اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

میانگین سن فوتی‌های کرونایی 57 سال است/ غربالگری 4 میلیون فرد پر ریسک

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه میانگین سن بیماران شدید که حدود 10 تا 15 درصد افراد بستری در بیمارستان‌ها هستند، 50 ساله است، افزود: میانگین سن فوت شدگان بیش از 57 سال بوده است.

میانگین سن فوتی‌های کرونایی 57 سال است/ غربالگری 4 میلیون فرد پر ریسک

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، اظهار داشت: تاکنون حدود 70 میلیون نفر از جمعیت کشور غربالگری شده اند.

وی ادامه داد: بیش از 800 هزار نفر افرادی بودند که درجاتی از علائم کرونا داشته اند و 400 هزار ویزیت در مراکز مراکز 16 ساعته داشتیم که بالغ بر 1200 مرکز فعال هستند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: مواردی از این افراد به بیمارستان مراجعه کرده و برخی بستری  و برخی نیز درمان سرپایی شده‌اند.

رئیسی با اشاره به تهیه پروتکل های بهداشتی برای صنوف مختلف ، بیان داشت: سامانه ای در وزارت بهداشت تهیه شده و به زودی باید 5 میلیون و 200 هزار صنف و کارگاه در این سامانه  ثبت نام کنند و ابتدا باید تعهد نامه الکترونیکی امضا کنند و پروتکل های مربوط به هر صنف تهیه شده است.


معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه پروتکل‌های مربوط به صنوف طی 48 ساعت آینده در سایت وزارت بهداشت بارگذاری می‌شود، گفت: نکات مربوط به بهداشت محیط کار، فروشنده‌ها و کارگران و مشتریان از جمله قسمت‌های این پروتکل‌های بهداشتی است.

رئیسی از فعالیت 7 هزار و 200 بازرس بهداشت محیط برای نظارت بر فعالیت صنوف خبر داد و گفت: همچنان ورزشگاه‌ها، تالارها، استخرها و قهوه‌خانه‌ها که محل‌های پرریسک هستند بسته خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه درصد ابتلا به کرونا در افراد زیر 20 سال در کشور بسیار پائین است، گفت: در طرح غربالگری حدود 16 میلیون نفر از افراد زیر 15 سال غربال شده‌اند که تعدادی از آنها علامت‌دار بوده و تعدادی نیز به بیمارستان‌ها ارجاع شدند.

*غربالگری 4 میلیون فرد پر ریسک

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات مهم در طرح غربالگری کرونا در کشور، خاطرنشان کرد: اولین اقدام مهم این است که افراد پرریسک را غربال کردیم که حدود 4 میلیون نفر بوده که شامل دیابتی‌ها، افراد با فشار خون بالا، بیماران قلبی و تنفسی هستند، ضمن اینکه افراد بالای 60 سال که بیش از 5 میلیون نفر بوده‌اند و همچنین مادران باردار نیز غربال شده‌اند.

*میانگین سن فوت شدگان بیش از 57 سال بوده است

رئیسی با بیان اینکه میانگین سن بیماران شدید که حدود 10 تا 15 درصد افراد بستری در بیمارستان‌ها هستند، 50 ساله است، افزود: میانگین سن فوت شدگان بیش از 57 سال بوده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه پروتکل‌ها بیشتر جنبه راهنمایی و استانداردسازی دارند، گفت: آنچه مهم و مؤثر است تعهد افراد به اجرا کردن این پروتکل‌هاست. البته مردم در تعطیلات نوروز و سیزدهم نوروز بسیار خوب عمل کرده و آمارها نشان می‌دهد شاهد کاهش 90 درصدی جابجایی‌ها بوده‌ایم.

وی با اشاره به نقش مهم ماندن مردم در خانه در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، یادآور شد: کار دیگری که اکنون صورت می‌گیرد، تهیه پروتکل‌های بهداشتی و شناسایی زودرس بیماران است و مراکز سرپایی را براساس طرح بسیج ملی غربالگری فعال کردیم تا سریع‌تر افراد را شناسایی کرده و اگر نیاز به ایزوله شدن دارند، از حضور در اجتماع پرهیز کنند.

رئیسی با تأکید بر اینکه همه صنوف باید در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام کنند و پروتکل‌های همه این صنوف ارسال می‌شود، گفت: اینکه چه زمانی این صنوف فعالیت کنند، بستگی به میزان ریسک فعالیت آنها دارد.

*رفتن کارمند کرونایی به محل کار خلاف است

معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره فعالیت کارمندان در ادارات، گفت: اگر فردی بیماری خود را مخفی کرده در حالی که نسبت به آن آگاهی داشته باشد و به محل کار برود، این کار خلافی است، ضمن آنکه توصیه کردیم افراد با ریسک بالا فعلا دورکار باشند؛ مانند افراد دیابتی، دارای فشار خون بالا، افراد بالای 65 سال، بیماران سرطانی و دچار نقص ایمنی.

وی اضافه کرد: کار دیگری که پروتکل آن امروز ابلاغ شده است این است که افراد حاضر در محل کار باید فرم تعهدنامه‌ای پر کند که آیا بیماری و علائم آن را دارند؟‌ و متعهد شوند اگر در این شرایط در محل کار حاضر شدند آن را اطلاع‌رسانی کنند و همچنین در سامانه خودارزیابی سلامت نیز اطلاعات خود را ثبت کرده و در صورت داشتن علائم، از رفتن به محیط کار خودداری کنند.

*در همه نقاط کشور امکانات فراهم است

رئیسی گفت: در خصوص شاخص‌هایی برای میزان بیماری در منطقه و اینکه بگوییم وضعیت منطقه‌ای عادی یا خطرناک است، این موضوع در منطقه‌های مختلف متفاوت است؛ برای نمونه در زاهدان اینطور نیست که امکانات وجود نداشته باشد، بلکه امکانات موجود بوده، ضمن اینکه تا به حال هیچ نقطه‌ای در کشور وجود نداشته است که تخت و امکانات لازم نداشته باشد.

*پوشش 10 میلیون حاشیه نشین

معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره کنترل بیماری در میان افراد آسیب‌دیده و حاشیه‌نشین خاطرنشان کرد: 10 میلیون و 400 هزار نفر از افراد حاشیه‌نشین تحت پوشش خدمات بهداشت و درمان هستند و این افراد در مراکز بهداشتی و درمانی ما دارای پرونده بوده و طبعاً در خصوص کنترل کرونا نیز تحت پوشش هستند.

وی با اشاره به روش‌های غربالگری در طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا گفت: غربالگری با سه روش مراجعه به سایت salamat.gov.ir، از طریق تلفن و نیز مراجعه مستقیم به مراکز بهداشتی صورت می‌گیرد.

*در مترو و اتوبوس ماسک بزنید

رئیسی درباره استفاده از ماسک اظهار داشت:‌ این طور نیست که نیاز باشد هر دو ساعت یکبار ماسک را عوض کنیم و این موضوع بستگی به جنس ماسک و میزان استفاده از آن دارد و معمولا بین 6 تا 8 ساعت ماسک تعویض می‌شود. ضمن اینکه ماسک برای افراد دچار سرفه و عطسه باید استفاده شود و به افرادی که در شبکه حمل و نقل مانند مترو و اتوبوس حضور پیدا می‌کنند باید از ماسک استفاده کنند. البته ماسک سه لایه معمولی که حتی در خانه نیز می‌توان آن را تهیه کرد قابل استفاده است.

*تهیه پروتکل برای فعالیت نانوایان

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به پروتکل‌های ارسالی به نانوایان برای عرضه نان به مردم خاطرنشان کرد: نانوایان هیچ کار اضافه‌تری نسبت به قبل نخواهند داشت، به جز همان نکاتی که در پروتکل‌ها تهیه کرده‌ایم؛ مانند اینکه برای دریافت پول، از کارت پول استفاده کنند و رعایت فاصله بین مشتریان و نکاتی مربوط به مردم در هنگام خرید نان از جمله این پروتکل‌هاست.

*مشکلی در دفن زباله های عفونی نداریم

وی با بیان اینکه کار وزارت بهداشت این است که براسا س پروتکل‌ها و اقدامات خود ریسک ابتلا به بیماری را به حداقل برساند، گفت: با توجه به اینکه بیمارستان‌های اصلی استانها و شهرها به بیماران کرونا اختصاص پیدا کرده است، مشکلی در خصوص دفن زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها وجود ندارد، چرا که این بیمارستان‌ها دستگاه‌های زباله‌سوز و دفن زباله‌های عفوینن را دارند.

*فوت شده کرونایی نسبت به بیمار زنده کم خطرتر است

رئیسی درباره انتقال آب تغسیل فوت‌شدگان کرونایی به آبهای زیرزمینی، گفت: برای اولین بار نیست که بیمارانی عفونی داریم که دفن می‌شوند، اما با توجه به این شرایط نیز ما پروتکل های جداگانه‌ای تهیه کرده‌ایم. نکته دیگر اینکه هر فردی که به هر علتی که فوت می‌کند از جمله در اثر ابتلا به کرونا، باید بدانیم یک انسان است و به هیچ وجه نباید به آن بی‌حرمتی شود و موارد شرعی نیز حتماً باید رعایت شود؛ ضمن اینکه از نظر انتقال میزان عفونت تفاوتی بین فرد زنده مبتلا به کرونا با فرد فوت شده در اثر آن وجود دارد، به شکلی که فردی که در اثر کرونا مرده است، کم‌خطرتر از فرد زنده مبتلا به کروناست.

*اعلام نحو تغسیل فوت شدگان کرونا

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه پروتکل مربوط به تغسیل و دفن بیماران کرونایی شفاف است، گفت: چند راهکار وجود دارد، اول اینکه این فرد حتما در یک وان قرار گیرد و محلول هیپوکلریت سدیم در آنها ریخته و به مدت 15 دقیقه جسد در آن بماند و بعد از آن فرد را خارج کنند و با این آب می‌توان 10 تا 15 فرد دیگر را شستشو و گندزایی کرد و آب حاصل از آن نیز فوق‌العاده کم‌خطرتر است و اگر این آب به سیستم فاضلاب وصل باشد و این سیستم تصفیه داشته باشد، مشکلی ندارد و اگر به سیستم تصفیه متصل نباشد نیز می‌توانند یک چاه جذبی ایجاد کرده و آن آب نیز مشکل نخواهد داشت.

*درمان بیماران کرونا رایگان است

وی درباره هزینه درمان بیماران مبتلا به کرونا، گفت: جزو افتخارات ایران است که اکثر مردم ایران بیمه هستند و بیماران کرونایی نیز تحت پوشش بیمه قرار دارند و 90 درصد هزینه درمان آن را بیمه پرداخت می‌کند؛ در نتیجه بیماران کرونایی نباید دغدغه مالی داشته باشند.

رئیسی گفت: دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا مطابق با شورای امنیت ملی کشور است و قطعا لازم‌الاجراست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول