اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

آخرین وضعیت بهداشتی مناطق زلزله زده خوی/تنها کرونایی «قطور» خوی بهبود یافت

با توجه به شیوع کرونا و وضعیت نامناسب بهداشت در منطق زلزله‌زده قطور خوی، تاکنون فقط یک نفر به این بیماری مبتلا شده که پس از اقدامات درمانی، بهبود یافته است.

آخرین وضعیت بهداشتی مناطق زلزله زده خوی/تنها کرونایی «قطور» خوی بهبود یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، صبح چهارم اسفند ماه زلزله‌ای به بزرگی5.7 ریشتر شهرهای خوی، سلماس، مرند و ارومیه و بخشی از مرز کشور ترکیه را لرزاند.

کانون این زمین لرزه که روستای قطور، در مرز ایران و ترکیه گزارش شد، خسارت جدی به اماکن روستایی و محل نگهداری دام ها وارد کرد.

در این زلزله واحد مسکونی مردم 43 روستا تخریب شد و در 40 روز گذشته با وجود برودت هوا و بارش باران و برف، این خانواده ها در چادرها زندگی می‌کنند و شیوع بیماری کرونا سبب شده تا مردم زلزله‌زده بیش از پیش در معرض بیماری قرار گیرند.

توزیع 5 هزار بسته اقلام بهداشتی در مناطق زلزله‌زده خوی

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در این خصوص به خبرنگار فارس در ارومیه گفت: در مرحله نخست 5 هزار بسته اقلام بهداشتی در بین زلزله زده‌ها توزیع شده و این روند همچنان ادامه می‌یابد و علاوه بر این، کارشناسان بهداشت در محل روستاها حاضر شده و انواع روش‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا را آموزش می‌دهند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت زلزله‌زده‌ها، گفت: برای این منظور یک هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال اعتبار و مبلغ 3 هزار و ۳۰۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به این خانوارها اختصاص یافت.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی با بیان اینکه این تسهیلات از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی به واحدهایی که نوسازی می شوند تخصیص می‌یابد، افزود: تسهیلات نیز با کارمزد 4 و 5 درصدی پرداخت می‌شود.

جعفری با بیان اینکه این کمک‌ها برای جبران خسارات ناشی از زلزله مناطق مسکونی استان آذربایجان‌غربی با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت می‌شود، تصریح کرد: تابه امروز بیش از ٨٢٠واحد تخریبی با مدیریت بنیاد مسکن آواربرداری شده که برای این منظور بیش از ٧٠دستگاه ماشین‌آلات دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله شهرداری‌ها، راهداری، دهیاران و بنیاد مسکن٢ به کار گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در هر یک از روستاها که تخریب زیاد بوده و اهالی در روستاها حضور داشتند با کمک ستاد فرمان امام (ره) و خیرین، سرویس بهداشتی تهیه است، اذعان داشت: براساس ارزیابی های صورت گرفته و گزارش خسارت‌ها که از سازمان مدیریت بحران و وزارت کشور به هیات وزیران ارسال شد، اعتبارات مورد نیاز برای بازسازی واحدهای آسیب دیده و کمک بلاعوض تصویب و جهت اقدام لازم به بنیاد مسکن ابلاغ شده است که با یک برنامه ریزی دقیق از روزهای آینده عملیات بازسازی شروع خواهد شد.

 

بهبود فرد مبتلا به کرونا در منطقه زلزله زده قطور

فرماندار خوی نیز در این خصوص گفت: با توجه به اینکه منطقه زلزله زده خوی فاصله زیادی با خوی دارد عمده مردم زلزله زده مبادرت به اجاره منزل در شهرهای ارومیه، خوی، سلماس، کرده‎‌اند و یا در خانه‌های بستگان خود و خارج از منطقه زلزله زده ساکن هستند.

سید محمد عابدی تصریح کرد: در  قطور یک مورد مبتلا به کرونا مشاهده شده که در حال حاضر مداوا  و ترخیص شده و مشکلی خاصی در این زمینه وجود ندارد.

فرماندار خوی با اشاره به اینکه یک میلیون و 500 هزار لیتر تا کنون مواد ضد عفونی کننده برای ضدعفونی شهر و روستاهای خوی مصرف شده است، تصریح کرد: طبق پروتکل‌های دانشکده علوم پزشکی و سازمان‌های مربوطه، شهرداری قطور، سپاه و ارتش، منطقه زلزله زده بخش قطور به طور مستمر و مداوم گند زدایی و ضدعفونی می‌شود.

عابدی افزود: در منطقه زلزله زده خوی سازمان‌های زیر ربط به همراه بنیاد مسکن و با هماهنگی شهرداری مشغول به آواربرداری هستند و نزدیک 820 واحد آواربرداری انجام شده است.

وی اذعان کرد: در برخی روستاهای منطقه زلزله زده قطور که درصد تخریب زیاد بوده ، حمام و سرویس‌های بهداشتی سیار در این مناطق تعبیه شده و در برخی مناطق گروه‌های جهادی با نظارت بهداشت درمان و دانشکده علوم پزشکی اقدام به بازسازی سرویس‌های بهداشتی کرده‌اند و به طور مداوم محل ضد عفونی می‌شود و اقلام بهداشتی به صورت بسته بندی شده در اختیار مردم قرار داده شده است و طبق پایش انجام شده مشکلی از لحاظ بهداشتی در این مناطق وجود ندارد.

فرماندار خوی با اشاره به آمار افزاینده مبتلایان به ویروس کرونا در شهرستان خوی، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خوی دارای بیمارستان‌های تازه تاسیس است و بیماران از مناطق شمالی استان برای درمان به این شهر مبادرت می‌کنند آمار اعلامی مبتلایان به بیماری کرونا در این شهرستان زیاد بوده و آمار فوتی ناشی از ویروس کرونا بیشتر مربوط به بیماران شهرهای شمال استان است که در بیمارستان‌های خوی بستری هستند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول