اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

دستور عاجل دادستان برای عودت وجوه اخذ شده برای تغسیل اموات کرونایی

دادستان عمومی و انقلاب زنجان در واکنش به اخذ وجه تغسیل اموات کرونایی گفت: ظاهرا برای مراسمات غسل 400 هزار تومان دریافت می‌شده است،اما چون گروه‌های جهادی این کار را افتخاری انجام می‌دادند، باید این مبالغ عودت داده شود.

دستور عاجل دادستان برای عودت وجوه  اخذ شده برای تغسیل اموات کرونایی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، در پی تکمیل ظرفیت مزار بالا و پایین شهر زنجان و با شیوع کرونا ویروس در زنجان، از اسفندماه سال قبل اموات در آرامستان شهرداری زنجان دفن می‌شوند.

طبق هماهنگی به عمل آمده اموات کرونایی در قطعه‌ای جداگانه از اموات عادی و طبق پروتکل‌های بهداشتی دفن می‌شوند تا از شیوع کرونا ویروس جلوگیری شود.

پس از گذشت حدود یک ماه از انتقال اموات به این محل، خانواده‌های اموات کرونایی به اخذ وجه اضافی در آرامستان اعتراض کردند.

به گفته اقوام یکی از اموات کرونایی آرامستان زنجان مبلغی بیش از آنچه برای دفن یک شخص عادی در نظر گرفته شده را دریافت می‌کند.

این شهروند افزود: برخلاف تعیین سقف مشخص برای تدفین و تغسیل اموات، آرامستان شهرداری مبلغ بیشتری را از خانواده‌های اموات کرونایی اخذ کرده است.

شهردار زنجان در پیگیری خبرنگار فارس درباره این موضوع گفت: اخذ وجه اضافی از خانواده اموات کرونای مصوبه نداشته و دستور عودت مبالغ را داده‌ایم.

حبیب ملایی یگانه با تأکید بر اینکه هزینه دفن اموات کرونایی با اموات عادی یکسان بوده و چنانچه خانواده‌هایی که هزینه مازاد در این باره پرداخت کرده‌اند، برای دریافت هزینه مابه‌التفاوت می‌توانند به مدیریت آرامستان مراجعه و هزینه اضافی را دریافت کنند، گفت: این اقدام در اسرع وقت توسط آرامستان زنجان انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: مبلغ تعیین شده برای دفن اموات حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است که آرامستان مبلغی بیشتر از این نرخ تعیین شده اخذ کرده است.

هزینه دفن اموات کرونایی با سایرین تفاوتی ندارد

سرپرست شهرداری زنجان با بیان اینکه تأکید ما هم این بوده است که هزینه‌های اموات کرونایی با سایرین هیچ تفاوتی نداشته باشد، گفت: از همین رو طبق اطلاعیه‌ای اعلام شده است که خانواده‌هایی که مبلغ اضافی پرداخت کرده‌اند با مراجعه به مدیریت آرامستان این وجوه اضافی را دریافت کنند.

دادستان عمومی و انقلاب زنجان نیز در واکنش به خبر منتشره و در پی بازدید از مجموعه آرامستان گفت: متاسفانه ضایعه بیماری کرونا آثار سوئی برای دنیا داشته و در کنار این مشکلات حرکت‌های جهادی خوبی را شاهد هستیم که نویدبخش کارهای انسان دوستانه است.

حجت‌الاسلام محسن کرمی با اشاره به اینکه کادر درمان و پزشکان در خط مقدم مقابله با این بیماری قرار دارند، تصریح کرد: پزشکان ساعات بسیاری از خانواده خود دور بوده و به بیماران ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در نقاط مختلف دیگر نیز این حرکت‌های خودجوش و جهادی دیده می‌شود و در احسان‌ها نیز اقلام بهداشتی برای خانواده‌های نیازمند تهیه می‎شود، گفت: اینها نمونه‌هایی از شاخص‌های حرکت‌های جهادی است که صورت گرفته است.

 

پیگیری وجوه دریافتی بیمارستان‌ها از اموات کرونایی

دادستان عمومی و انقلاب زنجان تدفین و تغسیل و انجام امور شرعی اجساد را نیز یکی از اقدامات مهم در بحث کرونا عنوان کرد و گفت: شاید بسیاری از مجموعه‌ها از این کار گریزان باشند، اما مجموعه جهادی انجام این کار را تقبل کرده و این واجب شرعی را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه هدف از این بازدید بررسی مشکلات موجود بود، گفت: آنچه مشخص است همه امور مربوط طبق پروتکل‌های تعیین شده انجام میشود و نکات شرعی نیز در آن رعایت می‌شود.

کرمی با اشاره به اقدام خوب شهرداری در دفن این اموات و ارائه تخفیف 50 درصدی به هزینه قبرها، بازهم هزینه یک قبر از اولیای دم اموات کرونایی دریافت می‌شود، تصریح کرد: نکته بعدی نیز هزینه‌های غسل دادن بود که افراد با حرکت جهادی به صورت این کار را انجام می‌دهند و تاکنون نیز یک ریال هم بابت این کار وجهی دریافت نکرده‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب زنجان با بیان اینکه شهرداری برای هزینه‌های غسل وجوهی دریافت کرده است که مقرر شد همه این وجوه به افراد برگردانده شود و وجهی بابت غسل دریافت نشود، افزود: تا زمانی که گروه‌های جهادی در این محل حضور داشته باشند، نباید هزینه‌ای دریافت شود.

وی با اشاره به اینکه ظاهرا برای مراسمات غسل 400 هزار تومان دریافت می‌شده است، گفت: این وجه، وجهی بود که باید دریافت می‌شد اما چون گروه‌های جهادی این کار را افتخاری انجام می‌دادند، باید این مبالغ عودت داده شود.

کرمی همچنین در ارتباط با اعتراض یک شهروند مبنی بر اخذ وجه از سوی بیمارستان ولیعصر (عج) گفت: بنده تعهدات مجموعه درمانی را نمی‌دانم اما هزینه این دست از بیماران بسیار زیاد است و نیاز به تجهیزات خاص دارد.

وی گفت: در قبال این هزینه‌ها مبالغ بسیار اندکی گرفته می‌شود اما بررسی خواهیم کرد که اگر مبالغی خارج از عرف گرفته شده باید استرداد شود.

انتهای پیام/73005/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول