اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

اعتراض استاندار به صنایع بزرگ خراسان شمالی؛وضعیت حساب و کتاب صنایع مشخص شود

ماجرای اعتراضات استاندار خراسان شمالی به عدم حضور صنایع بزرگ استان در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی قریب به یکسال است که ادامه یافته اکنون مصداق آب در هاون کوبیدن پیدا کرده است.

اعتراض استاندار به صنایع بزرگ خراسان شمالی؛وضعیت حساب و کتاب صنایع مشخص شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد طی روزهای گذشته استاندار خراسان شمالی در خصوص صنایع استان سخنان تند و صریحی عنوان کرد.

تاسف استاندار از صنایع بزرگ استان

محمدعلی شجاعی که به‌شدت از دست برخی صنایع عصبانی بود در بخشی از سخنانش گفت: در شرایطی که صنایع همه استان‌ها برای پیشگیری از کرونا و فراهم کردن اقلام بهداشتی پیش‌قدم شده‌اند، واقعاً جای تأسف دارد که صنایع خراسان شمالی هیچ تحرکی ندارند.

این سخنان اشاره به ایفای نقش صنایع استان به‌خصوص صنایع بزرگ و قدرتمند خراسان شمالی در بحران‌های اجتماعی دارد.

استاندار خراسان شمالی معتقد است وقتی صنعتی در یک استان فعالیت می‌کند نسبت به آن مسئولیت داشته و باید در راستای سیاست‌های آن استان عمل کند و از خودروی خودداری کند. از همین رو ادامه داد: صنایع خراسان شمالی به‌ویژه شرکت پتروشیمی و کارخانه سیمان واقعاً به هیچ درد استان نمی‌خورند، زیرا در این شرایط که کل جهان برای کمک به مردم پیش‌قدم هستند، این صنایع یا تکانی نمی‌خورند و یا تحرکات آنها براساس ارتباطات و رفیق‌بازی است.

 

وی افزود: باوجوداینکه این صنایع سود سرشاری دارند ولی کمک‌های ناچیزی برای پیشگیری از کرونا کرده‌اند که آن‌هم حاصل بارها درخواست و تقاضا بوده است.

شجاعی همچنین از اقدام خودسرانه پتروشیمی خراسان بابت کمک 2 میلیارد ریالی به بهزیستی شدیداً گلایه کرد و بیان کرد: پتروشیمی بیخود کرده است که ۲ میلیارد ریال به بهزیستی کمک کرده است، این شرکت بر چه مبنایی تشخیص داده است که باید ۲ میلیارد ریال را به بهزیستی بدهد؟ پس ما در اینجا چه‌کاره‌ایم؟

این رفتار استاندار خراسان شمالی مسبوق به سابقه نیز است. شجاعی در دفعات متعدد دیگری به‌صراحت بیان داشته که اگر هر بخشی از استان نخواهد با مجموعه دولت همکاری کند دلیلی برای وجود نخواهد داشت لذا باید کمک‌حال دولت باشد.

هرچند شجاعی نشان داده توجه ویژه‌ای به صنایع بزرگ استان دارد اما این سؤال مطرح است که چه شده که طاقت نماینده عالی دولت در خراسان شمالی به سر آمده و صحبت از بی‌خاصیت بودن صنایع بزرگ برای استان زده است.

به‌عنوان نمونه شجاعی در آیین افتتاح پروژه‌های هفته دولت شهرستان بجنورد گفته بود: بر ایجاد و توسعه صنایع بزرگ استان شکی نیست اما مشکل اشتغال استان با این کارها حل نمی‌شود و باید برای حل مشکل بیکاری و بهبود معیشت مردم بخش خصوصی پای‌کار بیاید.

وظایف اجتماعی، نقطه فشار بر صنایع بزرگ

بااین‌وجود بی‌توجهی صنایع استان به وظایف اجتماعی خود چند باری مورد گوشزد استاندار قرارگرفته بود. به‌عنوان نمونه شجاعی در دهمین نشست تشکلات کارگری و کارفرمایان استان بیان کرده بود: صنایع وظایفی در هر استان بر عهده‌دارند و باید آن‌ها را اجرایی کنند که یکی از آن‌ها انجام فعالیت‌های اجتماعی است اما به خوبی آن‌ها را انجام نمی‌دهند.

 

از دیگر موارد تذکرات استاندار می‌توان به عدم ورود صنایع قدرتمند خراسان شمالی به حوزه ورزش و تیم داری رجوع کرد. این بخش نیز که جزئی دیگر از وظایف اجتماعی محسوب می‌شود توسط صنایع حمایت نمی‌شود درحالی‌که در بسیاری از استان‌ها این اقدام صورت گرفته و نتایج مناسبی نیز بر عهده داشته است.

محمدعلی شجاعی در این خصوص نیز اظهار کرده است: صنایع استان ازنظر مسئولیت اجتماعی وضعیت خوبی ندارند و آنان باید متوجه باشند استان به‌مانند یک خانه بزرگ است که مردم صاحب اصلی آن هستند و باید نگاه مدیریتی بخش خصوصی استان نسبت به مسئولیت اجتماعی خود تغییر کند و نسبت به مردم پاسخگو باشند.

شجاعی خاطرنشان کرد: استعدادهای ورزشی استان باید شناسایی و تقویت شوند و با تأمین منابع مالی مناسب و توجه به اولویت‌ها و هزینه درست اعتبارات، پرورش قهرمانان ورزشی در استان راه‌اندازی شود.

وی افزود: صنایع بزرگ از امکانات و تجهیزات استان استفاده می‌کنند اما سودی برای استان ندارند و تنها مشکلاتشان به مردم می‌رسد.

وضعیت حساب و کتاب صنایع مشخص شود

در همین راستا استاندار چندی پیش دستور بررسی حساب‌های صنایع خصوصی استان را از مجاری قانونی داده بود. علت آن نیز خروج سرمایه از استان توسط همین صنایع قلمداد می‌شد. شجاعی در این خصوص بیان کرد: سیستم حسابرسی هیچ‌یک از واحدهای تولیدی نباید در خارج از استان انجام شود و سازمان تأمین اجتماعی استان پیگیر این موضوع باشد و گزارش دهد.

محمدعلی شجاعی خطاب به رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی دستور داد: حساب‌های واحدهای تولیدی و صنعتی استان بررسی شود تا بدانیم کدام‌یک از آنان در استان و کدام‌یک در خارج از استان حساب دارند.

 

شجاعی خاطرنشان کرد: اینکه ما مشکلات واحدهای تولیدی در استان را حل کنیم اما پول‌های آنان در سایر استان‌ها باشد قابل‌قبول نیست و برای جلوگیری از این کار تمامی بسترهای قانونی موجود را با جدیت اجرا خواهیم کرد.

راهیان نور هم قفل کمک های صنایع را باز نکرد

همچنین مقام عالی دولت در خراسان شمالی در جلسه ستاد پشتیبانی راهیان نور نیز از عدم همراهی مالی و ایفای نقش صنایع بزرگ استان به‌شدت گلایه کرده بود و بیان داشت: صنایع استان به‌هیچ‌عنوان در هیچ حوزه‌ای همراه و حامی نیستند و این در حالی است که در سایر استان‌ها، صنایع حامی تمامی حوزه‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی هستند به‌طوری‌که بیمارستان‌ها و راه‌های میلیاردی می‌سازند اما صنایع این استان را به حال خود رها کرده‌ایم.

شجاعی در دیدار منتخبین مجلس شورای اسلامی استان نیز این موضوع را بیان کرد که این امر نشان از اهمیت آن برای وی دارد.

استاندار در این جلسه گفت: یکی از معضلات این استان عدم همکاری صنایع بزرگ است زیرا این صنایع فقط از ما خدمات دریافت می‌کنند درحالی‌که نیازمند ایجاد صنایع کوچک و متوسط هستیم اما تاکنون خیری از این صنایع بزرگ نصیب مردم استان نشده است لذا نیازمند همکاری بیشتر منتخبان مردم در مجلس شورای اسلامی هستیم تا این صنایع بزرگ متوجه شوند مسئولیت‌های اجتماعی خود را نسبت به این استان انجام دهند.

حال باید دید تذکرات جدی استاندار خراسان شمالی به این صنایع به کجا خواهد رسید؟ آیا صنایع قدرتمند و بانفوذ استان می‌توانند مسیر خود را ادامه دهند و یا این نماینده دولت است که موفق خواهد شد صنایع را به مسیر موردنظر بازگرداند؟

در حال حاضر آنچه اهمیت دارد انفعال صنایع در موضوعات اجتماعی است. مسئله‌ای که هیچ‌کس راضی به آن نیست و باید تغییر کند. اما این تغییر چه زمان و به چه شکلی باشد مشخص نیست و باید دید زور کدام بخش می‌چربد؟ دولت یا صنایع خصوصی؟

لازم به ذکر است خراسان شمالی دارای صنایع بزرگی همچون پتروشیمی خراسان، لوله گستر اسفراین، آلومینای جاجرم و کارخانه سیمان است.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول