اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کتائب حزب الله: مقاومت عراق قاطعانه با دولت تحمیلی مخالفت خواهد کرد

کتائب حزب الله عراق تأکید کرد موضع قاطعی را در مخالفت با دولت تحمیلی علیه ملت عراق به کار خواهد گرفت.

کتائب حزب الله: مقاومت عراق قاطعانه با دولت تحمیلی مخالفت خواهد کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، گروه کتائب حزب الله از گروه‌های سازمان الحشد الشعبی، روز دوشنبه  اعلام کرد که موضع آشکار و قاطعی را در قبال تلاش ها برای تحمیلی دولتی با گرایش‌های مشکوک به کار خواهد گرفت.

دفتر سیاسی کتائب حزب الله در بیانیه‌ای گفت: «فرآیند سیاسی در عراق با پیچیدگی‌های زیادی روبه روست که نتیجه نقض عمدی قانون اساسی از سوی رئیس جمهور و اقدام وی در چشم پوشی از حق اکثریت در نامزد کردن نخست وزیر عراق است».

کتائب حزب الله نقض قانون اساسی توسط رئیس جمهور را موضوعی شناخته شده برای جریان‌های سیاسی عراق طی سال‌های گذشته خواند و گفت:  «این موضوع موجب بحرانی شدن اوضاع سیاسی کشور شده است، آن هم در شرایطی که مردم عزیز ما با خطر شیوع همه‌گیری کرونا روبه رو هستند که این امر نیاز به تسریع در تشکیل دولت قابل قبولی دارد که بتواند کشور را در این شرایط دشوار مدیریت کند».

کتائب حزب الله ادامه داد: «مقاومت اسلامی کتائب حزب الله با وجود اینکه شریک فرآیند سیاسی عراق نیست، اما با سابقه ریشه دار جهادی خود و نقش کارآمدی که در مقابله با تهدیدها علیه عراق دارد نماینده طیف وسیعی از فرزندان ملت عراق است».

در این بیانیه آمده است: «ما به دنبال استعفای عادل عبدالمهدی مجموعه از مشخصات و استاندارهای لازم برای نامزد نخست وزیری ارائه دادیم؛ بنابراین ما اجازه نخواهیم داد شخصیتی نخست وزیر شود که با این ویژگی‌ها همخوانی ندارد و موضع آشکار و قاطع در قبال تلاش‌ها برای تحمیل دولتی به کار خواهیم گرفت که گرایش‌هایی مشکوک دارد و ملت از آن مطمئن نیستند و تهدیدی برای مسائل و آرمان های بزرگ ملت عراق محسوب می‌شود».

کتائب حزب الله گفت: «ما بر موضع اصولی و آشکار خود در حمایت از عراق و حاکمیت آن تاکید می‌کنیم و با دولت آتی در چارچوب‌های ثابت و اصولی تعامل خواهیم کرد».

کتائب حزب الله که به دلیل سابقه تاریخی و مواضع خود در مقابله با نظامیان اشغالگر آمریکایی همواره و به خصوص اخیرا در نوک پیکان تهدیدها و حملات آمریکا قرار دارد در ادامه این بیانیه تاکید کرد که موضوع سپردن اختیار سلاح کتائب به  دست دولت عراق با چند چیز مرتبط است.

کتائب حزب الله گفت: «قرار گرفتن کنترل سلاح مقاومت در دست دولت عراق اول  بستگی به میزان جدیت دولت برای اخراج نظامیان خارجی از عراق دارد، دوم اینکه یقین پیدا کنیم که هیچ تهدید مستقیمی از سوی داعش یا دیگر گروه‌های تروریستی علیه امنیت ما وجود ندارد و سوم  اینکه ملت به مواضع و گرایش‌های دولت اطمینان خاطر پیدا کنند که در این صورت ساز و کار مناسب برای قرار گرفتن سلاح کتائب در کنترل دولت ایجاد خواهد شد و توافقی حاصل می‌شود مبنی بر اینکه از این سلاح جز در موارد ضروری استفاده نشود».

در حالی که طی دو روز اخیر عراق شاهد تحرکات جدی جریان‌های سیاسی شیعی برای انتخاب نامزد جدید نخست‌وزیری و جایگزین یافتن برای «عدنان الزرفی» است، وی همچنان در انجام  ماموریت خود را در تشکیل دولت جدید اصرار می‌ورزد و در حال رایزنی با طرف‌های مختلف برای برگزاری هرچه سریع‌تر نشست رأی اعتماد در پارلمان است.

گروه‌های سیاسی شیعی با باقی‌ماندن الزرفی در این پست مخالفت می‌کنند؛ برخی شخص او را شایسته تصدی این پست نمی‌دانند و برخی سازوکار انتخاب او را غیرقانونی توصیف می‌کنند و می‌گویند که انتخاب نخست وزیر حق اکثریت پارلمان است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول