اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

صوفی: باید اصلاحات درون اصلاحات انجام دهیم/ گرایش مردم به اصلاح‌طلبان آسیب دیده

وزیر دولت اصلاحات با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید درون خود اصلاحات انجام دهند، گفت: باید هویت اصلاح‌طلبی را سر دست بگیریم و رویکردهای سلبی را کنار بگذاریم.

صوفی: باید اصلاحات درون اصلاحات انجام دهیم/ گرایش مردم به اصلاح‌طلبان آسیب دیده

حوزه احزاب خبرگزاری فارس: با اینکه از برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک به ۴۵ روز می‌گذرد اما به دلیل شیوع و گسترش ویروس کرونا چند روز قبل از دوم اسفند یعنی روز رای‌گیری این فرصت به دست نیامد تا بتوان آنچه که مردم در ۲ اسفند انتخاب کردند و بنا داشتند تا در کشور حاکم شود مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

 

در ۲ اسفند سال۹۸ جریانات مختلف سیاسی از جمله اصولگرایان و اصلاح طلبان وارد کارزار انتخابات شدند و در نهایت لیست موسوم به ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با سرلیستی محمدباقر قالیباف بیش از یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۲۸۷ رای آورد و ۲۹ نامزد دیگر هم لیست با قالیبافرای آورند. در حالی بود که مجید انصاری عضو شاخص مجمع روحانیون مبارز که در هر دو لیست یعنی هم لیست حزب کارگزاران سازندگی هم لیست ۸ حزب اصلاح طلب فقط ۶۹ هزار و ۱۵۱ رای کسب کرد.

با علی صوفی رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان در سال ۹۴ بر آن چه در اسفند ماه سال قبل گذشت، گفت‌وگو کردیم؛ او معتقد است که اصلاح طلبان در انتخابات سال 98 اساسا لیستی ندادند.

 

وی می‌گوید لیست یاران هاشمی (لیست حزب کارگزاران سازندگی) و لیست آمدیم برای ایران (لیست ۸ حزب اصلاح طلب) را نمی‌توان لیست همه اصلاح طلبان خواند چرا که بیش از ۲۰ حزب اصلاح طلب اساسا در این انتخابات یا نامزد نداشتند و یا از گردونه انتخابات کنار کشیدند. به عبارتی اصلاح طلبان نه بازنده انتخابات هستند نه برنده، چون اساسا سوت بازی برای آنان زده نشد.

 

صوفی افزود: نهاد رسمی اصلاح طلبان شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان بوده و هست. بیشتر نامزدهای اصلاح طلب یا ثبت نام کردند و یا اگر ثبت نام کردند رد صلاحیت شدند بنابراین شورای عالی نتوانست که لیست انتخاباتی بدهد بنابراین از مردم فقط دعوت کرد در انتخابات شرکت کند. اینکه ۸ حزب اصلاح طلب به علاوه حزب کارگزاران لیست انتخاباتی دادند را نمی‌توانیم لیست اصلاح طلبان تلقی کنیم چرا که طبق آئین نامه شورای عالی اگر شورای عالی لیستی بدهد هیچ حزبی حق ندارد لیست انتخاباتی معرفی کند اما در این دوره از انتخابات آنها استثنا قائل شدند یعنی به احزاب اجازه دادند که فردا از نامزدهای مورد حمایت خود حمایت و آنها را تبلیغ کنند.

وی می‌گوید باز هم تاکید می‌کنم نه برنده شدیم نه بازنده. فقط میدانی نبود که در آن خود را ارزیابی کنیم.

*روحانی همه اعتبار خود و اصلاح‌طلبان را "هدر" داد

وزیر دولت اصلاحات درباره انتخابات ۱۴۰۰ و آیا اینکه اصلاح طلبان بنا دارند که فردی اصلاح طلب به جامعه معرفی کند و اینکه آیا همچون سال ۹۲ با بیرق افرادی همچون لاریجانی، وارد کارگزار می‌شوند یا خیر، گفت: زمینه فعالیت اصلاح طلبان نخست به گرایش مردم و دوم به رویکرد حاکمیت بستگی دارد. باید بپذیریم که گرایش مردم به اصلاح طلبی آسیب دیده چرا که ما همه اعتبار خود را پای حمایت از روحانی گذاشته‌ایم و او هم همه اعتبار خود و اصلاح طلبان را هدر داد و مردم را نسبت به اصلاح طلبان و اوضاع کلی ناراضی کرد.

*مردم از انتخاب خود در سال‌های ۹۴ و ۹۶ راضی نیستند

صوفی بر این باور است که مردم از انتخاب خود در سال ۹۶ راضی نیستند و حتی از انتخاب‌های خود در سال ۹۴ (دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی) ناراضی هستند چرا که توقعات و انتظارات مردم برآورده نشده و مدام از خود می‌پرسند چه فکر می‌کردیم و چه شد.

*آنچه مردم در سال های ۹۴ و ۹۶ انتخاب کردند به سفارش اصلاح‌طلبان بود

وی تاکید کرد: همین "چه فکر می‌کردیم و چه شد" مردم در سال‌های ۹۴ و ۹۶ به درخواست اصلاح طلبان بود. ما از مردم خواستیم به روحانی رای دهد و به این ۳۰ نفری که در لیست امید بودند. حالا نزد مردم زیر سؤال رفته و این زیر سؤال رفتن همچنان ادامه دارد.اوضاع از آنچه که به مردم برای پسا دولت احمدی‌نژاد وعده داده بودیم بهتر نشد بلکه با گرانی بنزین به ارز که هر دوی این دو شوک اقتصادی و تکان اقتصادی مردم در سال ۹۶ صورت گرفت بار سنگینی را بر دوش مردم گذاشت و وضعیت معیشتی مردم را با چالش جدی مواجه کرد و اینها باعث شد که مردم ناراضی باشند.

* اصلاح‌طلبان لیست امید را برای حمایت از روحانی بستند

به اعتقاد رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان اصلاح طلبان باید برای ترمیم اعتماد خود روی مردم کار کنند و اعتماد و اعتبار مردم را جلب کنند. به مردم بگویند که برای حمایت از حسن روحانی که هیچ گاه اصلاح طلب نبوده آن لیست امید را معرفی کردند. به مردم بگویند که عملکرد روحانی در دوره دوم قابل قبول نبوده است. 

*باید "اصلاحات درون اصلاحات" انجام دهیم

صوفی با بیان اینکه اصلاح طلبان باید برای ترمیم خود باید اصلاحات درون اصلاحات انجام دهند، گفت: باید هویت اصلاح طلبی را سر دست بگیریم باید رویکردهای سلبی را کنار بگذاریم.چرا که این رویکرد جواب نمی‌دهد باید رویکرد ایجابی را دنبال کنیم و افرادی را معرفی کنیم که پشت ما بایستند و از عملکرد اصلاح طلبی دفاع کنیم. 

وی منظورش را از رویکرد سلبی اینگونه بیان می‌کند که اینکه آمدیم در مجلس هفتم و هشتم و نهم گفتیم دست تندروها بوده و آنها جنگ طلب هستند و عاقلانه فکر نمی‌کنند و اینکه آقای روحانی بعد از احمدی نژاد بهترین گزینه است و اگر طیف احمدی‌نژاد روی کار باشد کشور آسیب می‌بیند  همان رویکرد سلبی است. 

به گزارش فارس، مجلس یازدهم خرداد ماه سال جاری رسما آغاز به کار می‌کند و پس از آغاز به کاری ریاست مجلس آن مشخص می‌شود. گزینه‌‌های متعددی برای ریاست مجلس یازدهم از جمله قالیباف و میرسلیم مطرح است.

*وارد بازی ریاست مجلس یازدهم نمی‌شویم

درباره اینکه اصلاح طلبان دوست دارند و یا اینکه به نظرشان ریاست کدام فرد بر مجلس دهم می‌تواند مؤثرتر باشد، از علی صوفی پرسیدیم که وی گفت: ما وارد بازی‌های سیاست مجلس نمی‌شویم چرا که اساسا اصلاح طلبان در مجلس یازدهم تعیین کننده نیستند که بگویند چه کسی رئیس شود و چه کسی رئیس نشود.

رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان گفت: اگر وضعیت اصلاح طلبان در مجلس یازدهم مثل مجلس دهم بود و تاثیرگذاری داشت قطعا می‌توانستیم در انتخاب هیأت رئیسه و رئیس مجلس ارزیابی و وجه تمایزی داشته و آن شخصی که به مصلحت نزدیک‌تر بود انتخاب  کنیم و وارد ائتلاف شویم.

صوفی با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان در مجلس یازدهم هیچ اهرمی ندارند که بتواند تعیین کننده باشد، گفت: به آنچه در مجلس می‌گذرد چون تعیین کننده نیستیم نظری نمی‌دهیم و فقط نظاره گر خواهیم بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول