اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

موسوی: روابط خارجی ایران متوازن است/طبیعی است از چین قدردانی کنیم

سخنگوی وزارت خارجه روابط خارجی ایران را متوازن خواند و گفت: ما در فرهنگ و تمدنی تنفس کردیم که قدردانی با آن عجین شده و طبیعی است از چین که بیشترین کمک‌ها را در شرایط سخت به ما داشته، قدردانی کنیم.

موسوی: روابط خارجی ایران متوازن است/طبیعی است از چین قدردانی کنیم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس٬ سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در گفتگویی درباره سطح روابط ایران و چین در پی شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: بیماری که در دنیا اپیدمی شده خاص و جهانی است و طبیعی است وقتی موضوعی جهانی می‌شود٬ اقداماتی که باید برای مقابله با آن صورت بگیرد٬ باید جهانی باشد.

وی افزود: همه کشورها همانند ساکن یک کشتی باید به آن نگاه کنند و کسی نمی‌تواند خودش را به صورت مجزا نجات دهد. شاهد بودید کشورهای پرطمطراقی که ابتدا با تبختر (تکبر) فکر می‌کردند بیماری سراغ آنها نمی‌آید و یا اگر می‌آید زود کنترل خواهند کرد٬ دست به دامان کشورهایی شدند که حتی آنها را تحریم کرده بودند و از آنها کمک خواستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بشریت الان دچار این مشکل است و همه کشورها باید به هم کمک کنند.

موسوی اضافه کرد: در زمانی که اولین بار این ویروس در چین شناسایی شد و دولت و ملت چین نیازمند برخی حمایت‌ها و کمک‌ها بودند٬ دولت و مردم ایران و شرکت‌های ایرانی کمک‌های خوبی را به چین انجام دادند. زمانی نیکی کنید خدا همان را به شما برمی‌گرداند و آنها هم که این خوبی و نیکی را دیده بودند٬ تاکنون کمک‌های خوبی به ایران کرده‌اند.

وی گفت: در کنار بیش از ۳۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های مردم نهاد و حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور که به مردم ایران کمک کردند٬ دولت و ملت و شرکت‌های چینی در این زمینه کمک‌های زیادی کردند و تا الان حدود ۳۰ هواپیما وسایل٬ تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای مبارزه با ویروس کرونا را در اختیار مردم ایران قرار دادند که ما قدردان این کشور هستیم.

موسوی که با خبرگزاری صدا و سیما گفتگو می‌کرد٬ افزود: ما قدردان کشورهایی هستیم که به انحای مختلف و با رقم‌ها و از طریق‌های مختلف در این زمینه به ما کمک کردند و امیدواریم هر چه زودتر بر این ویروس غلبه کنیم و تجهیزات بومی که خودمان ساختیم را در اختیار کشورهای نیازمند قرار دهیم.

*سعی کردیم با همه جای دنیا روابط فعال و متوازنی را برقرار کنیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره تلاش رسانه‌های بیگانه برای واورنه جلوه دادن مناسبات ایران و چین نیز گفت: روابط خارجی جمهوری اسلامی متوازن است و ما سعی کردیم با همه جای دنیا روابط فعال و متوازنی را برقرار کنیم. از بیگانگان انتظاری نداریم اقدامات و سیاست خارجی ما را تایید کنند. آنها معمولا دنبال تخطئه و تفرقه در دنیا و در کشور ما هستند و ما به این حرف‌ها و شعارهایی که می‌دهند٬ خیلی توجهی نداریم.

موسوی افزود: اینها قطعا نه دلسوز ما هستند و نه دنیا و نه جاهای دیگر.ما در مکتبی بزرگ شدیم و در فرهنگ و تمدنی تنفس کردیم که قدردانی با آن عجین شده و کشور قدردانی هستیم و کوچکترین کمکی به ما شود از آن کمک‌ها قدردانی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است از کشور چین به عنوان کشوری که بیشترین کمک‌ها را در این شرایط سخت به ما داشته٬ قدردانی کنیم و حتی سایر کشورهای همسایه و منطقه و کشورهایی که حتی روابط خوبی با ما در شرایط فعلی ندارند٬ کمک‌هایی به ما کردند و ما به طرق مختلف از آنها قدردانی کردیم. 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدواریم مشکلی برای آنها پیش نیاید٬ ولی اگر مشکلی پیش بیاید جمهوری اسلامی ایران در کمک به همه کشورهایی که به ما نیاز داشته باشند٬ پیشقدم خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول