اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

کرونا فعالیت‌های دانشگاه‌های کشور را متوقف نکرده است

تحولات وجود ویروس کرونا حوزه آموزش کشور را با تغییرات بسیار گسترده‌ای همراه کرده است به طوری که دانشگاه‌ها تعطیل شده و ادامه روند آموزش‌ها به صورت مجازی انجام می شود اما مراکز علمی فعالیت‌های خود را با قدرت دنبال می کنند.

کرونا فعالیت‌های دانشگاه‌های کشور را متوقف نکرده است

  به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس،  در ماه‌های پایانی سال کشور با ویروس ناشناخته‌‌ای به نام کووید ۱۹ مواجه شد که در این بین نهادها، ارگان‌‌ها و سازمان‌ها سعی کردند با تعطیل کردن این مراکز کمی از گستردگی و شیوع این بیماری بکاهند که مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها نیز جزء این گروه بودند و حسن روحانی رئیس جمهوری ۱۷ فروردین درباره آخرین وضعیت بخش آموزش کشور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت فعلا تصمیم بر این است که در بخش آموزش به استثنای آموزش تکمیلی (مخصوصا دکترا) که از ۳۰ فروردین حضوری خواهد بود، مدارس و مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها تا ۳۰‌ فروردین همچنان تعطیل باشند. اینکه برای ۳۰ فروردین به بعد چه می‌شود، در جلسات بعدی تصمیم‌گیری می‌شود.

رئیس جمهور روز گذشته ۲۰ فروردین ماه نیز در سخنان خود، گفت: من با استان‌هایی صحبت می‌کردم که خودشان هم می‌گفتند ما استان‌های سفیدی هستیم ولی از ما می‌خواستند فعالیت مدارس آغاز نشود. برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها عجله‌ای نداریم، ممکن است برخی از فعالیت‌های فرهنگی مانند تئاتر، سینما و خیلی از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی تا مدت‌ها بازگشایی نشوند. ممکن  است مساجد ما اینگونه باشند، اماکن مقدس ما اینگونه باشد. در این گونه موارد باید تامل کرده و صبر کنیم. 

در این راستا گفت‌‌وگویی با چند نفر از اساتید دانشگاه‌ها درباره برگزاری کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها از اول اردبیهشت ماه براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا داشتیم که در زیر می‌خوانید.  

کارهای آموزشی، تحقیقاتی و پروژه‌های صنعتی دانشگاه به قوت خود باقی است

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشگاه امیرکبیر می‌گوید: شرایط برگزاری کلاس‌های حضوری دانشجویان در صورتی که همه گیری ویروس کرونا فروکش نکرده باشد را ندارد، اگر ویروس کرونا فروکش کرده باشد کلاس‌ها برگزار می‌شود اما اگر فروکش نکرده باشد و حتی مختصری از این بیماری باقی مانده باشد قطعا نمی‌توانیم دانشگاه را به صورت  حضور فعال کنیم. جایی به حساسیت دانشگاه‌ها وجود ندارد به طوری که مانند یک بمب است و خوابگاه‌ها بسیار فشرده هستند و حدود چند هزار نفر از سراسر کشور می‌آیند و می‌توانند ناقل این ویروس باشند. 

رئیس دانشگاه امیرکبیر معتقد است: روزانه حدود ۶ هزار غذا در سلف‌ها سرو می‌شود به طوری که حدود ۴.۵ میلیون دانشجو در فضاهای بسته جمع می‌شوند و این تجمعات زیاد باعث می‌شود که زحمات کل کشور در این مدت از بین برود و فکر نمی‌کنم نظر شورا و وزارت بهداشت هم جز این باشد که اگر مشکل برطرف نشده باشد دانشگاه‌ها رسماً آغاز به کار کنند. در حال حاضر دانشگاه فعال است و آنچه که مدنظر دولت است و رئیس‌جمهور تاکید داشت ما در آیین‌نامه‌ها، آیین‌نامه مفصلی برای حذف مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دادیم و فعالیت دانشگاه را متوقف نکردیم و نخواهیم کرد. 

وی افزود: کارهای آموزشی، تحقیقاتی و پروژه‌های صنعتی به قوت خود باقی است و به خوبی انجام شده و دانشگاه فعال است و تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد کارمندان و اساتید حضور پیدا نکنند و فقط مدیریت و کارشناسان در دانشگاه حاضر شوند. خوشبختانه فعالیت‌‌های آموزشی برقراست و برای پروژه‌های تحقیقاتی تمهیداتی اتخاذ شده که بخشی به صورت حضوری و بخش دیگر به صورت غیرحضوری انجام شود.  آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و برخی از دروس که پروژه دارند نمی‌توانند به صورت مجازی فعالیت داشته باشند بنابراین حتما بخشی از ترم را طولانی‌تر خواهیم کرد و در نظر داریم حدود ۵۰ درصد تعطیلات تابستان را تشکیل ترم داشته باشیم.

معتمدی اضافه کرد: در عین حال اگر بخشنامه‌ای غیر این موارد داده شود و تاکید بر این باشد که اقدام دیگری انجام بدهیم ما تابع قوانین و مقررات بالادستی هستیم و نظر دانشگاه بر این است که تا این خطر به طور کامل برطرف نشده دانشگاه را به هیچ وجه به صورت حضوری فعال نکنیم چرا که در حال حاضر برگزاری کلاس‌های مجازی خوب است.  

۹۳ درصد کلاس‌های دانشگاه علم و صنعت به صورت مجازی برگزار می‌شود

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم وصنعت ایران در این باره معتقد است: بازگشایی دانشگاه منوط به از بین رفتن ویروس کرونا و اعلام ستاد مقابله با کرونا است. در حال حاضر آموزش‌ مجازی و الکترونیک دانشگاه علم و صنعت فعال است و بالغ بر ۹۳  درصد از کلاس‌ها دایر است و حدود ۷-۶ درصد از دروس به صورت عملی - نظری هستند و برنامه‌‌ریزی می‌کنیم مواردی را که قابلیت ارائه دارند را ارائه و مابقی دروس را برای ترم تابستانی قرار دهیم. 

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران می‌‌گوید: برای دانشجویانی که باید فارغ‌التحصیل شوند و یا با مشکلاتی مواجه هستند و نمی‌توانند در ترم تابستانی حضور یابند دروس‌ آنها را به ترم بعد موکول می‌کنیم و در حال حاضر بنا را بر ارائه دروس به صورت الکترونیکی قرار داده‌‌ایم و تداوم خواهد داشت. تحقیقات دانشجویان از دو بخش نظری و عملی تشکیل شده و توصیه می‌کنیم دانشجویان دکتری برای تحصیلات تکمیلی که وارد مرحله تز آزمایشگاهی شده‌اند مراحل آزمایشی را به بعد از شیوع کرونا و رفع مشکل جامعه موکول کنند و اگر به هر دلیلی دانشجویان بخواهند درس‌ آنها زودتر به اتمام برسد به دانشکده ابلاغ کرده‌ایم که این دانشجویان با موافقت استاد راهنما و با رعایت پروتکل‌های خاص آزمایشگاهی، آزمایشات مورد نظر را انجام دهند. 

وی اضافه کرد: برای مابقی کارهایی که در قالب هدایت تحصیلی نیاز است استاد راهنمای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری همکاری  و هدایت کنند مسیری در سامانه LMS دانشگاه تعریف شده و به دانشجویان این اجازه را داده که بتوانند با همراهی اساتید تزها یشان را دنبال کنند. سامانه دانشگاه را به صورت صوتی و تصویری فعال کرده‌ایم تا دانشجویان بتوانند به راحتی از تزها‌ی خود دفاع کنند و از هفته آینده مجوز دفاع غیرحضوری هم به دانشجویان داده خواهد شد. در دانشگاه علم و صنعت و دانشگا‌های دیگر زیرساخت‌های لازم LMS از قبل وجود داشته و در حال حاضر هم فعال هستند.  فضا را برای دانشجویان فراهم کردیم و تا زمانی که ستاد مدیریت کرونا مجوز حضور دانشجو به دانشگاه را ندهد کلاس‌ها به صورت غیرحضوری و الکترونیکی برگزار خواهد شد. 

مجید کیا که یکی از دانشجویان دکتری دانشگاه علم و صنعت ایران است، می‌گوید: برای حضور در کلاس‌ها بحث سلامت دانشجو مطرح نیست بلکه سلامت اعضای خانواده هم دغدغه ماست. والدین ما که اکثرا سن بالا هستند و والدین برخی از دانشجویان به دلیل سن بالا مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت هستند. من حاضر نیستم والدینم را در معرض خطر مرگ قرار دهم.

برای بازگشایی دانشگاه‌ها باید هیچ خطری دانشجویان را تهدید نکند

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای نیز درباره بازگشایی دانشگاه‌ قبل از، از بین رفتن ویروس کرونا، می‌گوید: تصمیم‌گیری سختی است و ما تابع ستادملی کرونا و وزارت بهداشت در این زمینه هستیم. از لحاظ‌ آمادگی آموزشی دانشگاه‌ها مشکلی ندارند و در حال حاضر کلاس‌ها به صورت مجازی در حال برگزاری است و مشکلی وجود ندارد. 

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای معتقد است: باید اعتماد‌سازی خانواده‌ها و دانشجویان برای برگزاری کلاس‌های حضوری فرزندان در مراکز آموزشی فراهم شود. دانشگاه‌ها باید به سمتی بروند که آموزش‌های مجازی را جدی‌تر بگیرند و چه بسا قبل از بروز ویروس کرونا می‌توانستیم پویا‌تر و فعال‌تر از آموزش‌های مجازی استفاده کنیم و اساتید و دانشجویان با فناوری‌های نوین آشنا شوند.  دانشگاه تابع تصمیمات کلان ستاد کرونا است و باید اعتمادسازی در جامعه ایجاد شود و خطری دانش‌آموزان را تهدید نکند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول