اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

برآورد دقیق سن وال ها با ایزوتوپ های بمب اتم

یکی از دشواری های مطالعه بر روی حیوانات و جانواران برآورد سن آنها و مدت زمان باقی مانده از عمر آنهاست که حالا با استفاده از ایزوتوپ های بمب اتم ممکن شده است.

برآورد دقیق سن وال ها با ایزوتوپ های بمب اتم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، زیست شناسان با برآورد عمر حیوانات مختلف و به خصوص جانوران دریایی می توانند داده های جدیدی در مورد طبیعت گردآوری کنند. یک بررسی جدید با استفاده از بمب های اتم دوره جنگ سرد به برآورد دقیق تر عمر وال ها کمک شایانی کرده است.

محققان می گویند با استفاده از ایزوتوپ های هسته ای می توان پی برد که هر وال چقدر عمر دارد و این دستاوردی است که برای اولین بار به دست آمده است.

 

کربن 14 یکی از مواد رادیواکتیو است که به طور طبیعی در جو کره زمین وجود دارد و تمامی مخلوقات زنده آن را جذب بدن خود می کنند. آزمایش بمب های هسته ای به طور گسترده در دهه های 50 و 60 میلادی موجب  انتشار گسترده کربن 14 شد و به طور موقت میزان این ماده را در جو زمین دو برابر کرد و موجب تجمع آن در بدن تمامی موجودات زنده شد.

با اندازه گیری میزان کربن 14 در بافت موجودات مختلف می توان دریافت که میزان تجمع آن در جو زمین در دوره های مختلف تاریخی به چه میزان بوده و با توجه به زوال ایزوتوپ های رادیواکتیو با سرعت متوسط و قابل پیش بینی، اندازه گیری آن می تواند شاخص خوبی برای اندازه گیری عمر موجودات مختلف باشد. محققان امیدوارند بتوانند در آینده از این روش برای محاسبه دقیق سن برخی موجودات دیگر نیز استفاده کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول