اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عضو حزب دموکرات کردستان: عادل عبدالمهدی بخت نخست نخست‌وزیری عراق است

در سایه اعتراض احزاب شیعه به مکلف شدن عدنان الزرفی برای تشکیل کابینه جدید عراق، یک عضو حزب کردستان عراق اعلام کرد که عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد امور فعلی، بیشترین بخت را برای تشکیل کابینه جدید دارد.

عضو حزب دموکرات کردستان: عادل عبدالمهدی بخت نخست نخست‌وزیری عراق است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عماد باجلان» از سران حزب «دموکرات» کردستان عراق (پارتی) امروز یکشنبه اعلام کرد که احزاب کُرد خود را وارد اختلافات احزاب شیعی نمی‌کنند و منتظر روشن شدن نامزد نخست‌وزیری هستند. 

اشاره باجلان به اختلافات، اشاره به اختلافات سیاسی درباره معرفی نامزد نخست‌وزیری و تشکیل کابینه جدید عراق است.

این سیاستمدار کُرد عراقی در سخنانی تلویزیونی گفت،‌ «ما نمی‌خواهیم بخشی از کشمکش شیعی-شیعی باشیم... ما هیچ شرط نشدنی (یا سخت) برای نامزد نخست‌وزیری نداریم».

به گزارش وبگاه خبری «الاباء» عراق، باجلان توضیح داد: ما دنبال این هستیم که نامزد مکلف، قبل از آنکه به سراغ گفت‌وگو با احزاب کُرد بیاید، تکلیف خودش را در میان احزاب شیعه روشن کرده باشد.

به گفته این سیاستمدار عراقی، حزب او (پارتی) هیچ تضمینی به عدنان الزرفی که اکنون مأمور تشکیل کابینه است، نداده و اگر احزاب شیعه از او حمایت کنند، حزب پارتی نیز از او حمایت خواهد کرد اما او توضیح داد که «همه احزاب سیاسی اکنون بر عبدالمهدی متفق‌القول شده‌اند و او اکنون بیشترین بخت را برای نخست‌وزیری عراق دارد. 

عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد امور (فعلی) عراق در پی اعتراضات ماه‌های گذشته عراق که از اول اکتبر آغاز شد، استعفا کرد. پس از عبدالمهدی، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق با استنکاف از معرفی کردن نامزد فراکسیون اکثریت، در نهایت «محمد توفیق علاوی» را مامور تشکیل کابینه عراق کرد.

علاوی پس از ناکامی در جلب موافقت احزاب، یازدهم اسفند ۱۳۹۸ از تشکیل کابینه انصراف داد تا رئیس جمهور عراق بعد از او «عدنان الزرفی» را مأمور تشکیل کابینه کند اما احزاب شیعه با رد این گزینه، اعلام کردند که برهم صالح مرتکب خلاف قانونی شده و با نامزدی الزرفی بشدت مخالف هستند.

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول