اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

نشست وزیر علوم با اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس

وزیر علوم در نشست با جمعی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت خدمات‌رسانی دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها در حل مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا تأکید کرد.

نشست وزیر علوم با اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، نشست مشترک هیأت رئیسه و برخی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و وزارت علوم با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی، مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس و جمعی از نمایندگان مجلس با موضوع بررسی وضعیت، برنامه‌ها و تلاش‌های دانشگاه‌ها و مراکز علم و فناوری برگزار شد.

در ابتدای این نشست غلامی با تبریک سال جدید و فرارسیدن اعیاد شعبانیه و با خوشامدگویی به هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دوره‌ی شیوع بیماری کرونا مطالبی بیان کرد.
در ادامه نشست مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف با معرفی سامانه اطلاعات به‌روز شده کووید ۱۹ که با تلاش مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری(ISC) شیراز تهیه‌شده به معرفی ویژگی‌ها و مزیت‌های این سایت گفت: آخرین مقالات حوزه کرونا، اطلاعات مبتلا شدگان، درمان شده‌ها و… به‌صورت به‌روز در سایت قابل‌مشاهده و رصد است.
وی افزود: در خصوص اقدامات آموزش عالی در دوران بحران بیماری کرونا می‌توان گفت که عملکرد مناسبی انجام شده است. همه فعالیت‌های پژوهشی در رابطه با این بیماری شامل فعالیت‌های تشخیصی تا پژوهش‌های علمی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری متمرکز شده است.
برومند در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در خصوص مبارزه با شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: روزانه ۱۳ هزار جفت دستکش، ۶۵ هزار ماسک و ۳۰۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده توسط پارک‌های علم و فناوری تولیدشده است. همچنین فعالیت مراکز آموزشی را در این مدت برای حضور در این عرصه هدایت کردیم. به‌عنوان‌مثال در اصفهان ۲۵ شرکت دانش‌بنیان تغییر کاربری داده و محصول خود را به سمت تولید مواد ضدعفونی هدایت کردند.
خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه نشست با اشاره به شروع فعالیت‌های وزارت عتف در زمینه مدیریت شرایط حاصل از شیوع بیماری از چهارم اسفندماه به اهداف اصلی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: به حداقل رساندن آسیب‌ها، جبران کاستی‌های آموزشی، بهره‌مندی از امکانات آموزش الکترونیکی و آمادگی در صورت تداوم مشکل و حفظ ظرفیت‌های به‌دست‌آمده برای آینده، در صورت مواجه‌شدن با شرایط مشابه ازجمله اهداف این وزارتخانه بوده است.
وی بابیان اینکه در هفتم اسفندماه نشستی نیز با معاونان آموزشی دانشگاه‌ها برگزار شد، افزود: دهم اسفند بخشنامه‌ای در خصوص توجه و تأکید بر ادامه فعالیت‌های آموزشی به‌صورت مجازی به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و برای حمایت، هماهنگی و پشتیبانی‌های ضروری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی نیز در وزارت عتف تشکیل داده شد.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه به دیگر اقدامات حوزه آموزشی آموزش عالی اشاره‌کرده و اظهار داشت: «برای بهره‌مندی دانشگاه‌ها از ترافیک رایگان و در جهت تکمیل زیرساخت‌های لازم در توسعه آموزش مجازی با وزارت ارتباطات مکاتبه شد که امیدواریم این حمایت در تمام استان‌ها محقق شود. در جهت حضور در عرصه بین‌المللی و همفکری و بهره‌مندی از تجربیات سایر کشورهای درگیر با مشکل بیماری کرونا، در ۳ نشست ویدئو کنفرانسی که توسط سازمان یونسکو ترتیب داده شده بود مشارکت داشته و نظرات و تجربیات خود را ارائه کردیم. خوشبختانه امروز افزون بر ۹۰ درصد از دانشگاه‌های دولتی کشور می‌توانند آموزش الکترونیکی را به دانشجویان خود در سطوح مختلف ارائه نمایند.

وزارت علوم باید پرچم‌دار مقابله با کرونا و شکست آن در آینده باشد
محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به نقش محوری وزارت علوم در حل مسائل و مشکلات کشور ازجمله در بحران حاصل از بیماری کرونا اظهار داشت: جامعه به حضور پررنگ آموزش عالی و اطلاع‌رسانی در این خصوص نیاز دارد.
وی افزود: کرونا فرصت خوبی برای تعامل هرچه بیشتر وزارت بهداشت و وزارت علوم را فراهم کرده و انتظار این است که وزارت علوم، پرچم‌دار مقابله با کرونا و شکست آن در حوزه‌های علم و فناوری باشد.
محمدمهدی تهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه نشست با اشاره به اینکه با گسترش بحران کرونا بشر به اهمیت توجه به سرمایه‌گذاری در حوزه علم واقف شد تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از ۳ بیمارستان خود در تهران برای خدمت‌رسانی به بیماران کرونا استفاده کرده است. در حوزه آموزش مجازی این دانشگاه بایستی ۲۴ هزار عضو هیئت‌علمی و ۱ میلیون دانشجو را آموزش دهیم. ایشان از آثار اقتصادی و کاهش درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌های غیردولتی نیز ابراز نگرانی کرد که ممکن است از عهده‌ی هزینه‌های جاری خود برنیایند.
در ادامه این نشست به موضوع اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه‌ها اشاره شد و نمایندگان حاضر در جلسه در خصوص اهمیت بازخورد اجتماعی و اطلاع‌رسانی دانشگاه‌ها درزمینه دستاوردها و ارتباط بیشتر دانشگاه با جامعه سخن گفتند.
در پایان نشست، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه وزارت علوم طی شیوع این بیماری، تا حدود زیادی افکار عمومی را در جریان اقدامات صورت گرفته در حوزه‌ی آموزش عالی قرار داده گفت: در بخش آموزش مجازی و اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه‌ها و تمرکززدایی پیش از کرونا نیز اقدامات مثبتی در آموزش عالی صورت گرفته و این اقدامات در دوران بحران تقویت شده و توسعه یافته است.
وی بابیان اینکه هفته آینده وزارت علوم نشستی به‌صورت ویدئو کنفرانس با روسای دانشگاه‌ها در زمینه همفکری و هم‌افزائی در زمینه مدیریت شرایط خاص فعلی خواهد داشت خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های کشور در ماه گذشته حضور مؤثر علمی و مطالعاتی درزمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مقابله با کرونا انجام داده‌اند. خوشه‌های علمی فعال دانشگاهی در حوزه‌های مختلف علمی تشکیل شده و ضمن انجام مطالعات علمیه ارائه راهکارهای کارشناسی در این زمینه پرداخته اند که نتایج حاصل به تدریج به مسئولان و نهادهای ذیربط ارائه شده است.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول