اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

کرونا مغلوب پزشک 61 ساله گلستانی/ کاهش «استرس» خط پایان غلبه بر «کووید19»

پزشک 61 ساله گلستانی بعد از 26 روز توانست بر کووید19 غلبه کند؛ او علاوه بر توصیه‌های بهداشتی، راهکارهایی برای عبور از بیماری ارائه داده است و انتظار دارد کادر درمانی استان گلستان از بیماران غیرکرونایی «سرطانی» غفلت نکند.

کرونا مغلوب پزشک 61 ساله گلستانی/ کاهش «استرس» خط پایان غلبه بر «کووید19»

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، «عبدالرحیم حزینی» فوق تخصص خون و آنکولوژی که مسوولیت «مدیرعاملی کانون حامیان بیماران سرطانی و صعب‌العلاج مهر گلستان» را دارد از جمله بهبودیافتگان کرونایی است که بعد از 26 روز توانست بر کووید19 غلبه کند و این ویروس را شکست دهد، این پزشک گلستانی علاوه بر توصیه‌های بهداشتی، راهکارهایی برای عبور از بیماری ارائه داده است و انتظار دارد کادر درمانی استان گلستان از بیماران غیرکرونایی غفلت نکنند.
حزینی از زمان ابتلای خودش به ویروس منحوس کرونا می‌گوید اینکه در هفته اول اسفند سال 1398 به کرونا مبتلا شد، زمانی که در بیمارستان‌های فیروزگر و شریعتی تهران به بیماران خدمات‌دهی می‌کرد، اما کم‌کم علایم بیماری کرونا از جمله کوفتگی بدن، ضعف، بی‌حالی و سرفه در او ظاهر می‌شود، ابتدا فکر می‌کند که یک سرماخوردگی ساده دارد اما این علایم در روز دوم تبدیل به سرفه همراه با تنگی نفس می‌شود و در روز سوم در بستر خانه و رختخواب قرار می‌گیرد، 26 روز مقابله با کرونا ادامه می‌یابد تا اینکه بر بیماری فائق می‌شود.


در هفته سوم ابتلا به کرونا احساس کردم به مرگ نزدیک شدم

این پزشک 61 ساله گلستانی که در حین مصاحبه سرفه می‌کند و گاه سکوت؛ تا در ادامه، رشته کلام را تکمیل کند بر این باور است که سیر کلینیکی بیماری در افراد مختلف تفاوت دارد، معمولا علایم مخرب ویروس بر ریه تا مدت‌ها در بدن فرد بیمار باقی می‌ماند، قرار گرفتن در محیط گرم و سپس محیط سرد باعث می‌شود که ریه دچار اختلال عملکرد شده و سرفه رفیق راهش شود، یا وقتی سخن گفتن طولانی و ادامه‌دار باشد سرفه مهمان کلامش می‌شود اما با این حال می‌گوید که کاملا درمان شده است.

حزینی که روند درمانی خود را در مقابل ویروس کرونا طولانی مدت تصور می‌کند در این باره می‌گوید در هفته سوم احساس کردم به مرگ نزدیک شدم، از نظر روحی و روانی حال خوبی نداشتم و اصلا نمی‌دانستم کجا هستم؛ وضع تنفس‌ام خیلی بد بود و سردرد خیلی شدید داشتم، خدا را شکر از هفته سوم به بعد روند درمان اثر کرد و شانس آوردم و به زندگی برگشتم.

 

 تداوم فاصله‌گذاری اجتماعی اثر بیماری‌زایی کرونا را خفیف می‌کند

 چه کنیم تا به کرونا مبتلا نشویم؟

این پزشک گلستانی معتقد است باید ترس را از خودمان دور کنیم، سازمان بهداشت جهانی هم خیلی تاکید می‌کند که ترس و استرس به خود راه ندهیم، کرونا ویروسی نامرئی و ناشناخته است و فعلا راه درمانی ندارد، اگر بهترین راه درمان همه بیماری‌ها پیشگیری است اما درباره کرونا روش ایزولیشن و جدا از یکدیگر بودن را باید رعایت کنیم.

اگر طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا دو الی سه هفته دیگر ادامه پیدا کند صد در صد ویروس ضعیف شده و می‌میرد و اثر بیماری‌زایی آن خفیف و مانند سرماخوردگی می‌شود، هرچند اطلاعات علمی تاکنون در هیچ جای دنیا ثابت نکرده که این ویروس چه اندازه و چه زمانی از زندگی ما خارج می‌شود.

حزینی بر این باور است روشی که در ایران از نظر مبارزه با ویروس کرونا «ایمنی جمعی» و «ایزولیشن» اجرا می‌شود بتواند در راه شکست ویروس کرونا موثر واقع شود، مردم باید این پیام را بگیرند؛ بنده به عنوان یک بیمار می‎‌گویم کرونا واقعاً کشنده است بنده به عنوان یک پزشک متخصص در حوزه سرطان؛ هرروز بیماران زیادی را می‌بینم که با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند، بهتر است که شما این بیماری را نگیرید پیام من فقط به شما این است که جدا از یکدیگر باشید.

این پزشک گلستانی توصیه می‌کند که مردم این یکی دو هفته را استقامت کنند و در خانه بمانند، یک مقدار اراده و مقاومت مردم باید بیشتر شود، سعی کنید کمتر از خانه بیرون بیایید همان نکاتی که همیشه رسانه‌ها از نگاه پزشکان و متخصصان اعلام می‌کنند اگر این موارد رعایت شود به زودی از شر ویروس کرونا رهایی پیدا می‌کنیم.

چند روش برای مقابله با کرونا در دنیا وجود دارد؟

این پزشک گلستانی ادامه می‌دهد اولین روش مبارزه توسط چین انجام شد که شهر ووهان را در قرنطینه کامل یا حکومت نظامی اعلام کردند، بر این اساس هیچ کسی نمی‌توانست کاری انجام دهد، دولت چین غذا و دارو و مایحتاج مردم را تهیه و تحویل آنها می‌داد، قرنطینه 30 روزه و در خانه ماندن روش تقریباً مورد قبول دنیا نبود و هنوز هم نیست چراکه این روش خیلی سخت، پرهزینه و پردردسر است که یک شهر یا استان و کشور را کاملا ایزوله کنیم.

ایتالیا کشور دوم بود که ایزوله کردن را انجام داد و سعی کرد تماس‌ها را قطع کند تا ویروس به آرامی شیوع پیدا کند و امکانات برای درمان بیماران وجود داشته باشد، یک تفکر دیگر وجود دارد که همه باید کرونا بگیرند.
حزینی تصریح می‌کند ما اطلاعات دقیقی از ویروس کرونا نداریم اما اطلاعات علمی و آمارها می‌گویند ۹۰ تا ۹۵ درصد کسانی که به کرونا مبتلا شدند حدود پنج درصد الی ۱۰ درصد امکان ابتلای مجدد به بیماری کرونا را دارند پس باید نکات بهداشتی را رعایت بکنیم.
 

می‌خواهیم با کمترین میزان تلفات و سالم به خط پایان برسیم

این پزشک گلستانی با بیان اینکه راه‌ها و متدهای مختلفی وجود دارد اما هنوز نمی‌توان با قاطعیت این راهکارها را دلیل درمان کامل بیماران کرونایی عنوان کرد بر این باور اعتقاد دارد که نیاز است سطح آگاهی مردم بالا برود.

حزینی می‌گوید یکی از مواردی که مردم درگیر آن هستند و دچار استرس می‌شوند به خاطر این است که به شایعات بیشتر توجه می‌کنند به نظر من نباید خیلی روی علایم بیماری ریز شویم.

دشمن نامرئی «ویروس کرونا» به کشور ما حمله کرده و موجب مرگ و میر تعدادی از مردم شده است ما می‌خواهیم که با کمترین میزان تلفات و سالم به خط پایان برسیم، روشی که ایران طی دو الی سه هفته اخیر در ایزوله کردن پیگیری می‌کند بهترین روش است.
 

 نگرانی از تمرکز یکجانبه بر روی بیماران کرونایی/ بیماران غیرکرونایی را دریابید

حزینی از اینکه نظام سلامت مدتی است که تمام تمرکز خود را فقط بر روی بیماران کرونایی گذاشته نگران است و می‌افزاید گویی سایر بیماران غیرکرونایی فراموش شدند که باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

راهکار بهبودی با تکیه بر درمان ایرانی و سنتی

این پزشک می‌گوید با اینکه وارد هفته هفتم پساکرونا شدم، این سرفه‌ها همچنان ادامه دارند، برای شکست کرونا درمان خانگی هم داشتم، سه دارویی استفاده کردم، آنتی بیوتیک خوردم، عفونت ثانویه داشتم و از آنتی بیوتیک‌های مختلف استفاده کردم از درمان‌های سنتی به عنوان کمکی بهره گرفتم، «خوردن مایعات از جمله عسل، خاکشیر وتخم شربتی» را هر یک ساعت ترک نکردم، کتری همیشه روشن بود و دمنوش‌های گیاهی استفاده کردم، درمان‌های ایرانی و سنتی را برای علاج با کرونا استفاده کردم تا روند بهبودی تسریع یافت.

راه‌اندازی «کال‌سنتر» برای درمان بیماران سرطانی

یکی از دغدغه‌های ما پزشکان متخصص سرطان این است که بیش از ۶ هفته از شیوع ویروس کرونا گذشته و بیماران سرطانی برای ادامه درمان به بیمارستان نیامدند، این اتفاق برای بسیاری از خانواده‌ها تبدیل به یک معضل شده است.

در استان گلستان حدود ۵ هزار بیمار مبتلا به سرطان داریم، سالانه حدود 2 هزار و 500 نفر به آمار بیماران سرطانی افزوده می‌شوند، برای اینکه بتوانیم بیماران سرطانی را به خوبی سرویس بدهیم به نظرم بهترین کار این است که در استان با همراهی دانشگاه علوم پزشکی استان «کال‌سنتر» راه‌اندازی کنیم که چهار شماره‌ای باشد مانند «کال‌سنتر» کرونا؛ تعداد 9 متخصص سرطان‌شناسی در استان وجود دارد که به صورت شیفتی در روز می‌توانند آنکال باشند و از خانه به سوالات بیماران پاسخ بدهند، بیماران را ویزیت آنلاین و یا تلفنی کنند تا مدیریت بحران سرطان را در استان داشته باشیم.

۶۰ الی ۷۰ درصد بیماران سرطانی می‌توانند در خانه بمانند و اگر روند درمان دو الی سه هفته به تاخیر بیفتد خانواده‌ها نگرانی نداشته باشند چراکه معمولاً در نتیجه کار و بهبودی بیمار ضرری نخواهد داشت.
بیماران سرطانی به دلیل شیوع کرونا ترس دارند که به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کنند پیشنهادم این است که خانه‌ها را برای بیماران سرطانی تبدیل به بیمارستان کنیم، طی این دو الی سه ماه نیز دولت و دانشگاه می‌تواند چند دستگاه اکسیژن تهیه کند و خیرین هم به کمک آیند و به جای اینکه بیمار به بیمارستان مراجعه کند پزشکان به خانه‌های بیماران سرطانی رفته و آنها را معالجه کند.

حدود ۸۰ درصد بیماران با مشاوره تلفنی آرامش می‌گیرند حضور بیماران سرطانی در بیمارستان کمتر می‌شود ما می‌توانیم «صدای سالمندان»، «صدای پرستار» و «صدای ماما» را داشته باشیم، طرح پزشکان بدون مرز را با استفاده از ظرفیت پزشکان استان کلید بزنیم، خیرین گلستانی و متخصصان آستین همت بالا بزنند، پیشقدم و داوطلب شوند که در جنگ کرونا به سایر بیماران غیرکرونایی خدمت ارائه کنند، امکان دارد که بیمارستان‌های ما تا دو الی سه ماه دیگر به حالت عادی بر نگردد، خوب است که این روش پیگیری شود.

80 درصد مردم ایران و استان گلستان شاید ناقل بیماری کرونا باشند و سیستم بدنی آنها توانسته پاسخگوی درمان باشد، نباید از کرونا خیلی بترسیم، به حالت عادی به آن نگاه کنیم.

پیش‌بینی خط پایان کرونا

حزینی در پاسخ به این سوال که ویروس کرونا چه زمانی متوقف می‌شود، می‌گوید اکثر مردم راجع به این دغدغه سوال می‌پرسند، پیش‌بینی ما این است که ویروس کرونا تا یک ماه دیگر در ایران کاملاً کنترل شود، البته بنده در جایگاهی نیستم که بتوانم پایان عمر ویروس کرونا را تخمین و پیش‌بینی کنم، نظر شخصی خودم را می‌گویم و فکر می‌کنم تا سه ماه یا ۶ ماه دیگر مراکز درمانی و بیمارستانی ما هنوز درگیر ویروس کرونا باشند.
از مردم انتظار دارم به خود و سیستم ایمنی بدن‌شان بیشتر توجه کنند، علت بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج در سبک زندگی است، اشتباهات و تفکرات غلط بیشتر ما را مریض می‌کند، ضعف سیستم ایمنی باعث بروز سرطان می‌شود، استرس و بی‌خوابی و تغذیه نامناسب همه اینها بر روی بدن اثر سوء دارد، ورزش را فراموش نکنیم تا آرامش را به خود و خانواده هدیه دهیم.

باید همدلی و همیاری داشته باشیم چرا که جسم سالم حاصل روح و اندیشه سالم است، پیام ویروس کرونا این است که ما به خودسازی برسیم و سبک زندگی ما تغییر کند.
=============
گزارش: زهره رجبی
=============
انتهای پیام/83001/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول