اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

رونق جهش تولید با ماهواره های ایرانی/نمایش قدرت بومی ایرانی با ماهواره پیام۲

ساخت ماهواره های ایرانی توسط دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در بهترین وضعیت قرار دارد و با توجه به بومی شدن علم فضا پایه، ایران در مسیر پیشرفت و جهش علم و فناوری و تولیدات داخلی است.

رونق جهش تولید با ماهواره های ایرانی/نمایش قدرت بومی ایرانی با ماهواره پیام۲

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، ایران دارای ماهواره های مختلفی مانند ماهواره سنجشی و داده گیری است که می تواند در رشد پیشرفت علمی و رونق اقتصاد نقش محوری ایجاد کنند، از طرفی از آنجایی که  سرنوشت و آینده کشورهای پر قدرت را علم و اطلاعات فضا مشخص می کند تمرکز بر روی ساخت و تولید ماهواره و پرداختن به علم فضاپایه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان یکی از مهم ترین مراکز علمی ایران تا کنون توانسته محصولات تحریمی زیادی را با توان علمی داخلی تولید کند، از طرفی سطح آموزشی بالا از یک سو و داشتن امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی پیشرفته از سویی دیگر به خصوص در رشته‌های مهندسی عمران،  مواد و متالورژی و مکانیک باعث شده تا وجهه صنعتی این دانشگاه پررنگ‌تر شود و دانش‌آموختگان آن بتوانند به سرعت جذب واحدهای صنعتی ایران شوند؛ همچنین اخیراً پروژه‌های نوینی همچون طراحی ماهواره ملی نوید و ظفر علم و صنعت و پروژه سپر ملی دفاع سایبری در مرکز ملی دفاع سایبری کشور، طراحی موتور هواپیماهای جت و طراحی پلتفرم ملی خودرو کلاس B از طرح ها و برنامه‌های ملی و ویژه این دانشگاه محسوب می‌شوند. 

* سهم بیشتر در چرخه اقتصادی و رفع مشکلات کشور

دانشگاه به عنوان یکی از کانون های اصلی انقلاب بود و جزو مراکز فعال در روند پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود، در زمان مبارزات انقلابی نیز اگر نقش دانشگاه ها را بررسی کنیم، مشخص می شود که اصل مبارزه در دانشگاه ها و حوزه های علمیه بود در این راستا دانشگاه پلی تکنیک جزو سردمداران در مبارزات انقلابی بود و در تمامی حرکت ها حضور داشت اما بعد از انقلاب شاهد جنگ و سازندگی بودیم که دانشگاه‌ها نقش مهمی در این دوران داشتند و اکنون نیز رسالت دانشگاه ها تمام نشده است چراکه  قرار گرفتن در بین دانشگاه های نسل سوم، سهم بیشتر در چرخه اقتصادی و رفع مشکلات کشور به عنوان یک حرکت انقلابی است که اکنون دانشگاه ها باید آن را دنبال کنند.

* مشکلات تحریم نقش اساتید و دانشجویان را پررنگ می کند

مشکلاتی که اکنون به واسطه تحریم ها ایجاد شده نقش اساتید و دانشجویان را پررنگ می کند تا این قشر بتوانند در راستای رفع نیازهای کشور بیشتر کوشش کنند همه باید این رسالت را قائل باشیم که کمک به نیازهای کشور و نقش در چرخه اقتصادی اکنون به عنوان حرکت های انقلابی دانشگاه ها به شمار می رود. دانشگاه صنعتی امیرکبیر همواره دانشگاهی پویا و پیشگام بوده و این دانشگاه دربین ۵ دانشگاه صنعتی برتر کشور در ارزیابی های بین المللی جزو رتبه های اول و دوم قرار دارد این در حالی است که اتحادیه اروپا ارزیابی جدیدی را برای دانشگاه ها آغاز کرده که در این ارزیابی نیز دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بین دانشگاه های برتر صنعتی کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.اما باید به این نکته اشاره شود که  صدها تکنولوژی پیشرفته در ماهواره پیام و ماهواره بر آن وجود داشت که دانش فنی ساخت ماهواره را دانشگاه صنعتی امیرکبیر کسب کرد.

آشنایی بیشتر با صنعت تولید، طراحی و ساخت ماهواره امروز در کشور از اهمیت بسزایی در پیشبرد سیاست های مبتنی بر پیشرفت برخوردار است که در این رابطه نظر متولی  تولید ماهواره های ایرانی را در کنار چند تن از روسای دانشگاه هایی که به طراحی و ساخت ماهواره می پردازند جویا شدیم که در ادامه می خوانید: 

آنچه در گفت‌وگوی ما با مرتضی براری،سید احمد معتمدی، جبارعلی ذاکری و سید مصطفی صفوی می‌خوانید:

* بومی شدن  ایران در ساخت ماهواره یک جهش تولید در فناوری فضایی است

* ماهواره پیام ۲ در سال۱۴۰۰ قدرت ایران را درجهش تولید نشان می دهد

*  ساخت ماهواره با فناوری‌های نوین یعنی جهش تولید در کشور

*  جهش تولید در ساخت ۳ ماهواره عملیاتی

* سکانس اول ، رئیس سازمان فضایی ایران : بومی شدن ایران در ساخت ماهواره یک جهش تولید در فناوری فضایی است

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه ما نهمین کشوری بودیم که صاحب چرخه کامل در فناوری فضایی شدیم، گفت: اکنون  جزء ۱۱ کشور دارای  فناوری فضایی هستیم و در طراحی و ساخت پایگاه ماهواره ای و ماهواره بر نیز رتبه پنجم جهان را کسب کرده ایم.از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که  تا ۲ سال آینده به مدار۱۰۰۰ کیلومتری در پرتاب ماهواره می رسیم زیرا  امروز تسلط کامل بر زنجیره طراحی و ساخت ماهواره و کل چرخه فضایی در داخل کشور وجود دارد.

در دنیا شاخصه و سنجه ای برای اینکه کدام کشور نسبت به کدام کشور دیگر در جایگاه بالاتری قرار دارد، نداریم.

وی افزود: در دنیا شاخصه و سنجه ای برای اینکه کدام کشور نسبت به کدام کشور دیگر در جایگاه بالاتری قرار دارد، نداریم اما همین که ایران در بین ۱۱ کشور دارای این فناوری نوین و پیشرفته است، گامی ارزشمند و دستاوردی بزرگ محسوب می شود.

رئیس سازمان فضایی کشور با تأکید بر اینکه در ۴۰ سال گذشته همواره تحریم بوده ایم و تنها با تکیه بر توان جوانان دانشمند و نخبه کشور توانستیم بر تحریم و فشارها غلبه کنیم، ادامه داد: امروز تسلط کامل بر زنجیره طراحی و ساخت ماهواره و کل چرخه فضایی در داخل وجود دارد؛ یعنی طی ده سال گذشته تلاشمان در مدار۵۰۰ کیلومتری زمین بوده اما تا ۲ سال آینده به مدار۱۰۰۰ کیلومتری می رسیم و گام بعدی مان هم ۳۶ هزار کیلومتر است.

موفقیت های بزرگ و افتخارآمیز در عرصه های  علمی و به خصوص علوم فضایی  نتیجه اعتماد به  جوانان است.

براری  موفقیت های بزرگ و افتخارآمیز درعرصه های  علمی و به خصوص علوم فضایی را نتیجه اعتماد به    جوانان دانست و خاطر نشان کرد: همان گونه که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند همان طوری که با این جوانان توانستیم این مسیر را طی کنیم، ان شاء الله در ادامه راه هم با اعتماد به جوانان توانمند و نخبه کشورمان به تمام اهداف والای نظام و اعتلای هرچه بیشتر جمهوری اسلامی خواهیم رسید.

سکانس دوم ، عضو حقیقی شورای عالی فضایی: ماهواره پیام۲ در سال۱۴۰۰ قدرت ایران را در جهش تولید نشان می دهد

سیدمصطفی صفوی عضو حقیقی شورای عالی فضایی با بیان اینکه ساخت ماهواره پیام ۲ از پروژه‌های دو ساله دانشگاه صنعتی امیرکبیر است، گفت: ساخت این ماهواره که توسط ۹۱ دانشمند دانشگاه صنعتی امیرکبیر با کادر تخصصی ۱۱ نفر از اعضای هیأت علمی و ۸۰ دانشجو مقاطع ارشد و دکتری انجام می‌شود در مدت زمان ۲ سال آماده خواهد شد. 

ساخت ماهواره پیام ۲ با کادر تخصصی ۱۱ نفر از اعضای هیأت علمی و ۸۰ دانشجو مقاطع ارشد و دکترا انجام می‌شود

وی افزود: فاز اول پروژه ساخت ماهواره پیام ۲ شامل اجرای طراحی مفهومی و ۴ حوزه توسعه تکنولوژی و فناوری است که این موارد انجام شده و اکنون با ابلاغ شروع به کار ساخت ماهواره از سوی سازمان فضایی ایران این پروژه تا سال ۱۴۰۰ آماده خواهد شد. 

عضو حقیقی شورای عالی فضایی تصریح کرد: ماهواره پیام ۲ مهمترین مأموریتی که قرار است انجام دهد تصویربرداری با درجه قدرت تفکیک یک متر خواهد بود که این کار را در مدار بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتری انجام می‌دهد. در واقع باید بگویم این ماهواره سنجشی با این قابلیت تصویربرداری در حال حاضر به عنوان یک چالش مهم تحقیقاتی محسوب می‌شود.

سکانس سوم ، رئیس دانشگاه امیرکبیر: ساخت ماهواره با فناوری‌های نوین یعنی جهش تولید در کشور

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز با بیان اینکه ساخت ماهواره با فناوری‌های نوین یعنی جهش تولید در کشور در حال رشد است، گفت: بر اساس توافقات انجام شده قرار است ماهواره‌ای از نوع سنجشی و با دقت یک متر از سوی محققان این دانشگاه طراحی و ساخته شود، اعتبارات اولیه آن نیز در نظر گرفته شده است، این موضوع یعنی به معنای واقعی کلمه شعار جهش تولید در مسیر تحقق قرار دارد. 

در راستای اقتصاد مقاومتی و براساس دانش داخلی جهش تولید در کشور آغاز شده است.

 معتمدی با اشاره به تجربه طراحی و ساخت ماهواره پیام دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گفت: عملکرد نسخه اول ماهواره پیام بسیار مثبت بود. اگرچه ماهواره بر به ارتفاع مداری مورد نظر پیام رسید اما متاسفانه  نتوانست با سرعت لازم این ماهواره را در مدار مورد نظر قرار دهد اما در همان روز پرتاب ماهواره پیام، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید بر ساخت ماهواره دیگری در این دانشگاه کرد. در سناریو پیشنهادی برای این ماهواره موضوع استفاده از فناوری‌های نوین و رسیدن به قدرت تفکیک یک متر مطرح بود که با مذاکراتی که با وزیر ارتباطات شد و بر اساس برنامه‌های این وزارتخانه برای توسعه فناوری‌های فضایی، این سناریو مورد تایید قرار گرفت، در واقع در راستای اقتصاد مقاومتی و براساس دانش داخلی جهش تولید در کشور آغاز شده است.

وی افزود : آنچه که ما فکر می کنیم باید برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم یا دانشگاه کارآفرین ساختارها درست شود به این معنی که استادی که کارآفرین نباشد دانشجوی او هم کارآفرین نخواهد بود در بسیاری از کشور ها اگر استادی خواهان دریافت دانشجو در مقطع دکتری است باید در مرحله اول یک قرار داد صنعتی را منعقد کند و سرمایه ای را برای حقوق دانشجو و دستمزد خودش مهیا کند تا به او اجازه ظرفیت گرفتن دانشجو دهند در کشور ما هم باید برای رسیدن به پیشرفت علم و فناوری ساختارها تغییر کند به طور مثال یکی از علت های رشد و رسیدن به دستاوردهای علم فضا و ساخت ماهواره اعتماد کردن و استفاده از دانشجویان و اساتید علمی بوده است.

 

 

وی با بیان اینکه طراحی و ساخت ماهواره با دقت یک متر  با استفاده از فناوری‌های نوین درسال جهش تولید کلاس ماهواره و سطح بلوغ فناوری را ارتقاء خواهد داد، تصریح کرد: فاز اول این پروژه  اجرای طراحی‌ مفهومی و چهار حوزه توسعه فناوری ماهواره است به طوری که ماهواره ای که قرار است ساخته شود از نوع ماهواره‌های سنجشی با  دقت یک متر بوده که ماموریت اصلی آن تصویربرداری است که در مدار ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر انجام می شود.

سکانس چهارم ، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران: جهش تولید در ساخت ۳ ماهواره عملیاتی

 جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران درباره نقش ماهواره های ایرانی در جهش تولید گفت: این دانشگاه در راستای منویات مقام معظم رهبری در توصیه های 7 گانه گام دوم انقلاب و همچنین حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و رونق و جهش تولید در کشور تا کنون ۳ ماهواره عملیاتی را به جامعه تحویل داده که ماهواره ظفر با کاربرد اجتماعی مهم ترین نسخه طراحی شده است در واقع ارائه دستاورد طراحی و ساخت ماهواره ظفر از موفقیت‌های جامعه علمی کشور است.

دانشگاه علم و صنعت ایران در مسیر اقتصاد مقاومتی و رونق و جهش تولید در کشور تا کنون ۳ ماهواره عملیاتی را به جامعه تحویل داده است.

وی افزود: امروز شاهد رشد و توسعه این علم در کشور هستیم چراکه مجلس و دولت  حمایت های خوبی از    فرایند ساخت ماهواره انجام داده اند، این در حالی است   که در  علم و فناوری به خصوص در علم فضاپایه و تولید ماهواره کشور در یک جهش تولید و رشد تکنولوژی قرار  دارد به طوری که در مدت زمان کوتاهی شاهد دستاوردهای قابل توجه خواهیم بود.

ذاکری تصریح کرد:  علاوه بر تولید ماهواره نیز این دانشگاه رشته فضایی را راه اندازی کرده است و سعی داریم این رشته را گسترش دهیم تا طبق منویات مقام معظم رهبری بتوانیم به پرچم داری علمی جهان دست یابیم، در واقع امسال بیش از سال های گذشته تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم در رسیدن به تولید محصولات تحریمی بیشتری دست یافته و علوم جدید شناختی را کاربردی کنیم.

امسال برای رشته تخصصی ماهواره در مقطع دکتری پذیرش خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: امسال برای رشته تخصصی ماهواره در مقطع دکتری پذیرش خواهیم داشت، البته اکنون در    مقطع ارشد دانشجو در این دانشگاه وجود دارد.

ذاکری افزود: باید به این نکته اشاره کنم که ۹۰ درصد تجهیزات ساخته شده در ماهواره دانشگاه علم و صنعت بومی‌سازی شده است و در داخل کشور تولید می شود. تمام آی‌سی‌ها و قطعات ریزش هم دانه به دانه در داخل کشور تولید می‌شود ازطرفی باید بگویم ماهواره دارای برد خاصی و هشت لایه است که در بخش هایی از آن برای کاهش وزن ماهواره از مواد خاصی استفاده کردیم چرا که اگر ماهواره وزنش از یک حدی بیشتر باشد هم در پرتابگر به مشکل برمِی‌خورد و هم مدت زمان ماندگاری‌اش را تحت تأثیر قرار می دهد، از طرفی باید بگویم نتایج اطلاعات ماهواره برای کشاورزی، حمل و نقل و هواشناسی کاربرد دارد، البته باید به این نکته اشاره کنم که با حمایت های بیشتر دولت و وزارت ارتباطات در آینده ای نزدیک شاهد دستاوردهای زیادی در طراحی و ساخت ماهواره  خواهیم بود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول