اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

برخی کارگران ایلامی از دریافت بسته معیشتی کرونا محروم‌اند !

در حالی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام اعلام کرده که ۳ هزار خانوار دهک پایین در ایلام بسته معیشتی کرونا دریافت کرده‌اند که خیلی از افراد نیازمند و کارگران از وجود این بسته بی‌خبر هستند.

برخی کارگران ایلامی از دریافت بسته معیشتی کرونا محروم‌اند !

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، با اعلام شیوع کرونا در کشور و به تبع در ایلام، در  راستای پیشگیری از این ویروس به گفته مسوولان ارشد استان ۹٠ درصد اصناف و بازاریان تعطیل شده و از طرفی کارگران فصلی از این موضوع مستثنی نبود و با قرنطینه شدن در خانه بیکار شدند.

در حالی، سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایتی از واریز بسته معیشتی کرونا با مبلغ ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای خانوار‌های دهک‌های پایین خبر داده که برخی خانوارهای کم درآمد استان ایلام این بسته را دریافت نکرده و همچنان چشم انتظار واریز این کمک هزینه هستند. 

به گفته مسوولان ارشد مربوطه، شناسایی خانوار‌های نیازمند بر عهده وزارت رفاه بود که این شناسایی صورت گرفته و برای نیم دهک پایین جامعه که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند، واریز شد.

دهک‌های پایین ایلام از دریافت بسته معیشتی کرونا هم محروم شدند

رضا مرادی یکی از کارگران فصلی شهر ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: تا قبل از شیوع این ویروس حداقل روزی ۵٠ هزار تومان کار می‌کردم که آن هم در پایان روز برای هزینه خانواده خرج می‌شد، ولی الان تنها کمک خرج زندگی من یارانه است. 

وی افزود: دو تا از فرزندانم دانشجو هستند، نمی‌دانم بعد از بازگشایی دانشگاه چه طور آنان را راهی کلاس درس کنم؛ ۲ تا از دخترانم به ناچار ترک تحصیل کرده‌اند. 

این کارگر ایلامی ادامه داد: من به سامانه ثبت نام بیمه بیکاری مراجعه کرده‌ام اما این سامانه تنها به کارگران شرکتی تعلق می‌گیرد و کارگران ساختمانی را پوشش نمی‌دهد که این موضوع درجای خود خنده دار است.

شکوفه بهاری، زن سرپرست خانوار ایلامی که در شرکت کوچک بسته بندی سبزیجات  مشغول کار بوده، می‌گوید: سه تا فرزند دارم، شرکت به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد، دلخوشی من و فرزندانم مستمری کمیته امداد است، هنوز کمک معیشت کرونا برایم واریز نشده و این موضوع مشکلات جدی را برایمان رقم زده است.

عبدالرضایی، یکی دیگر از کارگران ساختمانی در ایلام، می‌گوید: عید سال 99 از لحاظ سلامتی و درآمدی برایمان مناسب نبودند، چرا که از طرفی یکی از آشنایان ما به دلیل ابتلا به کرونا فوت کرد از آن طرف هم درآمدی که نیست منجر شد نتوانیم برای این از دست رفته هیچ گونه پذیرایی و یا مراسمی حتی در خانه برایش داشته باشیم.

وی افزود: متاسفانه بسته معیشتی کرونا نیز به ما تعلق نگرفته تا مقداری از لحاظ روانی خانه ما آرامش داشته باشد.

مولوی یکی دیگر از روستاییان کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: بسته معیشتی و حتی بسته معیشتی کرونا به ما تعلق نگرفته، از طرفی هم شرکتی که در آن مشغغول به کا بودیم به دلیل شیوع کرونا به حالت تعلیق در آمده، من نیز در این راستا درآمد دیگری ندارم.

۳ هزار خانوار ایلامی بسته معیشتی کرونا دریافت کردند!

«شکرالله شیرخانی» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام در این راستا و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: دولت با هدف حمایت از خانوارهای فاقد درآمد ثابت یا خانوارهایی که درآمدی ندارند و به دلیل شیوع کرونا با آسیب جدی کسب و کار روبرو شده‌اند و بسته معیشتی کرونا تدارک دیده است.

وی افزود: تاکنون ۳ هزار خانوار دهک پایین استان ایلام با تشخیص وزارت تعاون کار بسته معیشتی کرونا دریافت کرده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام، اظهار کرد: شناسایی خانوارهای نیازمند بر عهده وزارت رفاه بود که این شناسایی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: کارگرانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بیکار شده‌اند و اطلاعات خود را در سامانه بیمه بیکاری ثبت کرده‌اند از اسفندماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال به آن‌ها بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد.

شیرخانی خاطرنشان کرد: طبق دستورالعملی که پس از اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی منتشر شد، جهت حمایت از کارفرمایان و کارگران بیکار شده به دلیل شیوع ویروس کرونا تمامی کارگران بیکار شده لازم است در سامانه bimebikari.mcls.gov.ir برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به مدت سه ماه از ابتدای اسفند تا پایان اردیبهشت ۹۹ ثبت نام کنند تا فارغ از تشریفات قانونی، حداقل حقوق ماهیانه قانون کار در زمان موصوف دریافت کنند. 

کارگران ساختمانی جزو اقشار مرفه جامعه هستند !

این موضوعات در حالی است که سامانه ثبت نام بیمه بیکاری تنها کارگران شرکت‌ها را پوشش می‌دهد و به کارگران ساختمانی هیچ خدماتی ارائه نمی‌شود، طبق اعلام آمارها آسیب پذیر ترین اقشار جامعه از لحاظ وضعیت اقتصادی کارگران ساختمانی هستند و این موضوع درحالی است که دولت هیچ خدماتی در آستانه عید و پس از عید برای این اقشار در نظر نگرفته است.

انتهای پیام /970821

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول