اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

بایدها و نبایدهای صنعت نوغانداری در دوران کرونا ویروس

تاکنون شواهدی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق کرم ابریشم به انسان گزارش نشده است اما رئیس مرکز توسعه نوغانداری مازندران می‌گوید: نوغانداران مناطق با آب و هوای سرد و مرطوب دارای شرایط مساعدتر برای رشد ویروس کرونا، باید نسبت به رعایت نکات بهداشتی و تقویت سیستم ایمنی توجه بیشتری داشته باشند.

بایدها و نبایدهای صنعت نوغانداری در دوران  کرونا ویروس

به گزارش  خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، ویروس کرونای جدید یکی از انواع ویروس‌های خانواده کرونا است که در انسان بیماری ایجاد می‌کند این ویروس می‌تواند از فرد مبتلا به سرعت به افراد دیگر سرایت کند.

پرورش کرم ابریشم را می‌توان به عنوان یکی از بهترین شغل‌هایی نام برد که با کمترین زمان و امکانات مختصر پرورش پیدا می‌کند.

با توسعه فعالیت‌های تولید ابریشم، امکان توسعه صنایع بزرگ ابریشم از قبیل نخ‌کشی و پارچه‌بافی فراهم شده و حال با شیوع ویروس کرونا باید دید این ویروس آیا به این صنعت خدشه وارد می‌کند یا خیر.

اما اینکه آیا پرورش کرم ابریشم یا نوغانداری باعث انتقال کرونا ویروس جدید می‌شود یا خیر سوالی است که رئیس مرکز توسعه نوغانداری مازندران به آن پاسخ داد.

 

حمیده‌السادات مطهری با بیان اینکه تاکنون شواهدی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق کرم ابریشم به انسان گزارش نشده است، گفت: ویروس کرونا از طریق انسان به انسان منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: پرورش دهنده کرم ابریشم ممکن است به عنوان یک انسان، ناقل ویروس باشد. 

رئیس مرکز توسعه نوغانداری مازندران افزود: انتقال ویروس در شغل نوغانداری ممکن است از طریق وسایل و ادوات کار آلوده مانند جعبه تخم نوغان، سبد برگ چینی، قیچی، داس، سینی‌های پرورش و ... بر اثر تماس یا ترشحات فرد آلوده صورت گیرد.

مطهری اظهار کرد: ویروس کرونا ممکن است از طریق برگ توت آلوده در برگ خانه به سایر پرورش دهندگان کرم ابریشم در جایگاه پرورش کرم ابریشم و سایر افراد منتقل شود. همچنین این ویروس ممکن است از طریق پیله‌های آلوده شده در جایگاه پرورش توسط فرد بیمار به تولیدکنندگان الیاف ابریشم یا خریداران پیله تر منتقل شود.

وی افزود: شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده مجاز، به ویژه قبل و بعد از کار در توتستان و جایگاه پرورش کرم ابریشم ضروری است.

 

رئیس مرکز توسعه نوغانداری مازندران با بیان اینکه استفاده از دستکش، ماسک و لباس کار در زمان عملیات برگ چینی و پرورش ضروری است، گفت: ادوات، وسایل و جایگاه پرورش کرم ابریشم باید پیش و پس از انجام عملیات روزانه با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مجاز گندزدایی شوند.

مطهری اظهار کرد: عبور بخار آب با حرارت ۱۰۰ درجه سانتی گراد به مدت بیش از ۳۰ دقیقه یا شعله‌افکنی برای گند زدایی سالن پرورش (قبل از شروع پرورش) مؤثر است.

وی با بیان اینکه استقرار حوضچه آب آهک در ورودی نوغان داری برای ضد عفونی کفش‌ها لازم است، خاطرنشان کرد: هنگام ورود به جایگاه پرورش کرم ابریشم از کفش خاص آن محل استفاده شود.

 

مطهری بر فراهم کردن  شرایط تهویه مناسب در جایگاه پرورش کرم ابریشم تاکید کرد و افزود: تماس نزدیک با سایر نوغانداران،کشاورزان و سایر افراد تا حد ممکن به حداقل برسد. 

رئیس مرکز توسعه نوغانداری مازندران بیان کرد: نوغانداران مناطق با آب و هوای سرد و مرطوب دارای شرایط مساعدتر برای رشد ویروس کرونا، باید نسبت به رعایت نکات بهداشتی و تقویت سیستم ایمنی توجه بیشتری داشته باشند.

وی گفت: فعالان این بخش در هنگام کار در نوغانداری از خوردن و آشامیدن خود داری کنند.

انتهای پیام/86035/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول