اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

احداث 28 سد مخزنی در قزاقستان

وزیر اکولوژی، زمین شناسی و منابع طبیعی قزاقستان از احداث 28 سد مخزنی طی 10 سال آینده در این کشور خبر داد.

احداث 28 سد مخزنی در قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «مغزوم میرزاقالی‌اف» وزیر اکولوژی، زمین شناسی و منابع طبیعی قزاقستان در جلسه دولت این کشور از احداث تعدادی سد مخزنی در استان‌های مختلف این کشور تا سال 2030 میلادی خبر داد.

بنابر سخنان وی، قرار است این سدها در مناطق «آق موله»، «آکتوبه»، «قراغندی»، «ژمبیل»، «ترکستان»، «قیزیل اوردا»، «قزاقستان شرقی» و «قزاقستان غربی» در 10 سال آینده احداث و مورد بهره برداری قرار گیرند.

میرزاقالی اف افزود: سدهای مذکور امکان جمع آوری 3.8 کیلومتر مکعب آب را فراهم و برای آبیاری 470 هزار هکتار زمین پیش بینی شدند.

وی گفت: با این حال 12 عدد از این سدها هم برای آبیاری اراضی و هم برای از بین بردن تهدیدات ناشی از سیلاب در 70 شهرک مختلف این کشور، استفاده می‌شوند.

بنابر سخنان میرزاقالی اف، ساخت این مخازن امکان ایجاد 29 هزار کار جدید در بخش کشاورزی را فراهم می‌کند.

در حال حاضر در قزاقستان 1.5 میلیون هکتار زمین آبیاری شده وجود دارد که بخش عمده‌ای از آنها مربوط به استان‌های جنوبی این کشور است.

در سال گذشته میلادی برای آبیاری اراضی این کشور 12.3 میلیارد متر مکعب آب مصرف شده که 67 درصد از کل مصرف آب در این کشور می‌باشد.

برای تامین آب اراضی استان آلماتی، ژمبیل، ترکستان، قیزیل اوردا و آکتوبه در حال حاضر پروژه‌هایی به ارزش 624 میلیون دلار در حال اجرا است.

در ماه نوامبر سال 2019 میلادی بانک توسعه آسیایی اسناد مربوط به تخصیص وام 250 میلیون دلاری برای بازسازی شبکه‌های آبیاری قزاقستان را تصویب رساند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول