اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ٰرونمایی کرونا از واقعیت‌های طاعونی به نام «نئولیبرالیسم»

یک رسانه خبری-تحلیلی نوشته شیوع ویروس کرونا از واقعیت‌های ایدئولوژی نئولیبرالیسم پرده برداشته است.

ٰرونمایی کرونا از واقعیت‌های طاعونی به نام «نئولیبرالیسم»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک رسانه آمریکایی همه‌گیری بیماری «کووید-۱۹» در جهان را فراتر از یک بحران پزشکی و سلامت توصیف کرده و نوشته که این بیماری حقایق مربوط به «طاعون نئولیبرالیسم» را فاش کرده است. 

پایگاه خبری-تحلیلی تروث‌آوت می‌نویسد: «بیماری همه‌گیر فعلی مسئله‌ای فراتر از یک بحران پزشکی  و بحرانی در زمینه سیاست و ایدئولوژی هم هست.»

نگارنده در ادامه به انتقاد از دولت‌های نئولیبرال پرداخته و خاطرنشان کرده ریشه بحران حاضر را باید در غفلت این دولت‌ها از سلامت و خیرعمومی و عدم اختصاص بودجه به نهادهای تأمین‌کننده این مسائل جست.

نگارنده نوشته است: «این بحرانی است که عمیقاً در غفلت دیرینه دولت‌های نئولیبرالی ریشه دارد که اهمیت سلامت و خیر عمومی را انکار کرده و بودجه‌های نهادهای تأمین‌کننده این امور را قطع می‌کردند.»

طبق این یادداشت، این بحران را نمی‌توان از نابرابری‌های گسترده در ثروت، درآمد و قدرت هم جدا دانست، ضمن آنکه ارتباط آن با بحران موجود در ارزش‌های دموکراتیک و تخریب محیط زیست را نیز نباید نادیده گرفت.

«همه‌گیری کرونا ارتباط تنگاتنگی با سیاسی‌سازی نظم طبیعی و حملات خرابکارانه‌ی جهانی‌سازی نئولیبرالی به اکوسیستم دارد. علاوه بر این، این بحران را نمی‌توان از نژادپرستی، ملی‌گرایی افراطی، احساس‌های مهاجرستیزانه و جزم‌اندیشی‌های غالب در تفکراتی که بر ایجاد هراس‌های مشترک به جای مسئولیت مشترک تأکید دارند جدا کرد.»

  نگارنده در ادامه به توضیح درباره برخی از مفاهیم زیربنایی نئولیبرالیسم پرداخته که به باور او در این بحران به آشکار به نمایش درآمده‌اند. 

او می‌نویسد: «یکی از مفاهیم ریشه‌ای این معضل (نئولیبرالیسم) سیاستِ سیاست‌زدایی است که تصریح می‌کند آموزش یکی از ارکان سیاست است و همیشه -خواه به صورت آشکار و خواه پشت‌پرده- نقشی محوری در هر پروژه ایدئولوژیک بازی می‌کند. به عنوان مثال یکی از اصول محوری آموزش‌های نئولیبرالیسم این است که مسئولیت فردی تنها راهی حل مشکلات احتمالی است و به تبع، نیازی برای حل مشکلات سیستمی گسترده‌تر یا مسئول شناختن قدرت‌ها یا استقبال از مسئولیت‌های جمعی وجود ندارد.»

در ادامه این تحلیل آمده است: «نئولیبرالیسم برای مهار مشکلات هم مشکلات اجتماعی را خصوصی‌سازی و فردی می‌کند و می‌گوید برای مهار یک بیماری همه‌گیر دست‌هایتان را بشوئید.»

نگارنده نوشته نئولیبرالیسم در واقع در صدد است جلوی هر نوع سیاست واقعاً دموکراتیک، یعنی سیاست استوار بر همبستگی جمعی و برابری را بگیرد چرا که سیاست دموکراتیک برای بازار تهدید محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول