اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

3 پیش‌شرط تحقق جهش تولید/ «جهش فکری» مسؤولان شرط اول است

کارشناس اقتصاد با اشاره به 3 پیش‌شرط تحقق جهش تولید گفت: اول باید جهش فکری در مسؤولان اتفاق بیفتد.

3 پیش‌شرط تحقق جهش تولید/ «جهش فکری» مسؤولان شرط اول است

تیرداد احمدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به نامگذاری سال 99 به جهش  تولید در مورد راهبردها و الزامات تحقق این شعار اظهار داشت: شعار سال منبعث از راهبرد کشور در همان سال است و یک نامگذاری فانتزی برای تکرار و گذران سالها نیست. شعار سال خط راهبردی برای در همان سال تعیین می کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سال گذشته تمرکز روی رونق تولید بود و امسال به جهش تولید تغییر کرده و حتماً تفکری پشت چنین نامگذاری وجود دارد، تصریح کرد: این به معنای آماده بودن زیرساخت های تولید است که اکنون می خواهد پرش کند.

* زیرساخت‌های تولید در تراز جهانی است اما به جهش فروش نیاز داریم

وی با طرح این سوال که آیا رونق تولید حاصل شده به آن پاسخ مثبت داد و سه پیشرفت را برای جهش تولید ضروری دانست و افزود: اولین موضوع جهش فکری مسئولان است؛ نگاه علی السویه و روزمره دولت‌ها و مجلسها برای امروز و فردا کردن و گذران ایام نباید عادی باشد. نباید مانع از نگاه تمدنی که مجوز آن در بیانیه گام دوم انقلاب صادر شد، شویم. یکی از راهکارهای بیانیه گام دوم انقلاب حضور پرشور جوانان خوش‌فکر انقلابی است.

احمدی دومین عامل جهش تولید را جهش فروش برای رسیدن به این شعار دانست و یادآور شد: در حال حاضر زیرساخت‌های تولید کشور در حد تراز جهانی است. اما موقعی جهش در تولید خواهیم داشت که بتوانیم در فروش نیز جهش داشته باشیم. از دهه ۷۰ میلادی جنگ بر سر تولید تمام شده و جنگ فروش به وجود آمده است.

این کارشناس اقتصادی جهش فروش را دارای سه محور اصلی دانست و تاکید کرد: اول جهش تولید رقابت‌پذیر داخلی؛ دوم تولید صادرات محور؛ سوم تولیدی که جایگزین کالاهای وارداتی شود. با تمرکز روی این سه محور اگر جهش در تولید انجام شود نیاز به مصرف داخلی و صادرات دارد. مثلاً در این روزها بازار مصرف الکل به وجود آمده و از طرفی تولیدات آن نیز گسترده شده است.

* باید از اقتصاد رانتی به اقتصاد رقابتی جهش کنیم

وی سومین پیش شرط جهش تولید را جهش اقتصاد رانتی به سمت اقتصاد رقابتی بیان کرد و گفت: اقتصاد رانتی یک تعریف کلاسیک و یک تعریف عامه‌پسند دارد. طبق تعریف کلاسیک در اقتصاد یک مزیتی توزیع می شود مثلاً اقتصاد شیلی که مس میفروشد رانتی است. اصولاً اقتصاد نفتی، رانتی است چرا که خارج از جریان اقتصاد منابعی وارد و توزیع می‌شود و هر کسی به دنبال افزایش سهم خود از کیک اقتصاد رانتی است.

احمدی ادامه داد: همه زیرساخت‌های مقرراتی و قوانین ما را به سمت یک اقتصاد رقابتی رهنمون می‌کند و این را از سیاست هایی مانند اصل ۴۴  که در دیدار اخیر فعالان اقتصادی با مقام معظم رهبری تاکید شد نیز می توان مشاهده کرد. بنابراین نیاز به تغییر ساختار و دموگرافی اقتصاد برای جهش تولید داریم.

* زیرساخت‌های تولید در تراز جهانی فراهم است

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که مقام معظم رهبری اشاره داشتند میتوان 10 برابر ظرفیت موجود تولید کرد، اظهارداشت: وقتی راجع به رونق تولید صحبت میکنیم ارقام تولید و تولید ناخالص داخلی همگی رشد داشته است و ارقام آن از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی به وضوح روشن است موضوع ۱۰ برابر شدن تولید یعنی همان جهش تولید. تمام زیرساخت ها برای تولید در حد تراز جهانی در کشور وجود دارد مثل سنگ آهن، فولاد، پتروشیمی و سایر صنایع.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده شود گفت: صادرات در برخی بخش ها آنقدر ساده است که مثلاً محصولات پتروشیمی را می‌توان به کالای مختلف از جمله دمپایی، بشقاب و نظایر آن تبدیل کرد تحریم بردار نیست و به کشورهای همسایه می توان صادر کرد اما جنس صادرات در ابعاد بزرگ مانند نفت یا متانول که چند شرکت خاص پتروشیمی با حجم بالا آن را صادر می‌کنند قابل گم شدن نیست. بنابراین احتمال تحریم وجود دارد.

احمدی بیان داشت: البته مخالف خام‌فروشی نیستم مثلاً نمی توانیم در کشور اوره صادر نکنیم آنقدر مازاد داریم که باید صادر شود و می توان با شناسایی، بازارهای هدف صادراتی را دنبال کرد.

* تولید متناسب با ذائقه مشتریان نیست

وی با اشاره به راهکارهای صادراتی افزود: نمی‌توان با وجود ضوابط و برخی قوانین دست و پا گیر به سر بازرگان بزنید و توقع توسعه صادرات داشته باشید. تجار در مقطعی به جای صادرات، واردکننده بودند چراکه به دلیل ارزانی و محدود نبودن منابع ارزی عقل اقتصادی حکم می کرد وارد کننده باشیم؛ همچنین تولیدکننده نیز دنبال بازار هدف نبوده است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه باید در تولید به موضوع بازاریابی و طراحی مشتری پسند دقت کرد، گفت: متاسفانه در این دو موضوع ضعیف هستیم سطح تولید کاشی و سرامیک در کشور بالا است ولی برای بازار هدف و ذائقه مشتریان تولید نمی‌شود. کارخانه ای داریم که انبارهای کاشی و سرامیک آن پر است و کارخانه دیگر محصولاتش پیش فروش می شود.

به گفته این استاد دانشگاه، ۱۲ تا ۱۵ درصد صادرات کشور ترکیه را پوشاک تشکیل می‌دهد، پنبه ای آن از آمریکا وارد می شود و نه در مواد اولیه و نه در صادرات مزیت ندارد اما آنچه این کشور را به یک برند صادراتی تبدیل کرده مزیت طراحی لباس است که بازارهای هدف آن را می پسندند و از شرق و غرب خواهان آن هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول