص مقابله با کرونا تأثیر دارد؟

بالاخره تحریم‌ها در بحث تهیه ماسک، تهیه مواد ضدعفونی‌کننده و دستکش تأثیر داشته است. این بحران فقط در کشور ما نیست، در کل جهان ایجاد شده است. ما در مبارزه با کرونا موفق می‌شویم و از نمایندگان سازمان بهداشت جهانی هم می‌خواهیم که این نکات را منتقل کنند که در صورت تداوم تحریم‌ها در حوزه بهداشت دچار مشکل می‌شویم و نباید این امکانات دریغ شود.

این نکته را هم عرض کنم که مناطق بیست و دوگانه شهر تهران از روز اول عید باز بودند و شهرداران در محل کار حضور داشته و در ضدعفونی کردن معابر و اقداماتی که باید شهرداری انجام می‌داد، فعالیت می‌کردند. شهرداری تهران در مقابله با ویروس کرونا با توجه به پروتکل‌های وزارت بهداشت اقدام می‌کند. در حال حاضر هم تعامل خوبی برقرار است و تقریباً روزانه جلسات اضطراری و هماهنگی برگزار می‌شود. تمام امکانات شهرداری در خدمت وزارت بهداشت است و حتی در این زمینه بودجه‌هایی هم درنظر گرفته‌ایم. در خصوص مقابله با کرونا شهرداری اقداماتی انجام می‌دهد و ما هم به عنوان ناظر بر فعالیت‌ها نظارت می‌کنیم. ما حتی ساختمان‌های شهرداری، ایستگاه‌های بانک شهر که دراختیار شهر است  براساس دستورالعمل‌های بهداشتی ضدعفونی می‌شود. 

ما در تهران 6 هزار اتوبوس و بیش از یک‌هزار واگن مترو داریم و باید روزانه تمام واگن‌ها و اتوبوس‌ها را ضدعفونی کنیم چرا که شماری از شهروندان از این وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. به تاکسیرانی‌ها هم دستکش و ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده داده شده است. البته در ابتدای کار مشکلاتی وجود داشت و در این زمینه ضعف‌هایی موجود بود، اما با تدابیر صورت گرفته این مشکلات برطرف شد.

چه تعداد از کارکنان شهرداری تهران به کرونا مبتلا شدند و چه تعدادی جان باختن؟

نزدیک به 200 نفر از کارکنان شهرداری تهران به کرونا مبتلا شده و و حدود 12 نفر جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول