اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

کسب 6 عنوان کشوری گلف با 11 داور و مربی جدید

هیأت گلف استان قم در سال 1398 با 70 ورزشکار سازمان یافته موفق به کسب سهمیه ملی، 6 عنوان تیمی و انفرادی مسابقات کشوری و همچنین افزایش داوران و مربیان این رشته شد.

کسب 6 عنوان کشوری گلف با 11 داور و مربی جدید

خبرگزاری فارس - رضا جعفری: گلف رشته‌ای پرطرفدار در ورزش جهان به شمار می‌رود، ورزشی که تمام سنین امکان فعالیت در آن را دارند و افراد فعال در این رشته باید از تمرکز و آمادگی جسمانی همزمان برخوردار باشند، رشته‌ای که هم می‌تواند یک ورزش سخت باشد و هم یک رشته جذاب و لذت‌بخش از آن یاد می‌شود.

نکته‌ مهم برای فعالیت‌ در این رشته چرخش صحیح و چوب‌گیری موفق به عنوان اصول بازی گلف است، ضمن اینکه یکنواختی، خونسردی و آرامش، درک عمومی و تمرکز حواس چهار ویژگی مهم برای یک گلف‌باز تمام عیار محسوب می‌شود، رشته‌ای که وقتی وارد ایران شد مردم شهرهایی همانند مسجدسلیمان، آغاجاری، گچساران، اهواز و آبادان در استان خوزستان نخستین‌بار در ایران به این رشته می‌پرداختند.

حدود 600 سال قبل که ورزشی به نام گلف پدید آمد، شاهزاده‌ها و افراد دربار در کشور اسکاتلند به این رشته می‌پرداختند و نخستین باشگاه گلف دنیا نیز حدود 270 سال قبل در همین کشور راه‌اندازی شد و حدود 95 سال قبل نیز گلف به ایران آمد اما فعالیت ایرانی‌ها در این رشته بعد از ملی‌ شدن صنعت نفت آغاز شد.

گلف دقیقا از 29 سال قبل به عنوان کمیته فعالیت رسمی خود را در ایران آغاز کرد و پس از بیشتر شدن فعالیت‌های این رشته بلافاصله فدراسیون گلف ایران راه‌اندازی شد، فدراسیونی که 24 سال قبل عضو شورای جهانی گلف شد و زیرمجموعه کنفدراسیون گلف آسیا و اقیانوسیه است.

گلف یکی از هیات‌های ورزشی فعال در استان قم است که از اوایل دهه 1380 استارت فعالیت آن در زمین‌های خاکی بوستان تفریحی ورزشی علوی قم زده شد، رشته‌ای که نخستین رئیس هیأت آن محمد بابایی بود و بعد از آن مسوولانی همچون سیدمحمد علویون و رضا دلاوری در راس این هیأت روی کار آمدند.

گلف از دیرباز به عنوان ورزش پول‌دارها معروف بود اما هیأت گلف از همان زمان که فعالیت خود را از زمین‌های خاکی آغاز کرد، بخشی‌ از برنامه‌های خود را به همگانی کردن این رشته اختصاص داد تا گلف بیش از گذشته به عموم مردم شناسانده شده و این عنوان را از خود دور کند، اتفاقی که تا حدی رخ داده است.

بعد از زمین گلف بوستان علوی که به دلیل ساخت و سازهای عمرانی اکنون وجود خارجی ندارد، ارتباط هیأت گلف با ارگان‌هایی همچون شهرداری موجب شد تا زمینی در بوستان تفریحی ورزشی الغدیر نیز به گلف اختصاص یابد که البته اکنون امکان فعالیت در این زمین هم وجود ندارد، ولی با تلاش‌های هیأت سابق این رشته، نخستین آکادمی گلف و مینی‌گلف اختصاصی در بزرگترین مجموعه ورزشی شهر قم به نام یکی از شهدای ورزشکار یعنی جعفر حیدریان احداث شد.

هر چند ابعاد این زمین بسیار کوچک و مساحت آن محدود است اما کار گلفی‌ها را راه انداخت و مرکز فعالیت‌های این رشته شد، ادامه رایزنی‌ها موجب شد تا این هیأت در دیگر نقاط قم نیز مکان تمرین و مسابقه داشته باشد و رشته‌های متنوع زیر مجموعه خود را در هر دو بخش آقایان و بانوان پوشش دهد.

در شرایطی که هم اکنون رضا دلاوری مسؤولیت ریاست هیأت گلف استان قم را بر عهده دارد و دوره چهار ساله ریاست وی اسفند ماه سال 1399 به پایان می‌رسد، خبرنگار فارس برای بررسی وضعیت گلف قم و عملکرد این رشته در سال 1398 به شرح ذیل با وی گفت‌وگو کرد.

 

فارس: چه رشته‌هایی در هیأت گلف فعال هستند؟

علاوه بر رشته گلف، رشته‌هایی همچون مینی‌گلف، وودبال، بهکاپ و کروکت زیر مجموعه فدراسیون گلف و هیات‌های استانی هستند و خوشبختانه استان قم در گلف، مینی‌گلف، وودبال و بهکاپ ورزشکاران بسیار خوبی دارد که علاوه بر فعالیت همگانی، در عرصه قهرمانی نیز فعال هستند و مدال‌ها و عناوین تیمی متنوع از میادین کشوری به ارمغان آورده‌اند.

 

فارس: از تعداد ورزشکاران سازمان یافته هیأت بگویید.

هیأت گلف استان قم سال 1398 را در حالی پشت‌سر گذاشت که تعداد ورزشکاران سازمان یافته حدود 70 نفر به ثبت رسید، با این حال افزایش ورزشکار سازمان یافته و جذب بیشتر مردم به فعالیت در این رشته نیازمند کار بیشتر و زمان است و سعی می‌کنیم با تنوع برنامه‌های اجرایی در سال 99 این آمار را افزایش دهیم.

 

فارس: در سال 98 چه اتفاقات مهمی در گلف قم رقم خورد؟

مهمترین موفقیت‌ها و افتخارت کسب شده توسط ورزشکاران رشته‌های زیر مجموعه هیأت گلف استان قم در سال 1398 از گلف، وودبال و مینی‌گلف به دست آمده، البته در سایر رشته‌ها نیز اعزام‌ها صورت گرفت اما شاخص‌ترین دستاوردهای این هیأت نتیجه درخشش گلفبازان و مینی‌گلفبازان و وودبالیست‌ها است.

 

فارس: چه عناوینی کسب کردید؟

تیم مینی‌گلف بانوان قم در مسابقات قهرمانی کشور روی سکوی نایب‌قهرمانی جای گرفت، ضمن اینکه ورزشکاران تیم مینی‌گلف مردان قم نیز سکوی سوم ایران را در سال 98 به خود اختصاص دادند، در بخش انفرادی نیز مقام‌ نایب‌قهرمانی الهام محمدی در مینی‌گلف بانوان ایران مهمترین دستاورد بود و فاطمه محمدی در وودبال بانوان نایب‌قهرمان ایران شد.

 

فارس: از المپیاد استعدادهای برتر کشور چه رتبه‌ای کسب شد؟

پرنیاکدخدا زاده در رده سنی نوجوانان که به عنوان یکی از استعدادهای این رشته نماینده هیأت گلف استان قم در دومین دوره بازی‌های المپیاد استعدادهای برتر ورزش ایران بود، در رقابت با حریفان شرکت کننده در این دوره سکوی نخست و عنوان قهرمانی رقابت‌ها را به دست آورد.

نتیجه درخشش کدخدا زاده در این المپیاد علاوه بر کسب مدال طلا، دعوت به اردوی تیم ملی دختران زیر 18 سال ایران نیز بود، ضمن اینکه در بخش پسران همین المپیاد سجاد علی‌حیدری به مقام سوم و نشان برنز گلف رسید تا دو مدال سهم قم از دومین دوره این المپیاد در سال 98 باشد.

 

فارس: در سال گذشته چند اعزام داشتید؟

هیأت گلف استان قم در سال 1398 مجموعا 11 اعزام به رقابت‌های قهرمانی کشور انجام داد، یکی از آنها اعزام دو تیم بانوان و آقایان قم به پیکارهای مینی‌گلف ایران در شهر تبریز بود، همچنین دو تیم منتخب منتخب بانوان و آقایان هیأت قم در رشته وودبال برای رویارویی با حریفان خود راهی کرمان شدند.

تیم مردان هیأت گلف استان قم نیز در رده سنی 18 تا 55 سال مسابقات قهرمانی کشور حضور یافت، در حالی که اعزام دو تیم دختران و پسران قم به مسابقات دو رشته دومین دوره المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور نیز انجام گرفت که حاصل آن کسب دو مدال و یک سهمیه تیم ملی بود.

در سال گذشته تیم رده سنی زیر 18 پسران قم حضور در مسابقات گلف قهرمانی کشور را تجربه کرد، ضمن اینکه تیم زیر 18 دختران هیأت گلف قم نیز به همین رقابت‌ها اعزام شد، جالب این است که اعزام دختران گلف قم پس از حدود 10 سال و برای نخستین‌بار در این رده سنی صورت گرفت.

 

فارس: در فدراسیون هم مسوولیت گرفتید؟

به دعوت حمید عزیزی رئیس فدراسیون گلف قرار شد به عنوان مشاور در کنار او باشم.

 

فارس: اتفاق مهم گلف قم در سال 98 چه بود؟

به نظر من برگزاری منسجم لیگ مینی‌گلف بانوان قم اتفاق مهمی بود که سال گذشته در گلف قم رخ داد، این لیگ با حضور بیش از 50 بازیکن در ترکیب هشت تیم برگزار شد و یک گام دیگر در مسیر استعدادیابی و شناخت ورزشکاران نخبه بخش بانوان و همچنین شناساندن بیشتر این رشته به عموم بود.

 

فارس: در زمینه داوری و مربیگری پیشرفتی داشتید؟

بله، در بخش داوری تعداد هشت داور جدید در سال 1398 به جمع داوران رشته مینی‌گلف قم اضافه شد، ضمن اینکه سه مربی جدید نیز به مربیان فعال در گلف قم ملحق شدند.

 

فارس: برای رشد بیشتر گلف چه اقدامی انجام شد؟

با توجه به اینکه گلف همچنان به ارائه شناخت بیشتر برای جذب عموم افراد جامعه به منظور افزایش جمعیت سازمان یافته و ورزشکاران خود نیاز دارد، برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی از نیازهای مهم و ضروری این رشته و هیأت ورزشی محسوب می‌شود، موضوعی که هیأت گلف قم نسبت به آن اهتمام داشت.

همچنین دوره‌های متنوع آموزشی، کارگاه‌های استعدادیابی نیز برگزار شد و هیأت نسبت به برگزاری جشنواره‌ها در رشته‌های گلف، مینی‌گلف، وودبال و بهکاپ اقدام کرد.

 

فارس: برای توسعه فضاهای اختصاصی گلف چه کرده‌اید؟

سال 98 با حمایت‌های اداره کل ورزش و جوانان یک زمین چمن مصنوعی در مجموعه ورزشی شهدای 15 خرداد قم به هیأت گلف واگذار شد، البته برای تحویل این زمین قرارداد بسته و اجاره می‌دهیم اما نیاز هیأت بود و تا ورزشکاران ما با آرامش و دغدغه کمتر به تمرینات آماده‌سازی و مسابقات خود برسند.

سال گذشته با همکاری اداره کل ورزش و جوانان که زمینی را در مجموعه ورزشی جوادالائمه منطقه نیروگاه قم در اختیار هیات قرار دارد، عملیات ساخت زمین مینی‌گلف در این مجموعه را استارت زدیم تا این زمین به عنوان نخستین زمین مینی گلف استاندارد قم با 9 حفره و با نقشه‌هایی دارای تایید انجمن مینی‌گلف کشور ساخته شود.

انتهای پیام / 78002*40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول