اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  فرهنگ عمومی

چرا پیامبر (ص) جوانان را دوست داشت؟

یک کارشناس دینی با اشاره به راز علاقه پیامبر (ص) به جوانان گفت: از دیدگاه روایات، سرزمین جوانی، برای اینکه بتواند محصول خوبی داشته باشد، نیازمند ۲ بذر علم و تقواست.

چرا پیامبر (ص) جوانان را دوست داشت؟

حجت‌الاسلام محمدعلی کمالی، کارشناس دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی درباره راهکار روایات برای نجات جوانان از بستر فتنه‌ها به مناسبت روز جوان و ولادت حضرت علی اکبر (ع) بیان داشت: نعمت‌های الهی سراسر وجود انسان را در بر گرفته است؛ آن چنان که خدای متعال در این زمینه می‌فرماید: «وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها»(نحل/۱۸) اگر نعمت‌های خدا را شماره کنید، آن را نمى‏‌توانید بشمارید. البته این نعمت‌ها از جهت تأثیرگذاری انسان در رسیدن به کمالات در یک حد نیستند.

سرمایه‌ای عظیم برای آخرت

وی با اشاره به اینکه برخی از نعمت‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و به همین خاطر در روایات نسبت به آن‌ها تأکید بیشتری شده است، افزود: یکی از مهم‌ترین نعمت‌های الهی «جوانی» است که در احادیث نسبت به بهره‌مندی از آن سفارش بیشتری شده است، به گونه‌ای که یکی از سؤالات خدای متعال در قیامت نسبت به این موضوع انجام می‌شود و از آن به عنوان سرمایه‌ای عظیم یاد شده که می‌تواند آخرت انسان را بسازد.

چرا جوانی مهم است؟/ راز علاقه پیامبر (ص) به جوانان

کمالی اظهار داشت: آنچه سبب شده تا جوانی مورد اهمیت قرار گیرد، به خاطر بستر مناسبی است که این نعمت برای رسیدن انسان به حق دارد؛ آنچنان که رسول خدا (ص) می‌فرماید: «به شما درباره نیکى کردن به جوانان سفارش مى‌کنم، زیرا که آن‌ها دلى رقیق‌تر و قلبى فضیلت‌پذیرتر دارند. خداوند مرا به پیامبرى برانگیخت تا مردم را به رحمت الهى بشارت دهم و از عذابش بترسانم. جوانان سخنانم را پذیرفتند و با من پیمان محبت بستند، ولى پیران از قبول دعوتم سر باز زدند و به مخالفتم برخاستند.

زمین یاد شده‌ای که  آماده پذیرش حق است

وی ادامه داد:‌ البته این  پیروی از حق از همان ابتدا برای جوان وجود ندارد. بلکه انسان در بستر جوانی باید خویشتن را برای رسیدن به حق آماده کند. به همین خاطر در روایات از جوان به عنوان زمین یاد شده که  آماده پذیرش حق است و تأکید شده که قبل از آنکه دشمنان به آن دست یابند مورد بهره برداری صحیح قرار بگیرد.

این کارشناس دینی ابراز داشت: امام صادق (ع) می‌فرماید: نوجوانان را دریابید و به آنان حدیث و دین بیاموزید، پیش از آن که مرجئه (گروهى منحرف) بـر شما پیشدستى کرده و جوانان را بربایند.

۲ بذر خاص برای بهترین دوران زندگی

وی ادامه داد:‌ از دیدگاه روایات، سرزمین جوانی، برای اینکه بتواند محصول خوبی را به همراه داشته باشد نیازمند ۲ بذر علم و تقوا است. گرچه این ۲ مورد در تمام بسترهای زندگی انسان لازم و ضروری است و انسان باید در تمام مراحل زندگی خویش به آن توجه داشته باشد، ولی در زمان جوانی به خاطر شرایط خاصی که در انسان وجود دارد، زمینه بهره‌مندی از آن بیشتر است.

کمالی تصریح کرد:‌ علم آموزی در جوانی از ۲ جهت اهمیت دارد؛ اول آن که، یادگیری در زمان جوانی از نظر ماندگاری، مانند حکاکی روی سنگ است که به راحتی از بین نمی‌رود؛ چنان که رسول خدا (ص) فرموده‌اند: هر کس در جوانى‏‌اش بیاموزد، آموخته‌‏اش مانند نقش بر سنگ است.

مباهات خدا به خاطر جوان نزد فرشتگان

وی گفت: دوم اینکه سرآغاز حرکت هر انسانی برخاسته از علم است و تا انسان نسبت به کمالاتی علم و آگاهی نداشته باشد هیچگاه شوق حرکت به سوی آن را پیدا نخواهد کرد. از این رو علم‌آموزی به عنوان ابزاری در جهت حرکت جوان به سوی رستگاری مورد توجه قرار گرفته است.

این کارشناس دینی با بیان اینکه داشتن تقوا و پاکدامنی در جوانی در روایات بسیار مورد تأکید واقع شده است، خاطرنشان کرد: به گونه‌ای که خدای متعال نسبت به جوانی که خواسته‌های نفسانی را کنار نهاده و تقوای الهی را پیشه کرده است مباهات می‌کند و خطاب به ملائکه خویش می‌فرماید: «بنده‌ام را بنگرید. براى من، خواسته‌هاى نفْس خود را کنار نهاده است.»

قطب‌نمایی برای رهایی از شبهات

وی افزود: در حقیقت تقوا سبب ایجاد بصیرت در انسان می‌شود (انفال/۲۹) و به عنوان قطب‌نمایی که هدف را به انسان نشان می‌دهد، جوان را از میان شبهات و اهداف باطل نجات می‌دهد و وی را به سر منزل مقصود می‌رساند.

کمالی با بیان اینکه اگر جوانی از علم و تقوا محروم شود، امکان دارد در دست شیاطین انس و جن اسیر شود و به کمال خویش نرسد، ابراز داشت:‌ آنچنان که تاریخ معاصر ایران نیز شاهدی بر این موضوع است، اگر فردی اوراق تاریخ انقلاب را ورق بزند، خواهد دید که بودند جوانانی که به خاطر نداشتن علم و تقوا در دست گروهک‌ها و فرقه‌های منحرف اسیر شده و تمام عمر خویش را باخته‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول