اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

برزخی برای «کیشوندان»/ قوانین سختگیرانه برای ورود به «کیش»

15 هزار کیشوند با تصویب قوانین عجیب مواجه و همچنان برای بازگشت به این جزیره به مشکلاتی دوچار شده‌اند و می‌توان گفت؛ اهالی کیش با برزخی که سازمان منطقه آزاد برایشان تدارک دیده است دست و پنجه نرم می‌کنند.

برزخی برای «کیشوندان»/ قوانین سختگیرانه برای ورود به «کیش»

خبرگزاری فارس، کیش - مرتضی رضائی: شاید اگر سال گذشته همین موقع شرایط امروز دنیا را برایمان تشریح می‌کردند و می‌گفتند یک ویروس قرار است این‌طور همه جا را به‌هم بریزد، کمتر کسی به آن توجهی می‌کرد و با طعنه و کنایه از کنار آن می‌گذشت و آن‌ را خیال‌پردازی‌ در قالب فیلم‌های هالیوودی می‌دانست، اما واقعیت این است که کوئید-19 امروز در جهان پاندمی شده و روزانه جان هزاران نفر را می‌گیرد و هراس فراوانی به دل مردم سراسر دنیا افکنده است.

تقریباً اواخر بهمن‌ماه با ورود این ویروس مرموز به کشور که برخی آن را یک جنگ بیولوژیکی می‌دانند، اقدامات گسترده‌ای برای مقابله با آن صورت گرفت و حتی چند روز بعد، ستاد ملی مبارزه با کرونا شکل گرفت و اختیاراتی به آن داده شد.

با شیوع این ویروس در کشور، در جزیره کیش نیز از همان ابتدا جلساتی برای مقابله با آن شکل گرفت، آن روزها کسی اطلاع دقیقی از کرونا نداشت به نحوی که در جلسه 5 اسفند شورای سلامت کیش که برای مقابله با همین ویروس برگزار شده بود، حاضران با فاصله بسیار کم و حتی چسبیده به هم نشسته بودند.

 با گذشت مدت زمان کوتاهی، این ویروس وارد جزیره شد و با انتشار اولین آمار مبتلایان و یا افراد متوفی در کیش، کیشوندانی که از شنیدن اخبار حوادث ناگوار محروم بودند به یک باره ترس و وحشتی مضاعف بر دلشان سایه افکند.

در راستای ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور اقدامات خوبی در جزیره کیش نیز صورت گرفت که از جمله آن می‌توان به تغییر کاربری برخی شرکت‌های بهداشتی، دارویی کیش به تهیه مواد ضدعفونی‌کننده، توزیع ژل و الکل ضدعفونی‌کننده رایگان در بین کیشوندان، ضدعفونی معابر و خیابان‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی، منع تردد در نوار ساحلی اشاره کرد.

با تعطیل شدن کسب و کارها و فضای رعب‌آور و بالا رفتن آمار مبتلایان در کیش به نسبت جمعیت، بالاخره خوب یا بد، برخی ترجیح دادند دوران قرنطینه خود را در شهر پدری خود بگذرانند و از کیش بروند، اغلب این افراد نه برای تفریح بلکه به اجبار باید جزیره را ترک می‌کردند چون حتی جای خواب مناسبی برای ماندن نداشتند، برخی نیز بی‌توجه به هشدارها عازم سفر شدند که به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در مجموع حدود 15 هزار نفر از کیش رفتند.

حال با پایان یافتن ایام تعطیلات نوروز و گذشت بیش از 50 روز از ورود این میهمان منحوس به کشور، ادارات فعالیت خود را از سر گرفتند و طبق اعلام آقای رئیس جمهور، برخی کسب و کارها نیز قرار است از 23 فروردین آغاز به‌کار کنند و در جزیره کیش نیز اعلام شده بازارها به‌ تدریج از هفته آتی باز شوند و بالتبع برخی مجبورند به کیش برگردند و مجدداً فعالیت خود را آغاز کنند.  

اما افرادی که کیش را ترک کرده‌اند و قصد بازگشت دارند این روزها حیران و سرگردان پشت دروازه‌های شهر مانده‌اند و با قوانینی از سوی سازمان منطقه آزاد کیش مواجه شده‌اند که قرار است روزگار سخت کرونایی را برایشان سخت‌تر سازد، قوانینی که به‌زعم برخی مستبدانه، خودخواهانه و توهین‌آمیز است و کیشوندان برای بازگشت دچار سردرگمی‌ شده‌اند.

گرفتن تأییده سلامت یا همان تست کرونا قبل از ورود به کیش (با هزینه تقریباً 300 الی 700 هزار تومانی)، حضور 14 روزه در قرنطینه خانگی یا سازمانی (قرنطینه سازمانی با هزینه تقریبی روزانه 200 هزار تومان)، تهیه تلفنی و آنلاین مایحتاج و اقلام ضروری زندگی، نصب اپلیکیشن و روشن بودن مکان‌نمای گوشی هوشمند، تکمیل فرم اپلیکیشن سلامت سه بار در روز، بازدید سرزده مأموران بهداشت از جمله مواردی است که ابهاماتی را در ذهن قرار داده است.

توقیف قایق‌های تندرو بین کیش و سرزمین اصلی که کار جابجایی مسافر را به‌صورت قاچاق و با قیمتی حدود 500 الی 700 هزار تومانی برای هر سرنشین انجام می‌دهند، نشان از این دارد که برخی به هر قیمتی مجبورند به جزیره سفر کنند و این کار برای تفریح نیست.

گرچه سلامت کیشوندان بسیار مهم است اما باید چند نکته را در نظر گرفت و اینکه اولأ افرادی که قرار است به کیش برگردند نیز کیشوند هستند و گردشگر نیستند، و اینکه اگر قرار بر الگوبرداری از کشورهای دیگر باشد و قوانین قرنطینه به‌طور کامل رعایت شود، نمی‌توان تک بعدی به موضوع نگریست و در این شرایط اقتصادی کمک‌هزینه 14 روزه قرنطینه اجباری بعد از شروع کسب و کارها و همچنین هزینه انجام تست کرونا را سازمان منطقه آزاد کیش به افراد پرداخت کند، همچنین باید در همان ابتدا اجازه خروج افراد داده نمی‌شد و یا حداقل شرایط ورود از قبل اعلام می‌شد.  

حال که شورای سلامت کیش و در رأس آن سازمان منطقه آزاد، پا را فراتر نهاده و در نقش یک قانون‌گذار نه مجری قانون ظاهر شده است و مانع بازگشت کیشوندان به خانه‌های خود شده است، لازم است دادستان کیش به موضوع ورود و اعلام نماید که آیا این سازمان حق اعمال چنین قوانینی در این منطقه از کشور را دارد یا خیر؟ چرا در هیچ‌ یک از شهرها و استان‌های کشور اینچنین قوانینی وضع نشده است؟ آیا می‌تواند فراتر از ستاد ملی مبارزه با کرونا عمل کرد؟ آیا قانون برای همه افراد رعایت می‌شود و فرقی بین مسؤول و غیرمسؤول نیست؟

اگر هدف، خدمت به مردم و سلامت جامعه هست، دلیل علمی برای گرفتن تست کرونا و بعد از آن اعمال قرنطینه 14 روزه خانگی وجود ندارد، اگر نیاز ضروری به گرفتن تست کرونا هست، به‌جای این کار می‌توان در ورودی فرودگاه از کیشوندانی که از سفر برگشته‌اند تست کرونا گرفت و افرادی که ویروس دارند را قرنطینه و یا حتی جریمه کرد.

به‌نظر می‌رسد با روند فعلی که سازمان منطقه آزاد کیش در نظر گرفته، پروسه بازگشت کیشوندان تا اواسط اردیبهشت‌ماه به‌طول خواهد انجامید که این برخلاف سخنان رئیس جمهور است که گفت: «بدخواهان و ضدانقلاب، مردم را دعوت می‌کنند بین سلامت و فعالیت اقتصادی یکی را باید انتخاب کنند باید گفت؛ این هم مردود، غلط و ناصواب است». 

انتهای پیام/3264/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول