اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

هیچ کس حق تولید و توزیع «فاویپیراویر» را ندارد/اعلام استانهای با وضعیت قرمز کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اگر امروز در فاز مدیریت بیماری کووید۱۹ قرار داریم، علاوه بر مشارکت اجتماعی مطلوب مردم، مدیون تلاش همکاران‌مان در مراکز بهداشتی و درمانی هستیم.

هیچ کس حق تولید و توزیع «فاویپیراویر» را ندارد/اعلام استانهای با وضعیت قرمز کرونا

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، کیانوش جهانپور سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در کنفرانس خبری مجازی با بیان اینکه در راهبرد وزارت بهداشت در هفته‌های اخیر طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا انجام شد گفت: این موضوع با توجه به فاصله گذاری اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و هم زمان شناسایی زود هنگام افراد مشکوک انجام شد و این دو اقدام پیشگیرانه بار مراجعان افراد به بیمارستان‌ها را‌‌‌ توانست کاهش دهد.

*بار مراجعان به بیمارستان‌ها کاهش یافته 

وی افزود: در یک ماه اخیر شاهد هستیم بار مراجعان به بیمارستان‌ها کاهش یافته و در اغلب استان‌ها تخت‌های خالی داریم و این اقدامات پیشگیرانه بار درمان و هزینه‌ها را‌‌‌ کاهش داده است. ممکن است سناریوهای دیگری در ماه‌ها یا سال‌ها ادامه پیدا کند و باید تعریف دیگری برای آن داشته باشیم و امیدواریم به آن سناریوهای بدبینانه نرسیم.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار داشت: باید نمودار ابتلا را‌‌‌ کوتاه‌تر کنیم و بتوانیم با خرید زمان از این شرایط عبور کنیم.

جهانپور در باره اینکه در جوانان علائم بیماری شدیدتر است، گفت: این طور نیست و هر چه سن پایین‌تر بیاید تعداد ابتلا کمتر می‌شود اما اگر وارد فاز بحرانی شوند، پیش آگاهی بدتری خواهند داشت؛ البته در جوانان علائم خفیف و متوسط بیش از گروه سنی بالای 60 سال است؛ضمن اینکه در تمام گروه‌های سنی مرگ و میر را‌‌‌ دیده‌ایم اما در افراد بالای 60 سال این موضوع بیشتر دیده می‌شود.

*رانیتیدین مشکلی ندارد

وی در باره سرطان زا بودن داروی رانیتیدین، گفت: چند ماه قبل سازمان غذا و دارو آزمایشی روی مواد اولیه و محصولات شرکت‌های دارویی را‌‌‌ آغاز کرده بود و اغلب موارد آزمایش ناخالصی در حد مجاز و تقریبا غیر مشکل است و مواردی که مشکلی در آن دیده شده معرفی می‌شود، اما رانیتیدین تولیدی در ایران از نظر ناخالصی نداشته‌ایم.

*جمع آوری معتادان و تجمیع آنها ریسک ابتلا را بالا می‌برد

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در باره آسیب معتادان متجاهر و شیوع بیماری کرونا گفت: بحث این است که با این جمع‌آوری در افرادی که به شدت آسیب‌زا  هستند ایجاد تجمع می‌کنیم و موجب افزایش ریسک ابتلا می‌شویم و با موضوع فاصله فیزیکی قرابتی ندارد؛در نتیجه سازمان بهزیستی نیز به همین دلیل این موضوع را‌‌‌ به تعلیق درآورده و این موضوع با منطق بیشتری منطبق است.

جهانپور در باره صدور گواهی سلامت برای افراد در محیط کاری، گفت: قاعدتا برای این موضوع باید به مراکز طب کار ارجاع داده باشند که آن نیز بر اساس پروتکل وزارت بهداشت است و می‌تواند چنین گواهی را‌‌‌ بدهند و مراکز طب کار می‌توانند آن را‌‌‌ صادر کنند، اما اصل موضوع ناشدنی نیست.

وی در باره اخراج کارگران روزمزد در شرایط فعلی بیان داشت: این که کارگری اخراج شود، بنگاه‌ها از بسته حمایتی نمی‌توانند بهره‌مند شوند و اگر اخراج خلاف قانون باشد مسیر رسیدگی آن مشخص است. در باره فعالیت کارگران زیر زمینی نیز باید گفت این یک اقدام غیر قانونی بوده و کرونا هم نمی‌تواند به یک مسیر غیر قانونی و چنین فعالیتی رسمیت بدهد و این موضوع وضعیت غیر رسمی و غیر قانونی خود را‌‌‌ دارد اما این افراد به عنوان بخشی از جامعه می‌توانند از حمایت بسته دولت بهره مند شوند.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه ما بیشتر از خسارات حوزه سلامت و عواقب ناگواری که باعث کم رنگ شدن فاصله اجتماعی است صحبت می‌کنیم، گفت: البته بخش‌های دیگر دولت در حوزه اقتصاد و مربوط به طبقات آسیب پذیر نگران هستند. در هفته‌های آتی ما معتقدیم حوزه در سلامت حفظ فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی باید انجام شود که البته طبعا مشاغل و طبقاتی در این مسیر زیان می‌بینند.

*انجام آزمایش کرونا بدون دلیل، ضرورتی ندارد 

جهانپور در باره انجام تست در آزمایشگاه‌های خصوصی و چگونگی تهیه کیت و هزینه‌های آن، ابراز داشت: یک سری آزمایشگاه‌های خصوصی در برخی استان‌ها داریم که همکار وزارت بهداشت هستند و کیت‌های خود را‌‌‌ مستقیما از ما دریافت می‌کنند. هیچ گونه هزینه مستقیمی دریافت نمی‌کنند؛ البته جدای این موارد اگر آزمایشگاه خصوصی کیت خود را‌‌‌ تهیه کند این کار را‌‌‌ انجام می‌دهد، اما تعرفه‌ای از سوی معاونت درمان اعلام نشده است؛ ضمن اینکه ضرورتی برای انجام آزمایش خارج از نظام درمانی وجود ندارد و توصیه‌ای نمی‌شود و تأثیری در کاهش ابتلا ندارد.

وی ادامه داد: اگر این روزها و هفته‌ها شاهد بهتر شدن شرایط هستیم ماحصل فاصله گذاری اجتماعی و تشدید آن  هم چنین اقدام در انجام بسیج ملی مبارزه با کروناست و وضعیت مدیریت شده است اما بسیار شکننده بوده و هر گونه بازگشت از فاصله گذاری اجتماعی و کاهش محدودیت‌ها باید بسیار دقیق و گام به گام باشد و در غیر این صورت ممکن است همه اقدامات را‌‌‌ تحت الشعاع قرار دهد.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه طی 8-7 روز اخیر 80 هزار تست انجام گرفته است، گفت: بیماریابی ما فعال تر شده و لزوما با تست پی آر سی نخواهد بود و ما در میانه یک طغیان هستیم و روش‌هایی مانند سی تی اسکن که حساسیت بالاتری دارند، بهتر است.

*فعالیت آموزشگاهها خلاف قانون است

جهانپور در باره شروع به کار برخی مشاغل مانند آموزشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: وضعیت امروز تابع اتفاقات 7 تا 14 روز گذشته است؛ چراکه دوره کمون 3 تا 5 و در نهایت 14 روز است و اگر امروز اتفاقی بیفتد، 7 تا 14 روز بعد اثرات آن را‌‌‌ ببینیم، اما وضعیت، وضعیت شکننده‌ای است و هر اقدام شتاب زده‌ای ممکن است ما را‌‌‌ وارد یک پیک مجدد کند.

*سامانه سجام برای گزارش تخلفات

وی اضافه کرد: فعالیت آموزشگاه‌ها قطعا تخلف است و مشاغلی که تعیین شده‌اند تا 20 فروردین تعطیل خواهند بود و آموزشگاه‌هایی که امروز فعالیت خود را‌‌‌ آغاز کرده متخلف است. سامانه سجام طراحی شده تا موارد تخلف افراد و شخصیت‌های حقوقی را‌‌‌ گزارش کند و قوه قضائیه آن را‌‌‌ پیگیری می‌کند؛ چراکه سلامت عمومی جزو منافع عامه است و قطعا دادستان در این خصوص ورود پیدا می‌کند.

*تجویز داروی خارج از فهرست مورد تایید تخلف است

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در باره استفاده پزشکان از روش‌های درمانی، یادآور شد: درمان شناخته شده‌ای نداریم و پزشک می‌تواند با رعایت ضوابط از جمله رضایت فردی اقدامات درمانی را‌‌‌ انجام دهد و درباره استفاده از موارد درمانی اثربخش این موضوع نباید منافاتی با بند پ ماده 72 برنامه ششم داشته باشد که تجویز هر داروی خارج از فهرست را‌‌‌ ممنوع کرده اما در برخی مواد متأسفانه در فضای عمومی و مجازی و با ایجاد تنش به این موضوع پرداخته می‌شود که تخلف است.

*برخورد با پزشکان متخلف 

جهانپور خاطرنشان کرد: در دنیا محافلی سراغ نداریم که در اینستاگرام و توئیتر این موضوع بیان شود و پزشکی که تخلف کند و دارویی خارج از آن آیین نامه تجویز کند، متخلف بوده و مطابق با ماده 11 نظام پزشکی با آن برخورد می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش فارس در باره «داروی آویگان و تولید آن در کشور»، اضافه کرد: این دارو در کشور ژاپن است و کمیته اخلاق موضوع تحقیقات بالینی آن را‌‌‌ سه هفته قبل تصویب کرده و در چند بیمارستان کشور شروع شده است و برخی دوستان گفته‌اند در بیمارستان خود به 30 بیمار داده‌اند که اگر مجوز نداشته ا ند، تخلف است.

*تأثیر داروی آویگان در چین و ژاپن تأیید نشده است

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار داشت: این دارو در چین و ژاپن برای کووید 19 تأیید نشده و در چین مطالعاتی در خصوص اثربخشی آن بر کووید 19 شده و در گزارش اولیه اثر بخشی مثبتی اعلام شد اما همان مقاله پس گرفته شده است.

*ارسال 1000 داروی آویگان از سوی ژاپن به ایران/تولید و توزیع آویگان خلاف است 

جهانپور افزود: در اروپا و آمریکا هم هنوز تأیید نشده است. امروز ژاپن هزار عدد از آن را‌‌‌ برای ما ارسال کرده که این برای مطالعه بالینی کفایت می‌کند؛ در نتیجه نیاز است گزارش آن در کمیته علمی و درمانی ستاد ملی بررسی شود و اگر ستاد به نتیجه اثر بخشی آن برسد، خیلی از موارد عادی که در روند ورود دارو انجام می‌گیرد نادیده گرفته می‌شود. اما اگر کسی تا امروز خارج از این تولید کرده حق توزیع ندارد و باید منتظر تحقیق بالینی ستاد ملی مبارزه با کرونا بماند.

وی اظهار داشت: وضعیت استان‌ها متفاوت است و علت اینکه آمار تفکیکی را‌‌‌ اعلام نمی‌کنیم این بود که برخی استان‌ها با فعال شدن سامانه غربالگری عملکرد بهتری داشتند و حتی توسط مسؤولان محلی و رسانه‌های آن منطقه با انتقاداتی مواجه شده بودند. هم چنین این موضوع باعث نمی‌شد عملکرد مفید برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دهد در نتیجه برای این که وارد این فاز نشویم موضوع اعلام تفکیکی را‌‌‌ متوقف کردیم و از این اقدام دفاع می‌کنیم؛ چراکه تأثیر مثبتی در بیماریابی فعال داشته است.

*استانهای در وضعیت قرمز

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا تصریح کرد: شرایط ملی و استان‌ها مدیریت شده است اما شرایط استان‌ها یکسان نیست. برخی روند صعودی و برخی کاهشی داشته‌اند و وضعیت آنها متفاوت است.

جهانپور با بیان اینکه آذربایجان شرقی ، فارس، مازندران، اصفهان و خراسان رضوی وضعیت قرمز دارند گفت: بقیه استان‌ها نسبت به این استان‌ها وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول