اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

گیتی خامنه: «کرونا» ما را به بازتعریفی از خودمان و دنیا رساند/ کره خاکی نفس کشید

مجری و گوینده تلویزیون گفت: قرنطینه به پایان هم برسد فکر می کنم من دیگر از قرنطینه خارج نشوم. همیشه دلم می خواست اوقات تنهایی بیشتری داشته باشم. مواجهه با خود جزو حساس ترین و ظریف ترین بخش های زندگی آدم ها است.

گیتی خامنه: «کرونا» ما را به بازتعریفی از خودمان و دنیا رساند/ کره خاکی نفس کشید

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، گیتی خامنه، گوینده و مجری تلویزیون که مهمان منصور ضابطیان در برنامه «فرش بنفشه» رادیو ایران بود، گفت: من همچنان در قرنطینه هستم. اجازه بدهید یک اعترافی بکنم. قرنطینه به پایان هم برسد فکر می کنم من دیگر از قرنطینه خارج نشوم. این دوران علیرغم تمام دشواری ها و تلخی ها و تلخ کامی هایی که برای مردم دنیا به ارمغان آورد اما یک ویژگی بسیار غریب داشت.

وی افزود: نمی خواهم خیلی فیلسوفانه حرف بزنم اما یک نکته همیشه مدنظرم بود که در قرنطینه توانستم لحظه به لحظه اش را زندگی کنم. نمی خواهم عبارات غیرایرانی به کار ببرم اما فکر می کنم عبارت گویایی است. من از عبارت کامفورت زون ، یک عبارت روان شناختی که می گوید آدم ها به شرایط روتین روزمره خودشان خیلی دل می بندند و در این محدوده امن و راحت به جهت اینکه تبدیل یه یک روتین روزمره همیشگی شده است، عادت می کنند.

مجری نوستالژیک دهه شصتی ها ادامه داد: بیرون آمدن از این محدوده تکراری کمی دشوار است مگر اینکه شرایط به شکلی خواسته یا ناخواسته تغییر پیدا کند. بحرانی مثل کرونا این تعریف را به خودش اختصاص می دهد. ما ناخواسته با یک تراژدی انسانی تلخ روبرو شدیم. اما جدای از عنصر دریغ و افسوس که معمولا بزرگوارانی که در وطن ما زندگی می کنند خیلی از آن بهره می برند، جدای از این عنصر دردناک نامطلوب ناخواستنی سرزده به زندگی و تک تک لحظه های ما، اگر از دید دیگری نگاه کنیم در زندگی مان خیلی تغییرات ایجاد کرد. شاید اصلا به نوعی ما مجبور شدیم یک باز تعریف از خودمان و دنیا عرضه کنیم.

خامنه با بیان اینکه همیشه دلم می خواست اوقات تنهایی بیشتری داشته باشم، تاکید کرد: مواجهه با خود جزو حساس ترین و ظریف ترین بخش های زندگی آدم ها است. خیلی وقت ها برای اینکه با خودمان مواجهه نکنیم یا بی واسطه مواجهه نکنیم دنبال سرگرمی های مختلف می گردیم. هر کسی به شکلی تلاش می کند به زندگی اش معنی بدهد. اما اینکه شما فارغ از همه دغدغه ها با آرامش و بدون احساس گناه علی الخصوص در این دوران پیشرفته پرشتاب سرشار از پدیده های تکراری تکنولوژیک با خودتان خلوت کنید. آرام بگیرید و یک بازتعریف از زندگی خودتان همراه با یک مرور خیلی تامل برانگیز درباره گذشته و سبک و سیاق زندگی تان به خودتان بدهید از زمان های ناب است. نه فقط در زندگی شخصی، من فکر می کنم کرونا باعث شد دنیا یک بازتعریف از خود ارائه کند.
وی اذعان کرد: حتی فکر می کنم سیستم آموزشی ما بعد از گذران این بحران دیگر سیستم آموزشی قدیم نیست. شیوه زندگی دیگر شیوه قدیم نخواهد بود. الان شما ببینید در این اوضاع ما چقدر قشنگ از فضای مجازی بهره می گیریم. یا علیرغم زحماتی که همکاران شما می کشند و برای تک تکشان دنیا دنیا احترام قائل هستم، دارید ریسکی را به جان می خرید تا مخاطبان شما بتوانند زمان هایشان را آگاهی بخش تر بگذرانند. ما داریم فضای مجازی را جایگزین بسیاری از ارتباطاتی می کنیم که نیاز به تعامل رودررو داشتند.

این مجری پیشکسوت تاکید کرد: ما بسیار بخت یار هستیم که در این زمانه زندگی می کنیم و به این وسایل دسترسی داریم. خداراشکر که این امکان را انسان ها دریافته اند. جدای از این فکر میکنم تغییرات فوق العاده ای در زندگی ما شکل گرفت. من امروز داشتم به مقوله بهداشت فکر می کردم؛ اولا کره خاکی از دست ما یک نفس بلند عمیق کشید. من نمی دانم تا چه میزانی این مقوله مستند است اما همین کمتر شدن ضرر گازهای گلخانه ای، مقوله ترافیک و زندگی فشرده پرشتاب عصر امروز اگر حتی برای زمان کوتاهی متوقف شود این امکان را به آدم ها می دهد تا به سبک وسیاق های دیگری زندگی کنند. شاید واقعا ما هیچ زمانی برای متوقف شدن و فکر کردن به اینکه داریم با خودمان و هم نوعان وکره خاکی چه می کنیم نداشتیم. کرونا به زیبایی هنرمندانه نشان داد که چقدر روی زندگی ما تاثیر دارد.

خامنه در پایان گفتگو با ضابطیان بیان کرد: اگر بخواهم نوروزهای زمان موشک باران و غیره را تشبیه کنم شبیه شرایطی است که الان شما دارید. وقتی می خواهید بروید فکر می کنید چه کار بکنم. این را تعمیم بدهید به وضعیت روحی جامعه. ما آن زمان می دانستیم افراد چقدر شکننده هستند. آسیب پذیر ترین قشر اجتماع یعنی بچه ها داشتند ما را می دیدند و ما می بایست خودمان، روحیه و سلامتمان را حفظ می کردیم. خیابان هایی که خلوت بود و همه مردم به صفحه های تلویزیون چشم دوخته بودند برای اینکه ما برایشان بگوییم زندگی هنوز جریان دارد.
«فرش بنفشه» به تهیه کنندگی زهرا قائدی و محمد اسماعیل پور با اجرای منصور ضابطیان هر روز ساعت 17 از رادیو ایران پخش می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول