اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

روایت مادر آرزوها از روستای «گاوزرده»؛ بی‌آبی در روزهای کرونایی

این روزها با شیوع ویروس کرونا در اغلب نقاط لرستان، دسترسی به آب بهداشتی برای نظافت بسیار ضروری بوده، و این در حالی است که اهالی روستای «چم‌کبود گاو زرده» از این امکان بی‌بهره هستند و هر لحظه بیم ابتلای آنان به کرونا می‌رود.

روایت مادر آرزوها از روستای «گاوزرده»؛ بی‌آبی در روزهای کرونایی

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، سیل ویرانگر فروردین 98 موجب بروز خسارت‌های بسیار به زیرساخت‌های شهری و روستایی این شهرستان شد، تعداد زیادی از محورها بر اثر سیل شکاف برداشت و منازل زیادی از سیل‌زدگان دچار تخریب‌ جزئی و کلی شد.

در همان ساعات نخست وقوع سیل، زیرساخت‌هایی همچون آب و برق و گاز در برخی شهرها و روستاهای پلدختر آسیب دید که منجر به قطع ارائه خدمات به شهروندان شد، با این وجود و با تلاش نیروهای خدمات‌رسان طی روزهای بعد از سیل، این امکانات به بسیاری از مناطق بازگشت.

با گذشت یک سال از وقوع سیل در پلدختر، اما هستند روستاهایی که هنوز از دسترسی به آب شرب به دلیل تخریب مخازن محروم هستند و از آب غیربهداشتی و باران برای نوشیدن استفاده می‌کنند.

 

روستای «چم‌کبود گاو زرده» از توابع شهر معمولان از جمله این روستاها است که هم‌اکنون، اهالی آن از آب شرب محروم بوده و از آب باران و آب ذخیره شده در تانکر که پس از مدتی بدبو و بدمزه می‌شود، برای شست‌وشو و همچنین آشامیدن استفاده می‌کنند.

از طرفی این روزها با شیوع ویروس کرونا در اغلب نقاط کشور از جمله سراسر لرستان، دسترسی به آب بهداشتی برای نظافت و شست‌وشو در جهت مقابله و جلوگیری از بروز بیماری بسیار ضروری بوده و این در حالی است که اهالی روستای «چم‌کبود گاو زرده» از این امکان بی‌بهره هستند، هم‌چنان‌که تاکنون برخی از روستاییان به بیماری‌های عفونی و انگلی دچار شده و هر لحظه بیم ابتلای آنان به کرونا می‌رود.

سمیرا شاهوردی ملقب به «مادر آرزوها» حدود یک سالی می‌شود که با استقرار در این روستا و به کمک کمپین آرزوهای قشنگ توانست تمامی منازل تخریبی سیل‌زدگان را بازسازی و تحویل ساکنان دهد.


این جهادگر انقلابی که خود به دلیل استفاده از آب غیربهداشتی روستا دچار بیماری ریوی شده، بزرگترین دغدغه ساکنان «چم‌کبود گاو زرده» را نبود آب شرب بهداشتی آن هم در این شرایط شیوع بیماری کرونا عنوان می‌کند.

شاهوردی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن ابراز نگرانی از شرایط فعلی حاکم بر روستای «چم‌کبود گاو زرده»، اظهار کرد: این روستا که در 5 کیلومتری جنوب معمولان قرار دارد به دلیل همجواری با رودخانه کشکان بر اثر سیل به طور کامل تخریب شد و بسیاری از زیرساخت‌های آن دچار آسیب شد، با این وجود این روزها ساکنان چم‌کبود گاو زرده با همت نیروهای جهادی در خانه‌هایشان مستقر شده‌اند.

وی با بیان اینکه «چم‌کبود گاو زرده» نخستین روستای سیل‌زده است که به طور کامل منازل سیل‌زدگان آن تکمیل شده و اهالی آن مستقر شده‌اند، گفت: کمپین آرزوهای قشنگ برای بازسازی این روستا بیش از یک میلیارد تومان هزینه کرده‌ و امید را به ساکنان گاو زرده بازگرداندند.


شاهوردی ادامه داد: در حال حاضر 21 خانوار با جمعیتی بیش از 100 نفر در روستا ساکن هستند و برای تکمیل منازل هر یک از آن‌ها بالغ بر 130 میلون تومان هزینه شده که نیمی از آن توسط تسهیلات بنیاد مسکن و نیم دیگر توسط اعضای خیّر کمپین آرزوهای قشنگ تامین شد.

این جهادگر و فعال انقلابی اما بزرگترین مشکل اهالی روستا را نبود آب شرب عنوان و به پیگیری‌های متعدد برای رفع این مشکل اشاره می‌کند.

وی با بیان اینکه هر لحظه امکان ابتلای افراد روستا به ویروس کرونا به دلیل نبود آب بهداشتی وجود دارد، افزود: طی چند روزهای گذشته برخی اهالی به بیماری‌های عفونی دچار شده‌اند، برخی دیگر به دلیل نبود گازکشی و استفاده از موادنفتی دچار بیماری‌های تنفسی شده‌اند و این عوامل هر کدام زمینه ابتلای افراد به کرونا را افزایش می‌دهد.

شاهوردی تصریح کرد: طی یک سال گذشته بارها با مسوولان استانی در خصوص رفع مشکل آبرسانی به روستا صحبت و یا نامه‌نگاری کرده‌ایم، اما تاکنون هیچ پاسخ موثری از سوی آنان دریافت نکرده‌ایم.

 

 

در همین راستا مدیرعامل آب و فاضلاب لرستان با اشاره به ادغام دو شرکت آب‌وفاضلاب شهری و روستایی با یکدیگر طی روزهای پایانی سال 98، به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر مهمترین اولویت آب و فاضلاب شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات مشترکین روستایی به جهت توزیع عادلانه برای دسترسی به آب پایدار است.

حمیدرضا کرموند بیان داشت: یکی از مظاهر عدالت توزیع، دسترسی تمامی مشترکین به سامانه 122 به منظور طرح نظرات و شکایات است، به همین منظور از مشترکین سراسر استان درخواست می‌شود مشکلات خود را در سامانه تلفنی  مطرح کرده تا در کوتاه‌ترین زمان بررسی و پیگیری شود.

وی با بیان اینکه با وقوع سیل فروردین 98، مخازن آب شرب بسیاری از روستاهای استان تخریب شد، افزود: با این وجود، برخی زیرساخت‌ها ترمیم شد و برخی دیگر متاسفانه تاکنون اقدام موثری برای بازسازی آن‌ها صورت نگرفته است.

مدیرعامل آب و فاضلاب لرستان بر ادامه تلاش‌ها در راستای تحقق عدالت توزیع آب در سراسر شهرها و روستاهای استان تاکید و تصریح کرد: این مهم از اولویت‌های پیش‌روی شرکت در سال جاری است.

بنا بر این گزارش، با توجه به نیاز ضروری اهالی روستای «چم‌کبود گاو زرده» به آب شرب بهداشتی در جهت پیشگیری از بیماری کرونا در بین ساکنان، امید می‌رود مشکلات این روستا و روستاهای مشابه دیگر در استان هر چه سریع‌تر حل شود.

گزارش از پریسا قربانی نژاد

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول