اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

انتشار ششمین استاندارد بین المللی با مسئولیت جمهوری اسلامی ایران در حوزه نانوفیلترهای هوا

ششمین استاندارد بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حوزه نانوفیلترهای هوا منتشر شد. این استاندارد با همکاری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تدوین شده است.

انتشار ششمین استاندارد بین المللی با مسئولیت جمهوری اسلامی ایران در حوزه نانوفیلترهای هوا

  به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از ستاد نانو، استاندارد بین‌المللی تدوین شده به سرپرستی ایران در حوزه نانوفیلترهای هوا با عنوان «مدیا نانوفیلترهای هوا حاوی نانوالیاف پلیمری-ویژگی‌ها و روش‌های اندازه‌گیری» پس از ۴ سال تلاش و پیگیری‌های مستمر متخصصان کشورمان منتشر شد.  با انتشار این استاندارد، تعداد استانداردهای بین‌المللی تدوین شده به سرپرستی ایران در حوزه فناوری نانو به عدد ۶ استاندارد رسیده است.

این استاندارد با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با کمک یک شرکت تولیدی دانش بنیان در زمینه تولید نانوفیلترها، از حدود بیش از ۴ سال پیش به سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) پیشنهاد شد. پس از تصویب پیشنهاد ایران از سوی کشورهای عضو کمیته فنی استاندارد فناوری نانو ایزو، مطالعات مختلف و گسترده‌ای انجام شد و جلسات متعدد کارشناسی با متخصصان داخلی و خارجی برگزار شد. این جلسات به صورت حضوری و هم از طریق وب، با هدف اقناع متخصصان بین‌المللی به عنوان نمایندگان کشورهای عضو ایزو برگزار شد. در نهایت این استاندارد در ماه مارچ ۲۰۲۰ منتشر و در سایت رسمی سازمان بین‌المللی استانداراد (www.iso.org)  در معرض استفاده عمومی قرار گرفت.

فیلترهای هوای بهبود یافته با نانوالیاف شامل فیلتر نیروگاهی، فیلتر خودروهای سنگین و سبک چند سالی است که در کشور تولید می‌شوند. در واقع با استفاده از فناوری‌نانو کلاس جدیدی از فیلترها ارائه شده است که سبب بهبود خواص در این فیلترها نسبت به فیلترهای غیرنانویی مشابه آنها می شود. این فیلترها در مقیاس بالا در کشور تولید می‌شوند و صادرات نیز دارند. بنابراین تدوین استاندارد بین المللی این دسته محصولات توسط ستاد نانو در اولویت قرار گرفت. در استاندارد مذکور مهمترین ویژگی‌ها و پارامترهای نانویی تاثیر گذار بر روی کارایی و خواص فیلترها بیان شده و روش‌های اندازه گیری آنها آمده است. لازم به ذکر است که شرکت‌های معدودی در دنیا دارای فناوری تولید نانوفیلترها هستند و فناوری تولید نانو ماسک‌های تنفسی مانند ماسکهای N۹۵ و  N۹۹ تقریبا مشابه فناوری تولید نانوفیلترهای هوا است.

اخذ استانداردهای بین المللی یکی از فاکتورهای مهم ورود به بازارهای بین المللی است بنابراین شرکت‌های بزرگ صنعتی در جهان معمولا مشارکت فعالی در تدوین استانداردهای بین الملی دارند تا بتوانند در فرآیند تدوین استانداردهای بین الملی نقش موثر وتعیین کننده داشته باشند.

اساس تدوین استانداردهای بین المللی در ایزو اجماع جهانی توسط کشوهای  عضو است و کشورهای عضو کمیته های فنی در مراحل مختلف تدوین استاندارد که بین ۳ تا ۴ سال زمان می برد نظرات تخصصی مختلفی را برای تکمیل و توسعه استاندارد ارائه می کنند. درکمیته فنی استانداردهای فناوری نان ایزو ۳۶ کشور عضو اصلی و  ۱۸ کشور عضو ناظر هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول