اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

شفافیت مهم‌ترین اولویت مجلس یازدهم است

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به سطوح مختلف شفافیت مجلس گفت: مردم از روشن نبودن سازکارهای مجلس گله دارند و مطالبه آن‌ها شفافیت است. به همین دلیل از چندی پیش کار بر روی طرح شفافیت مجلس آغاز شده و نسخه اولیه آن نیز آماده است.

شفافیت مهم‌ترین اولویت مجلس یازدهم است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روح الله ایزدخواه منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با شرکت در یک برنامه اینترنتی به بیان اولویت‌های این دوره از مجلس پرداخت.

در ابتدای این برنامه، ایزدخواه درباره انگیزه شرکت در انتخابات گفت:  در دهه 80 در عرصه سیاستگذاری اقتصادی دولت حضور داشتم و در دهه 90 از کار ستادی به میدان اقتصاد رفتم و در مناطق مختلف کشور از بخش‌های صنعتی و کشاورزی بازدید کردم تا با اشکالات ساختارهای اقتصادی کشور آشنا شوم.

وی افزود: بعد از بیش از 7 سال کار میدانی به این نتیجه رسیدم که حکمرانی کشور از ریل خود خارج شده است و علی‌رغم این که قوانین خوبی هم وجود دارد اما کشور قادر به حل مشکلات نیست. بنابراین کاندید انتخابات شدم تا در صورت انتخاب شدن تغییر در حکمرانی کشور را از مجلس شروع کنم.

*شفافیت مطالبه مردم است

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به شفافیت به عنوان مهم ترین اولویت مجلس خاطر نشان کرد: مردم از روشن نبودن سازکارهای مجلس گله دارند و مطالبه آن‌ها شفافیت است. به همین دلیل از چندی پیش کار بر روی طرح شفافیت مجلس آغاز شده و نسخه اولیه آن نیز آماده است.

ایزدخواه گفت: شفافیت مجلس شامل شفاف شدن آرا نمایندگان، مدیریت تعارضات منافع نمایندگان در کمیسیون‌ها، شفافیت مکاتبات نمایندگان با بیرون مجلس و همچنین شفافیت هدایا و دریافتی‌های نمایندگان نیز می‌شود و اگر مجلس یازدهم ادعای انقلابی بودن دارد باید این شفافیت را در اسرع وقت در دستور کار قرار دهد.

 وی افزود: ساختار کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی نیاز به اصلاح دارد و لازم است تا نظرات و مذاکرات نمایندگان مجلس و دولت همگی شفاف شود به عبارتی شفافیت آرا در صحن و کمیسیون ها هر دو لازم است.

این کارشناس سیاستگذاری ادامه داد: پیشنهاداتی وجود دارد تا کمیسیون بهداشت و درمان بخاطر تضاد منافعی که در آن وجود دارد با کمیسیون اجتماعی ادغام شود و  بخش نظام اداری از کمیسیون اجتماعی خارج شده و  به یک کمیسیون مجزا تبدیل شود.

*کمیسیون اصل 90 باید احیا شود

ایزدخواه با تاکید بر نقش ممتاز کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: پیشنهاد دیگری نیز که در زمینه اصلاح ساختار کمیسیون‌ها وجود دارد این است که کمیسیون اصل 90  مجلس و شرح وظایف آن احیا شود تا از ظرفیت آن برای رسیدگی به تخلفات مجلس و سایر قوا استفاده شود.

وی تاکید کرد: هیئت رئیسه در چند دوره اخیر مجلس معیوب و غیر شفاف عمل کرده و تخلفات هیئت رئیسه و شخص رئیس مجلس در نحوه مواجهه با موضوعات مختلف حتی مورد اعتراض نمایندگان مجلس هم واقع شده است.

 *باید حدود اختیارت رئیس مجلس مشخص شود

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: بحث مفصلی پیرامون حدود اختیارت رئیس مجلس وجود دارد به این صورت که آیا رئیس مجلس به صرف رئیس بودن اختیارات زیادی پیدا می‌کند یا نه صرفا دبیری و اداره جلسات را بر عهده دارد.

ایزدخواه تاکید کرد: بنده معتقدم که رئیس مجلس شان ریاست ندارد. بلکه شان یک دبیر، سخنگو و اداره کننده جلسات  را بر عهده دارد و نباید رئیس و نائب رئیس اختیارات ویژه داشته باشند و فکر کنند که رئیس 290 نماینده‌اند.

وی با اشاره به چند مورد از تجارب تاریخی از نتایج اختیارات ویژه هیئت رئیسه مجلس گفت: در قضایای مختلف اعم از تصویب برجام و خط زدن نام برخی از وزرای دولت احمدی نژاد به وضوح دخالت‌های بیجای افرادی از هیئت رئیسه دیده شد.

*شفافیت مکاتبات و هدایای نمایندگان  ضروری است

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به فساد آور بودن برخی مکاتبات نمایندگان مجلس خاطر نشان کرد: برای حل این مسئله پیشنهاد روشنی وجود دارد مبنی بر این که مکاتبات غیر رسمی نمایندگان جرم تلقی شود و همه مکاتبات در سامانه‌ای بارگذاری و در دسترس عموم قرار بگیرد.

ایزدخواه ادامه داد: همچنین لازم است تا هدایا، دریافتی‌ها و سفرهای خارجی نمایندگان مجلس هم در سامانه‌ای شفاف در دسترس قرار بگیرد.

وی افزود: پیشنهاد داغ کردن صندلی نمایندگان مجلس را خواهم داد تا  افراد در طول دوره نمایندگی عضو هیئت مدیره هیچ شرکتی نباشند و خودشان یا خانواده شان از امکانات آموزشی و درمانی خصوصی استفاده نکنند. البته تصویب این موضوع بستگی به این دارد که چه قدر نمایندگان آمادگی عمل به سبک زندگی انقلابی را داشته باشند.

ایزدخواه تاکید کرد: ممکن است در ابعاد امنیتی و محرمانگی شفافیت مجلس، مشکلاتی پیش بیاید که ما از الان سعی کردیم تاهماهنگی‌ها و  مذاکراتی با نهادهای امنیتی انجام دهیم تا حدود محرمانگی تعیین شود و ناگهان در روز رای گیری خبر مخالفت یک نهاد امنیتی بر روی رای نمایندگان تاثیر نگذارد.

*شفافیت را داوطلبانه اجرا می‌کنیم

وی با اشاره به امضا کردن میثاق نامه‌های شفافیت توسط برخی از منتخبین مجلس آینده گفت: حدود 50 تا 70 جوان زیر 45 سال درمجلس یازدهم هستند که میثاق نامه‌های شفافیت را هم امضا کرده‌اند که به نظر می رسد این افراد از طرح شفافیت مجلس حمایت کنند و مجلس را برای همیشه از رانت خیزی و فساد نجات دهند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم ادامه داد: البته من از روز اول شفافیت را داوطلبانه اجرا خواهم کرد و منتظر قانونی شدن آن نمی‌مانم  و دیگر منتخبین مجلس را هم دعوت خواهم کرد که در این کمپین داوطلبانه شرکت کنند.

ایزدخواه در پایان درباره نحوه ارتباط خود با مردم  گفت: یک اپلیکیشن در حال طراحی است تا ارتباط مستمر با مردم را رقم بزند و از یک سو نظرات مردم و کارشناسان دریافت شود و از سوی دیگر  آرا و تصمیمات شفاف بیان شود. بنده معتقدم  باید فضای سیاستگذاری را مردمی کرد و برای همین نیاز به ارتباط آنلاین با مردم وجود دارد که انشالله با آن اپلیکیشن فراهم می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول