اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

اختصاص 157 هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت بهاره

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: طبق برنامه ابلاغی تدوین شده و ارسال شده به شهرستان‌ها امسال مقرر شد قریب به 157 هزار هکتار از اراضی استان تحت کشت محصولات بهاره قرار گیرد.

اختصاص 157 هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت بهاره

محمدصالح احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: کشت‌های بهاره سال 99 با شروع کشت‌های زودهنگام نخود، عدس، گلرنگ در سطح استان شروع و تاکنون بیش از 2000 هکتار از اراضی استان تحت کشت این محصولات قرار گرفته است.

وی افزود: طبق برنامه ابلاغی تدوین شده و ارسال شده به شهرستان‌ها امسال مقرر شد قریب به 157 هزار هکتار از اراضی استان تحت کشت محصولات بهاره شامل نخود، عدس، گلرنگ، آفتابگردان، ذرت، چغندرقند، یونجه، شبدر، اسپرس، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی، خیار، هندوانه و سایر محصولات سبزی و صیفی قرار گیرد.

اختصاص 625 هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت پاییزه

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: 625 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در پاییز 98 تحت کشت محصولات زراعی شامل گندم، جو، نخود، کلزا، ماشک، و خلر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از این مقدار 590 هزار هکتار به کشت گندم، 31 هزار هکتار به کشت جو، 1100 هکتار به کشت کلزا، 1100 هکتار به کشت نخود و  75 هکتار به کشت ماشک و خلر اختصاص پیدا کرده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد: علی رغم کاهش بارندگی‌ها بدلیل پراکنش مناسب و شروع زودهنگام بارش‌های پاییزه وضعیت سبز رویش مناسبی را داریم.

وی گفت: برای دستیابی به تولید مناسب و افزایش عملکرد در واحد سطح توصیه می‌شود تغذیه گیاهی متعادل و مناسب بهاره بویژه محلول پاشی کودهای ریزمغذی صورت گیرد و همچنین مبارزه با علف‌های هرز نازک‌برگ و پهن‌برگ بویژه در مزارع گندم، جو و کلزا انجام شود.

احمدی اضافه کرد: با توجه به پایش‌ها و بررسی‌های بعمل آمده آثار خسار سن در مزارع گندم استان مشهود است بنابراین مبارزه با آفات و بیماری‌ها بویژه سن گندم باید بصورت جدی انجام گیرد.

وی یادآور شد: عملیات مبارزه با سن، مبارزه با علف‌های هرز و محلول پاشی کودهای ریزمغذی را می‌توان در یک مرحله با هم مخلوط کرد و انجام داد.

25 تن بذر اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار گرفت

وی تاکید کرد: مهمترین مسئله برای کشت‌های بهاره و داشت محصولات پاییزه تامین و تدارک نهاده‌های کشاورزی کود، بذر و سم است که برابر هماهنگی‌ها و پیگیری‌های بعمل آمده تاکنون 25 تن بذور اصلاح شده ارقام جدید و پرمحصول نخود، عدس، گلرنگ، آفتابگردان، خلر، اسپرس، سورگوم، کینوا، ذرت، چغندر قند، گوجه‌فرنگی، خیار و هندوانه تامین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: در سال گذشته از سهمیه 97 هزار تنی کودهای شیمیایی بالاتر از 76 هزار تن کودهای شیمیایی توسط شرکت خدمات حمایتی و سازمان تعاون روستایی شامل 58 هزار تن کودهای ازته، 13 هزار تن کودهای فسفاته و 4500 تن کودهای پتاسه تامین و تحویل کشاورزان استان قرار گرفته است.

حمل بیش از 4500 تن کود اوره به کردستان

وی ادامه داد: با شروع سال 99 با اخذ تخصیص جدید تا کنون 6750 تن کود اوره به منظور مصرف سرک مزارع گندم و جو تخصیص و از مبادی پتروشیمی‌های کرمانشاه و بندر امام در حال حمل به استان و شهرستان‌ها است و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد و حتی همکاران ما در مدیریت‌ها و مراکز جهاد کشاورزی در ایام تعطیلات نیز آمادگی تحویل و توزیع کودهای فوق را دارند.

تامین 200 هزار لیتر سموم شیمیایی علفکش و حشره‌کش

احمدی گفت: تاکنون قریب به 200 هزار لیتر انواع سموم شیمیایی علفکش و حشره‌کش برای مبارزه با علف‌های هرز و افت سن توسط فروشگاه‌های سم فروشی و پلی‌کلینیک‌های گیاهپزشکی در سطح استان و شهرستان‌ها تامین و تدارک گردیده و آماده تحویل به کشاورزان است.

انتهای پیام/2330/83

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول