اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

تشریح اجراهای آن‌لاین نمایشی در پردیس تئاتر تهران/ آمادگی 15 گروه نمایشی و افتتاحیه با خیمه شب بازی

اجراهای آن لاین نمایشی قرار است از امروز در قالبی وسیع در پردیس تئاتر تهران کلید بخورد و مدیر این مرکز می گوید که 15 گروه نمایشی برای ضبط ویدئویی اعلام آمادگی کرده و امشب هم اجراها با خیمه شب بازی آغاز می شود.

تشریح اجراهای آن‌لاین نمایشی در پردیس تئاتر تهران/ آمادگی 15 گروه نمایشی و افتتاحیه با خیمه شب بازی

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، مدتی از شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان می گذرد و مراکز فرهنگی هنری بیشتر کشورها و همینطور ایران نیز به صورت حضور پیدا کردن مخاطبان به تعطیلی کشیده شده است اما آنچه جلوه می کند این است که بتوان فعالیت های فرهنگی هنری را نیز چون دیگر فعالیت ها به صورت آن لاین و در فضای مجازی برای مخاطبان و علاقه مندان ادامه داد.

از سال گذشته چنین فعالیت هایی از سوی برخی مراکز از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب تئاتر آغاز شده بود و حال این فعالیت با رویکردی هدفمندتر در قالب اجراهای آن لاین تئاتر به دنبال تجربه کنسرت های آن لاین قرار است از امشب در پردیس تئاتر تهران کلید بخورد.

سعید نوروزی مدیرمسئول نمایش نت این پروژه را به رسانه ها خبر داد. وی در این باره می افزاید: مصادف با میلاد حضرت علی اکبر(ع) از ساعت 19 تا 20/30 هفت سالن اختصاصی پردیس تئاتر تهران از طریق رسانه های نمایش نت، آنتن، پیشتاز movi , mp4.ir آغاز می شود.

گویا سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران 10 نمایش را که در فرهنگسراها در حال اجرا بود و به علت شیوع  کرونا متوقف شد هماهنگ کرده و از سایر گروه ها نیز برای حضور استقبال میکند.  حال می بایست دید این طرح نیز می تواند چون کنسرت ها تجربه موفق و ادامه داری باشد یا خیر و اینکه دیگر سالن و دیگر گروه ها نیز به این طرح خواهند پیوست.

**تشریح اجراهای آن لاین در پردیس تئاتر/ آغاز اجراها با خیمه شب بازی

حسین عالم بخش مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیر پردیس تئاتر تهران نیز درباره اجراهای آن لاین به فارس توضیح می دهد: حجم اصلی شروع کارهای آن لاین به 10 روز آینده موکول می شود تا گروه ها آماده اجرا و ضبط ویدئو شوند ما هم امروز عصر کارمان را با خیمه شب بازی آغاز میکنیم.

ادامه پیدا کردن کارها بستگی به گروه هایی دارد که اعلام آمادگی کردند تا الان 15 گروه اعلام کردند که میخواهند کار آن لاین ارائه دهند ولی کار دو تا سه گروه فقط آماده شده است و قدری فعالیت ها زمان می برد.

پس از شیوع کرونا در اسفند ماه سازمان فرهنگی هنری جلساتی تشکیل داد بهرحال کارهای خودمان هم تعطیل شده بود تا ببینیم چه کار می توانیم انجام دهیم بهرحال ما برای فرهنگسراها و پردیس تئاتر تهران در نوروز 99 تدارک زیاددیده بودیم اولین طرحی هم که پس از کرونا تصویب شد همان فراخوان بچه ها و کرونا بود که خوشبختانه هم مورد اقبال قرار گرفت و نشان داد که ما هم ساعات خوبی در منازل برای افراد ایجاد کردیم.

 

در بحث اجرای نمایش ها هم باید گفت که با این وضعیت کرونا در کل دنیا زمان تمام شدن بحران مشخص نیست و بودجه تصویبی هم فعلا مشخص نیست که چه تاریخی به حوزه نمایش اختصاص پیدا کند و فعلا هم  کشور درگیر سیستم درمانی و سلامت و مسائل معیشتی مردم است و لایه فرهنگ و هنر هم همیشه آخرین بخش است. بنابراین تصمیم گرفتیم راه حلی پیدا کنیم که گروه ها توانایی کسب درآمد داشته باشند حتی اگر حداقل هم باشد. خیلی از همین هنرمندان در این روزها به تولید ماسک و وسایل بهداشتی و دیگر کارها بدون هیچ چشمداشت مالی برای مردم می پردازند و همه اجراهایشان هم کنسل شده است.

بهرحال لغو اجرای 340 خیمه شب بازی برای نوروز ضرر بزرگی است اما باز هم بچه های خانه خیمه شب بازی مشغول کارهای  عام المنفعه هستند و خودجوش کار می کنند و درآمدی هم ندارند. 

**قیمت بلیت ها از اجراهای حضوری ارزان تر خواهد بود

بلیت تماشای آن لاین این کارها سی ـ چهل هزار تومان مثل تماشای اجراها نخواهد بود، قیمت بلیت ارزان تر است و مردم هم راحتتر در فضای مجازی تئاتر تماشا می کنند و اوقات فراغت بیشتری هم در منازل دارند و صدا و سیما هم نمی تواند همه حوزه ها را خوب پوشش دهد.

پردیس تئاتر تهران دارای بلک باکس های حرفه ای است و با خروج صندلی ها هم چون استودیو قابل استفاده است و فضای پردیس هم چون مرکز شهر الودگی ندارد و از 27 اسفند تا به حال 4 بار ضدعفونی کامل شده و فضای مناسبی است در این وضعیت آمد و رفتها از اتوبان قابل دسترسی است همه این موارد باعث شد ما در پردیس بلک باکس ها را رایگان در اختیار گروه ها قرار دهیم حال امکان دارد ضبط برخی کارها دو روز هم به طول بیانجامد، اگر کارها هم آن لاین باشد که می بایست چند روز تمرین کنند.

**ضدعفونی کامل فضای پردیس

دوستان نمایش نت هم اعلام آمادگی ضبط کارها و پخش آن لاین را با همه امکانات دارند. ما حصل همه اینها یک هزینه زیاد برای ضبط یک تئاتر است اینها را ما انجام می دهیم. دو مرتبه با حضور گروه ها فضا ضدعفونی خواهد شد و موارد بهداشتی را رعایت میکنیم. امیدواریم این حرکت خوب با همدلی در این وضعیت به ثمر بنشیند تا این طرح به نتیجه برسد.

در حال حاضر دو سایت دیگر فضای مجازی هم استقبال کردند که ازین طرح حمایت کنند.

اولویت ما برای ضبط کارها و اجرای آن لاین با کارهایی بوده که مجوز داشتند در این زمینه هم با مرکز هنرهای نمایشی تعامل کردیم یک سری دوستان هم فیلم های قبلی ضبط شده شان را برای ما ارسال کردند ما حتی نگاهی هم به فیلم های جشنواره تئاتر شهر داریم در صددیم با هماهنگی گروه ها آنها را هم برای تماشای مردم بارگزاری کنیم.

**پیشنهاداتی برای گرم شدن تنور تئاتر 99

یکی از دغدغه های کنونی هنرمندان و مسئولان وضعیت تعطیلی و بیکاری گروه های نمایشی از اسفند ماه است بسیاری از گروه ها از آن ابتدای اسفند اجراهایشان متوقف شده و تاکنون نیز نتوانسته اند برنامه ریزی درستی برای سال جدید داشته باشند چرا که امکان دورهم جمع شدن و تمرین برایشان فراهم نشده است.

حال تجربه تئاترهای ان لاین می تواند نشان داد که تئاتر تعطیل نیست و مردم علاقه مند نیز از طریق نت با کارهای مورد توجه شان روبه رو می شوند. یکی از پیشنهادات برای اجراهای ان لاین می تواند تعامل با گروه های موفق تئاتری سال 98 و برگزیده های فجر باشد این امر هم انگیزه برای کار مجدد به گروه ها میدهد و هم نمایش های موفق مخاطبان خوبی با استانداردهای مشخص پیدا می کنند.

در دوره تعطیلی فعالیت های فرهنگی هنری در دنیا خیلی از هنرمندان ما نیز فعال شده و گئده های اینترنتی با حضور کارشناسان تشکیل داده و یا خود به فعالیت بیشتر در فضای مجازی برای تئاتر با پویش تئاتر تعطیل نیست حتی برخی هنرمندان نیز به کارهای عام المنفعه مثل دوخت و دوز ماسک رایگان برای مردم پرداختند امااین سوای سلبریتی ها و فعالیت هایشان بوده است. حال می بایست دید آیا هنرمندان از طرح تئاتر آن لاین چقدر استقبال می کنند با وجود اینکه تئاتر با نفس تماشاگر گره خورده است اما در مواقع بحرانی چون اکننون می بایست

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول