اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

کتابخوانی کودکان در کمپین «100 تایی‌ها»

در این روزهای قرنطینه خانگی که تا حدودی با کتاب‌ها دوست شده‌ایم، بهتر است با ثبت‌نام کودکان و عضویت در باشگاه «100 تایی‌ها» علاقه و انگیزه آنها را نیز نسبت به کتاب و کتابخوانی افزایش دهیم.

کتابخوانی کودکان در کمپین «100 تایی‌ها»

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، روزهای قرنطینه خانگی برای برخی افراد فرصتی شده است تا طرح‌ها  و ایده‌هایی که در ذهن داشتند را عملیاتی کرده و برنامه‌های مرتبط را طراحی و اجرایی کنند. در این میان راه‌اندازی باشگاه و کمپین «100 تایی‌ها» از جمله این طرح‌ها و ایده‌هایی است که در این روزها توسط خانه قرآن «ریاحین تبریز» راه‌اندازی شده است تا کودکان ۷ الی ۱۲ سال در کمپین «۱۰۰ تایی‌ها»  عضو شده کتاب بخوانند، نقاشی بکشند، شخصیت‌سازی کرده و قصه بسازند.

الهام قاسمیان، کارشناس فرهنگی و یکی از اعضای خانه قرآن «ریاحین تبریز» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به راه‌اندازی  این کمپین و اجرا کردن آن گفت: این طرح کتابخوانی ویژه کودکان 7 الی 12 سال بوده و برای ایجاد انگیزه در آنها برای مطالعه و کتابخوانی فعالیت می‌کند.

وی افزود: مجری این طرح خانه قرآن «ریاحین تبریز» است. در این روزها که در قرنطینه خانگی هستیم با راه‌اندازی این کمپین کودکان را تشویق می‌کنیم با عضویت در این کمپین کتاب بخوانند، نقاشی بکشند، شخصیت‌سازی کرده و قصه بسازند.

 قاسمیان که طراح این ایده است، ادامه داد: این طرح با شعار «با کتاب دوست بمانیم» از ۲۷ اسفندماه ۹۸ فعالیت خود را با اعلام فراخوان در بین اعضای خانه قرآن ریاحین و سایر گروه‌های فرهنگی آغاز کرد. در حال حاضر این گروه بیش از 100 نفر عضو دارد.

کارشناس فرهنگی  با اشاره به اینکه اجرای این طرح در منزل به همراهی و همکاری اولیا مخصوصا مادر نیاز دارد، تصریح کرد: این طرح در یک بازه سه ماهه تعریف شده است. کارهایی که نوجوانان انجام می‌دهند معرفی کتاب در قالب فیلم یک‌ دقیقه‌ای، خلاصه‌نویسی مفهوم کتاب، نقاشی متناسب با موضوع کتاب، قصه‌سازی، ساخت صورتک و نمایش عروسکی با شخصیت‌های کتاب، عکس از نشست کتابخوان و جمع‌خوانی کتاب با دوستان از جمله فعالیت‌هایی است که کودکان و نوجوانان با همراهی پدر و مادر خود انجام داده و به اشتراک می‌گذارند.

قاسمیان مهمترین هدف از راه‌اندازی این کمپین را ایجاد علاقه و انگیزه در کودکان برای کتابخوانی ذکر کرد و یادآور شد: ایجاد الفت بین کودک و کتاب، پربارتر شدن اوقات فراغت کودکان، ایجاد حس مشارکت بین کودکان، افزایش دامنه کتابخوانی با صرف هزینه کمتر، افزایش سواد مالی و برقراری ارتباط موثر از دیگر اهداف راه‌اندازی این کمپین است.

وی خاطرنشان کرد: کتابخوانی از اول فروردین آغاز شده است، در مرحله اول کتاب‌هایی که کودکان در خانه دارند را مطالعه کرده و به دوستان خود معرفی می‌کنند و در مرحله بعد این کتاب‌ها را به هم امانت می‌دهند یا با هم عوض می‌کنند.

طراح باشگاه صدتایی‌ها با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته کودکان 100 جلد کتاب می‌خوانند، متذکر شد: کودکان عضو کمپین تا ۱۵ خرداد ۹۹ فرصت دارند تا ۱۰۰ جلد کتاب خوبِ متناسب با رده سنی خود را مطالعه کنند، کتاب‌های مطالعه شده در دفترچه مخصوصی همراه با تاریخِ مطالعه و خلاصه مفهومی کتاب، توسط خودِ کودک ثبت شده و به تائید والدین می‌رسد.

وی، مرحله دوم این طرح را ارائه  و معرفی کتاب‌ها توسط خود کودکان در ایام دهه کرامت ذکر کرد و افزود:همزمان با ایام دهه کرامت، در یک دورهمی بچه‌ها کتاب‌هایی را که خوانده‌اند در قالب‌های دلخواه خود ارائه می‌نمایند همچنین می‌توانند کتاب‌ها را با دوستان خود مبادله نموده یا امانت دهند و حتی با رضایت خانواده‌ها به یکدیگر بفروشند که به برترین‌های ارائه کتاب و فعالیت، همزمان با میلاد امام رضا (ع)، هدایایی تقدیم می‌شود.

قاسمیان، در مورد مکان اجرای این طرح گفت: مکان اجرای این طرح کتابخوانی خانه قرآن ریاحین و مساجد در نظر گرفته شده بود ولی به علت جلوگیری از انتشار و شیوع ویروس کرونا افراد شرکت‌کننده در این کمپین فعلاً در خانه‌های خود کتاب‌ها را مطالعه کرده و فعالیت‌های ذکر شده را انجام می‌دهند ولی بعد از سپری شدن این ایام طرح مسجد محور بوده و قرار است بچه‌ها دورهمی‌های حضوری در مساجد و کتابخانه‌ها داشته باشند.

کارشناس فرهنگی با اشاره به  راه‌اندازی  و فعالیت این کمپین در فضای مجازی اذعان داشت: کمپین و  باشگاه «100 تایی‌ها» در پیام‌رسان ایتا و واتساپ فعالیت خود را آغاز کرده و علاقمندان می‌توانند در این دو پیام‌رسان عضو این کمپین شوند.
 

 

انتهای پیام/60020/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول