اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

کرونای سیاسی | بعد از مصر، بحرین دومین کشور عربی که اتباعش را رها کرده است

بعد از آنکه مصر در ایام شیوع کرونا، به دلایل سیاسی اتباعش در قطر را رها کرده، اکنون یک روزنامه عربی چاپ لندن از رفتار مشابه بحرین با اتباعش که به ایران سفر کرده‌اند، انتقاد کرد.

کرونای سیاسی | بعد از مصر، بحرین دومین کشور عربی که اتباعش را رها کرده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه عربی گزارش کرد که دولت بحرین، از اعمال استانداردهای دوگانه علیه شهروندان اهل تشیع خود دست بر نمی‌دارد و این رفتار، در وضعیت کنونی که شیوع ویروس کرونا فراگیر شده نیز کما کان ادامه دارد.

روزنامه «العربی الجدید» -چاپ لندن- با بیان مطلب فوق، گزارش داد: «در حالی که با آغاز شیوع ویروس کرونا، بیشتر کشورهای جهان در حال بازگرداندن شهروندان خود هستند، ولی مسئولان بحرینی به اتباع اهل تشیع خود که برای سفر مذهبی به ایران سفر کرده بودند، هیچ توجهی ندارد و این افراد، بلاتکلیف هستند».

به گزارش این روزنامه، از یک ماه پیش تا کنون، دولت بحرین از بازگرداندن شمار زیادی از شهروندان خود که در شهر مشهد مقدس بلاتکلیف هستند، طفره می‌رود؛ بخصوص اینکه منامه و تهران هیچ رابطه دیپلماتیکی ندارند و از ژانویه ۲۰۱۶ تا به امروز، هیچ پرواز مستقیمی بین دو کشور وجود ندارد.

بنا بر این گزارش، در حالی که بیشتر کشورهای عربی، شهروندان خود را از سایر کشورهای خارجی به کشور خود بازگردانده‌اند، ولی منامه برای بازگردان بیش از هزار و ۳۰۰ شهروند خود که در مشهد حضور دارند، هیچ تصمیمی نگرفته است.

«ابراهیم سرحان» مشاور حقوقی بحرینی مقیم لندن می‌گوید که «مسئولیت مستقیم حقوقی [این شهروندان] بر عهده وزارت خارجه بحرین است که باید پیگیرِ وضعیت شهروندان حاضر در خارج باشد»، ولی دولت بحرین، اخیرا، مسئولیت انتقال شهروندان بحرینی از ایران را از وزارت خارجه به وزارت بهداشت این کشور محول کرده است.

العربی الجدید در ادامه گزارش، این رفتار منامه را سیاست «یک بام و دو هوا» توصیف و تأکید کرد، چنین رفتاری «با تصمیمات مسئولان در داخل [بحرین] در تعارض است؛ زیرا بحرین اقدامات پیشگیرانه‌ای برای کنترل و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اتخاذ کرده تا بتواند سلامتی شهروندان خود را حفظ کند».

طبق این گزارش، به نظر می‌رسد، رفتار رژیم آل خلیفه فقط با شهروندان شیعه تبعیض‌آمیز است؛ زیرا وزارت خارجه این کشور خبر داد که ۶۷ بحرینی که در مغرب حضور داشتند، به منامه انتقال یافتند. این در حالی است که شهروندان بحرینی که در مسکو، قاهره، امان، تایلند، انگلیس و آلمان نیز حضور دارند، خواستار بازگشت به بحرین هستند.

به گزارش این روزنامه، «ام فاطمه» یک شهروند بحرینی است که در مشهد سرگردان بود. پس از مدتی به همراه ۷۶ نفر دیگر از مشهد به تهران، سپس به دوحه و از انجا به مسقط انتقال داده می‌شوند تا عازم بحرین شوند، ولی در فرودگاه مسقط، شرکت هواپیمایی «الخلیج» بحرین حاضر نشد این شهروندان را به بحرین انتقال دهد و آنان را همان جا رها کرد. نکته قابل توجه نیز این است که سفارت بحرین در عمان نیز حتی برای کمک به آنان، هیچ دخالتی نکرد.

«باقر درویش» رئیس مرکز حقوق بشر بحرین می‌گوید، از زمان آغاز بحران شهروندان بحرینی حاضر در ایران، شاهد دریافت بیش از هزار پیام توهین‌آمیز به باورها و اعتقادات شیعه از سوی طرفهای وابسته به رژیم آل خلیفه و تریبونهای وابسته به بحرین بوده است. همین پیامها باعث شده که فضایی ایجاد شود که نباید این شهروندان بحرینی به کشور خود بازگردند.

«سوسن الشاعر» یکی از خبرنگاران وابسته به آل خلیفه که مخالف بازگشت شهروندان بحرینی از ایران است، مدعی شد: «هر گونه تماس با ایران، خطری، نه فقط برای امنیت ملی ما بلکه برای سایر کشورهایی است که شهروندانش، بحرین را به عنوان ایستگاه ترانزیت به ایران انتخاب می‌کنند. مسافرت نکردن به این کشور حتی باید پس از پایان یافتن موضوع ویروس کرونا، ادامه یابد».

ام فاطمه شهروند بحرینی هم در پایان تأکید کرد، وضعیت شهروندان بحرینی خوب نیست و «نمی‌دانند که چه زمانی به بحرین باز خواهند گشت. خانواده‌های آنان با وزارت خارجه [بحرین] تماس گرفته‌اند، ولی هیچ کس پاسخگو نیست».

مصر نیز به دلایل سیاسی، رفتاری مشابه به دولت بحرین از خود نشان داده است. روز قبل اعلام شد که شماری از کارکنان مصری حاضر در قطر، از قاهره خواستند که مقدمات بازگشت آنان را به دلیل شیوع کرونا فراهم کند، ولی با وجود اینکه قطر، برای بازگشت این افراد، یک هواپیما اختصاص داد، مسئولان مصر، حاضر به پذیرش این افراد نشدند (جزئیات بیشتر).

مصر به همراه بحرین، عربستان و امارات، از ژوئن ۲۰۱۴ به دلیل اختلافات سیاسی روابط خود با قطر را قطع کرده‌اند. 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول