اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

اینترنت رایگان وزیر ارتباطات پس از یک ماه هم به دست دانشجویان نرسید/ درخواست کتبی غلامی از جهرمی

وعده وزیر ارتباطات برای رایگان شدن کلاس درس برای دانشجویان منجر به صدور ابلاغیه کاهش تعرفه به اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات پهنای باند شد که با وجود گذشت بیش از یک ماه از آغاز کلاس‌های غیرحضوری، هنوز این ابلاغیه‌ها عملیاتی نشده‌اند.

اینترنت رایگان وزیر ارتباطات پس از یک ماه هم به دست دانشجویان نرسید/ درخواست کتبی غلامی از جهرمی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، پس از اینکه به دلیل شیوع کرونا دانشگاه‌ها و مدارس کشور به حالت تعطیل درآمدند و کلاس‌های آموزشی به سمت غیرحضوری شدن سوق یافت.

در این شرایط برخی دانشجویان اعلام می‌‌کردند که محدودیت‌هایی در اینترنت در دسترسی به سامانه های برخط آموزش مجازی برای استفاده از محتوای آموزشی دارند یا به دلیل کندی اینترنت قادر به استفاده آنلاین یا دانلود این محتواها نبوده‌اند.

*مرکز پژوهش‌های مجلس: وزارت ارتباطات اینترنت رایگان برای آموزش بدهد

حتی دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی مشکلات و چالش‌های آموزش الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش» تاکید کرد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حجم اینترنتی رایگان در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار دهد تا معلمان بتواند به آموزش مجازی در بستر شبکه پیام‌‌رسان‌های داخلی و مجاز اقدام کنند.

*اعلام آمادگی برای رایگان شدن کلاس‌های اینترنتی برای دانشجویان و دانش‌آموزان 

در این شرایط وزارت ارتباطات آمادگی خود را برای رایگان شدن ترافیک کلاس‌های آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها اعلام کرد.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات اعلام کرد: ترافیک تمام کلاس‌های آموزشی مجازی که مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم بوده برای کاربران رایگان خواهد بود.  

با گذشت اعلام این وعده، دانشجویان از اجرایی شدن این امکان و نحوه اجرای آن سوال می‌کنند.

*ارایه ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان به کاربران اینترنت ثابت

در حالی که قرار بود وزارت ارتباطات استفاده از کلاس ها را رایگان کند، پیش از تحقق این وعده، این وزارتخانه ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان برای کاربران اینترنت ثابت در نظر گرفت که برای مدتی دانشجویانی که اینترنت ثابت داشتند از این امکان استفاده می‌کردند.

مهلت استفاده از این ۱۰۰ گیگ در نوروز پایان یافت و دانشجویان بار دیگر برای استفاده از کلاس‌های آموزشی مجازی دچار مشکل شدند و بار دیگر منتظر دریافت اینترنت رایگان وزارت ارتباطات ماندند.

*تاکید دوباره وزارت ارتباطات بر آمادگی برای ارائه پهنای باند رایگان به دانشگاه‌ها

اسفند ماه بود که باوجود وعده وزیر ارتباطات، خبری از ارایه اینترنت رایگان به دانشجویان و اساتید نشد. همان زمان سجاد بنابی رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بار دیگر بر آمادگی وزارت ارتباطات برای ارائه پهنای باند رایگان به دانشگاه‌ها تاکید کرد وگفت: در حال حاضر وزارت ارتباطات آمادگی کامل داشته و هیچ محدودیتی برای ارائه خدمات ندارد و اگر اکنون خدمات اینترنتی اپراتورها با مشکل کمی روبرو بوده به خاطر محدودیت فرکانسی است. مشکل ظرفیت پهنای باند برای دانشگاه‌ها نداریم و آماده ارائه پهنای باند رایگان هستیم.

*وزارت علوم و دانشگاه‌ها اقدامات مربوط به رایگان شدن کلاس‌ها را انجام دادند

در پیگیری وضعیت تحقق وعده وزیر ارتباطات، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار  فارس، گفت: وزارت علوم هم لیستی از همه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم که کلاس آموزشی برگزار می‌کنند را تهیه و برای رایگان شدن به وزارت ارتباطات ارسال کرد.

سید علی اکبر صفوی مسئول کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم هم در این باره به خبرنگار فارس، گفت: IP دقیق تک تک سرورهای مجازی دانشگاه ها را جمع آوری کرده و به وزارت ارتباطات ارائه کردیم تا آنها روی IP ها ترافیک را رایگان کنند تا دانشجو و استاد بدون پرداخت هزینه پهنای باند از محتوای ارائه شده استفاده کنند. وزارت ارتباطات ابلاغیه‌هایی برای کاهش هزینه قیمت به اپراتورهای ارائه دهنده خدمات پهنای باند داشت که هنوز کامل عملیاتی نشده‌اند و  برخی از دانشگاه ها مذاکراتی با برخی ارائه دهندگان خدمات پهنای باند داشته اند. 

*اینترنت رایگان جهرمی به دست دانشجویان نرسید

اما با گذشت بیش از یک ماه از الکترونیکی شدن آموزش ها در دانشگاه‌ها، همچنان وعده وزیر ارتباطات برای اینترنت رایگان دانشجویان و اساتید رایگان نشده است.

پیگیری های خبرنگار فارس از چند دانشگاه از عملیاتی نشدن این امکان حکایت دارد. 

برای مثال رشتچیان معاون آموزشی دانشگاه صنعتی شریف در این باره به خبرنگار فارس، گفت: دانشجویان این دانشگاه هنوز از اینترنت رایگانی که مقرر شده بود ارایه شود نتوانسته‌اند استفاده کنند.

وی گفت: آموزش های الکترونیکی در حال ارایه است اما اینترنت رایگان و افزایش ظرفیت پهنای باند دانشگاه‌ها، کمک بزرگی به همه دانشجویان و دانشگاه‌ها است.

در پی طولانی شدن این روند، منصور غلامی هم در نامه‌ای به آذری جهرمی این موضوع را یادآور شد و نوشت: «جنابعالی با تشخیص درست و به موقع نیاز جوانان این مرز و بوم پیشنهاد ارائه رایگان حجم مشخصی ظرفیت اینترنت جهت استفاده آحاد مردم و همچنین کاهش هزینه‌های دسترسی دانشجویان به اینترنت را به منظور کاهش فشار مالی برگزاری کلاس‌های الکترونیک، ارائه کردید که این موجب آرامش روحی بخش بزرگی از جامعه خصوصاً اکثر جوانان و نیز اساتید دلسوز ایشان شد.

پیرو این تدبیر، مکاتبات متعددی توسط وزارت علوم با دانشگاه‌ها انجام شده و به صورت همزمان تعامل نزدیک و مستمری با معاونین وزارت ارتباطات طی جلسات متعدد حضوری و غیرحضوری صورت پذیرفت که منجر به صدور ابلاغیه کاهش تعرفه به اپراتورهای ارائه دهنده خدمات پهنای باند شد.

با این وجود بررسی‌های میدانی و بازخوردهای همکاران دانشگاهی نشان می‌دهد که هنوز این ابلاغیه‌ها جنبه عملیاتی پیدا نکرده و پیش بینی می‌شود فشار روحی و بار روانی جامعه دانشگاهی همزمان با شروع برگزاری و حضور در کلاس‌های الکترونیکی به شدت زیاد شود.

خواهشمند است دستور فرمائید با عنایت به محدودیت زمانی موجود به نحو مقتضی اقدام لازم در این خصوص مبذول و در صورت صلاحدید تفاهم نامه تکمیلی نیز برای هم افزایی در این راستا با وزارت عتف تنظیم شود.»

*انتظار ایجاد پوشش ۱۰۰ درصدی آموزش غیرحضوری و شرایط عادلانه برای همه مناطق و دانشجویان

اما در آخرین پیگیری از وضعیت تخصیص اینترنت به دانشگاه‌ها، میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پاسخ به این سوال که وزارت ارتباطات سرانجام اینترنت رایگان وعده داده شده به دانشجویان را نداد، گفت: انتظار می‌رود فرصتی که در کشور برای آموزش غیرحضوری فراهم شده غنمیت شمرده شود و آموزش غیرحضوری در کشور به رسمیت شناخته شود و در این باره هم باید پوشش ۱۰۰ درصدی آموزش غیرحضوری برای همه مناطق ایجاد شود. تاکید داریم که در شرایطی که ایجاد شده باید شرایط عادلانه برای همه یکسان باشد و درخواست کردیم که باز هم برای ایجاد شرایط بهتر آموزش الکترونیکی به نوعی که حق هیچ داوطلب و دانشجویی ضایع نشود پیگیری شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول