اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

ارزآوری ۴۸۶ میلیون دلاری صادرات کالا از خراسان‌جنوبی/ افزایش ۸ درصدی صادرات

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی گفت: صادرات کالا از گمرکات خراسان‌‌جنوبی به خارج از کشور در سال گذشته ۴۸۶ میلیون و ۷۷۶ هزار و ۹۳ دلار ارزآوری داشته است.

ارزآوری ۴۸۶ میلیون دلاری صادرات کالا از خراسان‌جنوبی/ افزایش ۸ درصدی صادرات

محمدعلی خاشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، به تشریح صادرات و واردات گمرگات خراسان‌جنوبی در سال 98 پرداخت و اظهار داشت: در سال گذشته 125 فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش سه هزار و 958 دلار از استان پست شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال 97 از نظر وزن 34 درصد و از نظر ارزش 75 درصد کاهش داشته است.

وی از جابه‌جایی 33 هزار و 454 مسافر از پایانه مرزی و فرودگاه بیرجند در سال گذشته خبر داد و بیان داشت: در سال گذشته برای 26 هزار و 271 نفر مسافر ورودی و 22 هزار 178 نفر مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و همچنین فرودگاه بین‌المللی بیرجند دو هزار و 501 مسافر ورودی و  دو هزار و 504 مسافر خروجی داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی از ارسال دو میلیون و 793 هزار و 801 تن کالا از سایر استان‌ها از گمرکات خراسان‌جنوبی به خارج از کشور خبر داد و عنوان کرد: مجموع کالاهای صادراتی خروجی از گمرکات خراسان‌جنوبی در سال گذشته 486 میلیون و 776 هزار و 93 دلار بوده که این میزان صادارت نسبت به دوره مشابه سال قبل از نظر وزنی هشت درصد افزایش و از نظر ارزش دلاری 21 درصد کاهش داشته است.

خاشی مطرح کرد: صادرات قطعی از گمرک و بازارچه ماهیرود در مجموع 100 میلیون و 32 هزار و 203 دلار با وزن یک تن و 424 هزار و 59 تن بوده که این صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزشی 18 درصد کاهش و به لحاظ وزنی 44 درصد افزایش داشته است. 

وی اعلام کرد: عمده کالاهای صادراتی از گمرکات استان شامل سیمان، گازوئیل، صیفی‌جات، هیدروکربن، نمک، عایق رطوبتی، روغن سوخت، کاشی، سرامیک و قیر بوده که این کالاها به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، ترکمنستان و ارمنستان صادر شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با اشاره به آمار واردات کالا از گمرکات استان، مطرح کرد: در سال گذشته واردات گمرکات استان دو هزار و 561 تن به ارزش 30 میلیون و 651 هزار و 150 دلار بوده که نسبت به سال 97 از نظر وزنی 60 درصد و از نظر ارزش دلاری 590 درصد افزایش دارد.

خاشی بیان داشت: عمده کالاهای وارداتی به استان پنل های خورشیدی، قطعات مربوط به خط تولید کاشی، شتر، گوسفند، برنج، بذر یونجه و ریحان بوده که از چین و کشورهای همسایه به خراسان‌جنوبی وارد شده است.

 با بیان اینکه در سال گذشته 545 دستگاه کامیون ترانزیت خارجی داشته‌ایم، افزود: گاز مایع، گردو و کود شیمیایی و آلی از  کشورهای عراق، اندونزی، ترکیه و مالزی از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان صادر شده است.

انتهای پیام/69039/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول