اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

بلاتکلیفی شورای عالی استان ها 4 ماهه شد

4 ماه از انتخابات غیرقانونی شورای عالی استان ها براساس اعلام وزارت کشور می گذرد و همچنان روند فعالیت بزرگترین نهاد شورایی کشور غیرقانونی ادامه دارد.

بلاتکلیفی شورای عالی استان ها 4 ماهه شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، شورای عالی استان‌ها بزرگترین نهاد شورایی در کشور است. اعضای این شورا متشکل از نماینده شورای هر استان است که از بین نمایندگان شوراهای شهر و روستا انتخاب شده‌اند.

شورای عالی استان ها 75 نفر عضو دارد که براساس قانون می توانند طرح و لوایح  را مانند دولت برای قانون شدن به مجلس شورای اسلامی ارسال کنند.

تاکنون 4 دوره 4 ساله از شورای عالی استان ها گذشته است و اکنون در سال سوم از دوره پنجم این نهاد شورایی قرار داریم. انتخابات هیات رئیسه این دوره از شورای عالی استان ها در تاریخ 21 آذر 1398 با حواشی خاصی در مجلس قدیم شورای اسلامی برگزار شد که شب قبل از انتخابات اعضای شورای عالی استان ها مهمان شهردار تهران بودند و هدایایی به ارزش حدود 3 میلیون تومان به آن ها داده شد.

بعد از برگزاری انتخابات هیات رئیسه شورای عالی استان ها مشخص شد که انتخابات غیرقانونی بوده است و وزارت کشور درخواست کرده بود که این انتخابات با چند روز تعویق برگزار شود تا 3 نفر از نمایندگان جدید شورای عالی استان در استان خوزستان تعیین تکلیف شوند ولی متاسفانه به این نامه توجه ای نشد و انتخابات را برگزار کردند.

پس از این حواشی مشخص شد یکی دیگر از اعضای شورای عالی استان ها که قبل از برگزاری انتخابات هم صلب عضویت شده بود در این انتخابات و جریان رای گیری حضور داشته است که این موضوع هم یکی دیگر از دلایل غیر قانونی خواندن انتخابات هیات رئیسه شورای عالی استان ها محسوب می شود.

عمده اعضای شورای عالی استان ها خواهان آن هستند که با توجه به کاهش جایگاه شورای عالی استان ها  انتخابات براساس قانون  مجددا برگزار شود.

وزارت کشور مقدمات انتخابات مجدد هیات رییسه شورای عالی استان‌ها را آغاز کند

سید حسین علوی نسب نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها در خصوص برگزاری انتخابات مجدد هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: هم اکنون اعضای شورای عالی استان‌ها در انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی اختلاف دارند و این موضوع در شأن جامعه شورایی کشور نیست.

وی بیان داشت: اختلافات هیأت رئیسه منجر به انجام مکاتبات با وزارت کشور شد و در هیأت حل اختلاف وزارت کشور خواهان بررسی این موضوع شده‌ایم. البته اگر این اختلاف در شورای عالی استان‌ها برطرف شود و مجدد انتخابات هیأت رئیسه برگزار شود، بهتر است.

نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: بر اساس اعلام وزارت کشور در انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها تخلفاتی صورت گرفته است و عدم تمکین از قانون برای شورای عالی استان‌ها خوب نیست و ما خواهان برگزاری مجدد انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی هستیم و این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به وزارت کشور اعلام کرده‌ایم.

علوی نسب بیان داشت: اگر ما نتوانیم در مقابل اقدام غیرقانونی بایستیم چطور می‌توانیم لایحه و طرح برای قانون شدن بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: خیلی از نامه‌ها از سوی دیگر دستگاه‌ها که به شورای عالی استان‌ها می‌آید به اعضای شورای عالی داده نمی‌شود و ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نامحرم می‌دانند، در صورتی که این موضوع نیز غیرقانونی است و ما خواهان آن هستیم در جریان مکاتبات قرار بگیریم.

نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: در حال حاضر وزارت کشور مصوبه هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رد کرده است و هرچه سریع‌تر می‌خواهیم مقدمات برگزاری مجدد انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سرانجام برسانند.

 

دستگاه‌های نظارتی به تخلفات شورای عالی استان‌ها هرچه سریع‌تر ورود کند

افتخاری نماینده مردم استان قزوین در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، درباره برگزاری انتخابات غیرقانونی هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: با توجه به اتفاقات اخیری که در انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها رخ داد و مکاتبات وزارت کشور مبنی بر عدم برگزاری انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها، بنابراین درخواست ما این است که هیأت رئیسه به مرّ قانون عمل کند و مجددا انتخابات شورای عالی استان‌ها برگزار شود.

وی افزود: شبهاتی در انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها وجود دارد و نیاز است دستگاه‌های نظارتی و شورای مرکز حل اختلاف به این موضوع ورود جدی کنند و نسبت به شفاف‌سازی و تعیین تکلیف اقدام شود.

افتخاری بیان داشت: در روز انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها وزارت کشور نامه‌ای زده بود و درخواست کرده بود که انتخابات با تاخیر برگزار شود تا سه عضو شورای عالی استان‌ها نیز تعیین تکلیف شود. بنابراین ما باید قانون را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرایی کنیم و انتخابات هیأت رئیسه مجددا برگزار شود.

نباید از انتخابات مجدد شورای عالی استان‌ها جلوگیری شود

عزیز سارانی نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: انتخابات سومین دوره شورای عالی استان‌ها با حواشی مختلفی برگزار شد و در نهایت منجر به این شد که وزارت کشور در نامه‌ای خواهان برگزاری مجدد انتخابات شورای عالی استان‌ها شد.

وی یادآور شد: ما 75 نفر در شورای عالی استان‌ها خواهان اجرای قانون هستیم و نمی‌دانیم که چرا این انتخابات مجددا برگزار نمی‌شود.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: در روز انتخابات سه نفر از نمایندگان استان خوزستان در اجلاس حضور نداشتند و یک نفر نماینده هم به صورت غیرقانونی در اجلاس حضور پیدا کرد و در رأی‌گیری مشارکت داشت؛ چراکه آن فرد سلب عضویت شده بود.

سارانی گفت: در حال حاضر انتخابات بر اساس مستندات موجود باطل است و بر اساس قانون باید مجددا انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها برگزار شود.

وی تأکید کرد: این موضوع پیچیده نیست ولی نمی‌دانیم چرا عده‌ای می‌خواهند آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیچیده جلوه دهند و انتخابات مجدد شورای عالی استان‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار نکنند.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: ما خواهان اجرای مرّ قانون هستیم و در این مسیر نیز حرکت خواهیم کرد.

دلیل باطل بودن انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها

محمد قانبیلی عضو شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، درباره تعیین تکلیف انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها، اظهار داشت: دو موضوع در خصوص این انتخابات مطرح می‌شود. از نظر بنده اگر مطرح می‌کنند که انتخابات به دلیل عدم حضور سه نفر از نمایندگان استان خوزستان باید باطل شود، درست نیست و براساس قانون، اجلاس شورای عالی استان‌ها به حدنصاب برای تشکیل در روز انتخابات رسیده بود و در همان روز هم انتخابات برگزار شد و اشکالی نیز بر آن وارد نیست. 

وی بیان داشت: قبل از انتخابات، وزارت کشور نامه‌ای به شورای عالی استان‌ها زده و درخواست کرده که انتخابات با تعویق برگزار شود تا این سه نفر نماینده هم از استان خوزستان در اجلاس حضور داشته باشند و این در صورتی است که وزارت کشور نسبت به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها نمی‌تواند ورود کند و عدم حضور این نمایندگان جزو تخلفات رئیس شورای عالی استان‌هاست که باید بررسی شود.

قانبیلی ادامه داد: از سوی دیگر، نماینده استان چهارمحال و بختیاری سلب عضویت شده بود که این موضوع هم باید مورد بررسی قرار بگیرد و در انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها حضور داشت و می‌توان به همین دلیل انتخابات را باطل اعلام کرد. 

عضو شورای عالی استان‌ها بیان داشت: چهل روز است که هیأت مرکزی حل اختلاف تشکیل جلسه نداده است و باید هر چه سریع‌تر در خصوص انتخابات هیأت رئیسه، تعیین تکلیف صورت بگیرد. اگر انتخابات با این وضعیت باطل است، آن را اعلام کنند تا مجدداً انتخابات هیأت رئیسه برگزار شود. 

وی تأکید کرد: تنها هیأت مرکزی حل اختلاف است که می‌تواند در خصوص باطل شدن انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها تصمیم بگیرد؛ شخص وزیر و وزارت کشور نمی‌تواند به صورت مستقیم، این انتخابات را غیرقانونی اعلام کند و خواستار برگزاری مجدد آن شود، بلکه هیأت مرکزی تصمیم گیرنده نهایی در این خصوص است. 

لزوم بررسی تخلفات شورای عالی استان‌ها از سوی سازمان بازرسی کل کشور

حسام‌الدین شهیدی عضو شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، در خصوص انتخابات غیرقانونی شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: اعتراض شخص بنده به شورای عالی استان‌ها، نامه‌های محرمانه دبیرخانه شوراست که به استحضار اعضای شورا نمی‌رسد و متأسفانه ریاست شورای عالی، نماینده‌های مردم در شورا را نامحرم می‌دانند.

وی یادآور شد: وزارت کشور نامه‌ای به شورای عالی استان‌ها نوشته است، ولی متأسفانه این نامه را از اعضای شورای عالی مخفی کرده است.

شهیدی افزود: رئیس شورای عالی استان‌ها هم همانند اعضای شورای عالی است و نمی‌تواند نامه‌ها را از اعضا مخفی کند و این خلاف قانون است.

عضو شورای عالی استان‌ها تأکید کرد: اقدامات خلاف قانون زیادی در شورای عالی استان‌ها انجام می‌شود و با توجه به برگزاری غیرقانونی انتخابات هیأت رئیسه در حال حاضر وزارت کشور مصوبات شورای عالی را اجرایی نمی‌کند و هیأت رئیسه شورای عالی اکنون غیرقانونی فعالیت می‌کند.

وی افزود: درخواست ما از وزارت کشور، تعطیلی اجلاس شورای عالی استان‌ها تا تعیین تکلیف نهایی است؛ چراکه این اجلاس‌ها هزینه‌های بسیاری دارد که متأسفانه مصوبات آن به تصویب هم نمی‌رسد.

شهیدی اضافه کرد: مصوبات شورای عالی استان‌ها قانونی نیست و علت تمامی بی‌قانونی‌ها در شورای عالی استان‌ها شخص آقای الویری است. بنده بارها پیگیری کردم و متوجه شدم که الویری به دلیل مشغله‌های کاری که در شورای شهر تهران دارد اصلا وارد شورای عالی استان‌ها نمی‌شود و مسؤول دفتر آقای نجفی شهردار اسبق تهران را به عنوان مسؤول دبیرخانه معرفی کرده و این فرد نامه‌های غیرقانونی را امضا می‌کند و تمام اختیارات به این فرد سپرده شده است.

وی تأکید کرد: درخواست ما از سازمان بازرسی کل کشور و وزارت کشور این است که به تخلفات شورای عالی استان‌ها هر چه سریع‌تر رسیدگی کنند.

انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها قانونا اشکال دارد

حسنعلی مبینی‌نژاد نماینده مردم اصفهان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌که حدنود دو ماه پیش برگزار شد، اظهار داشت: انتخاباتی که برگزار شد قانونا اشکالاتی داشته است و هنگامی که اختلاف نظر پیش می‌آید باید هیأت حل اختلاف مرکزی سریعا جلسه‌ای بگذارد و این موضوع را تعیین تکلیف کند. 

وی بیان داشت:‌ وزارت کشور ادله‌هایی مبنی بر غیرقانونی بودن هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها مطرح کرده است که باید هیأت حل اختلاف مورد بررسی قرار بگیرد و درخواست ما این است که این جلسه هر چه سریع‌تر برگزار شود و با اجرای مر قانون موجب رفع شبهات شویم.

نماینده مردم اصفهان در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه همه اعضای شورای عالی استان‌ها تابع قانون هستند، گفت:‌ اگر بخواهیم سلیقه‌ای عمل کنیم نمی‌توانیم قانون را به درستی اجرایی کنیم. ما در شورای عالی استان‌ها برای وضع قانون آمده‌ایم و به دنبال اجرای قانون هستیم و هیأت حل اختلاف می‌تواند در این خصوص کمک کند.

مبینی‌نژاد بیان داشت:‌ متاسفانه خیلی از نامه‌ها و مکاتبات در شورای عالی استان‌ها به اطلاع اعضای شورای عالی نمی‌رسد و تنها ریاست شورا و دبیرخانه از آن مطلع می‌شوند که این موضوع نیز باید مورد بررسی و اصلاح قرار بگیرد. چرا که همه اعضای شورای عالی استان‌ها محرم مسائل هستند. 

وی گفت:‌ ما حتی از سلب عضویت یک از اعضای شورای عالی استان‌ها در جریان رای‌گیری نیز اطلاع نداشتیم و این ضعف هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها است چرا که باید اطلاع رسان‌ها به روز انجام شود. 

الویری رئیس شورای عالی استان‌ها نیست

رضا فیروز رنجبر نماینده مردم استان البرز در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، درباره انتخابات غیرقانونی هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: نزدیک به 2 ماه از این اتفاق می‌گذرد و هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها به صورت انفعالی عمل می‌کند و غیرقانونی بودن این هیأت و این انتخابات برای اعضا کاملا شفاف و مشخص شده است.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر الویری رئیس شورای عالی استان‌ها نیست گفت: 74 نفر متوجه این موضوع شده‌اند ولی فردی که در انتخابات غیرقانونی رای آورده هنوز این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوجه نشده است.

نماینده مردم استان البرز در شورای عالی استان‌ها تأکید کرد: جلسات شورای عالی استان‌ها در حال حاضر فقط صرف هزینه و سرگرمی شده است و وقت و زمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیهوده هدر می‌دهیم و با این رویه راه به جایی نخواهیم برد.

فیروز رنجبر بیان داشت: در حال حاضر انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها به هیأت حل اختلاف کشیده شده است و قرار بود این موضوع در جلسات هم‌اندیشی شورای عالی استان‌ها مورد بررسی قرار بگیرد که متأسفانه جلسه آن برگزار نشد و به وقت دیگری موکول کردند و فکر نمی‌کنم این موضوع در شأن اعضای شورای عالی استان‌ها باشد.

وی یادآور شد: ‌این همه هزینه می‌شود تا اعضای شورای عالی استان‌ها از اقصاء نقاط کشور در اجلاس حضور پیدا کنند و این جلسات خروجی ندارد.

نماینده مردم استان البرز در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: ما خواستار برگزاری مجدد انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها هستیم و این انتخابات هم زمان زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌گیرد و با دعوت از نماینده وزارت کشور و ناظر می‌توان در یک اجلاس این انتخابات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجددا برگزار کرد و به صورت قانونی موارد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش برد.

فیروز بخت تأکید کرد: بنده در انتخابات گذشته هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها به آقای الویری رای دادم ولی خواهان برگزاری مجدد این انتخابات هستم؛ چراکه باید همه چیز شفاف و قانونی باشد و از وزارت کشور هم درخواست می‌کنم ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از این بلاتکلیفی موجود خارج کنند.

مستندات انتخابات غیرقانونی هیأت رئیسه شورای عالی استان ها موجود است

یوسف اسدی نماینده مردم کردستان در شورای عالی استان‌ها درباره غیرقانونی بودن انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: دو ماه پیش انتخابات شورای عالی استان‌ها به صورت غیرقانونی و با عدم حضور 3 عضو شورای عالی استان‌ها و حضور غیرقانونی یکی از اعضای شورای عالی برگزار شد.

وی ادامه داد: بعد از برگزاری این انتخابات مشخص شد که وزیر کشور نامه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شورای عالی استان‌ها ارسال کرده است و خواهان به تعویق افتادن انتخابات هیأت رئیسه شده ولی متأسفانه دبیرخانه شورای عالی استان‌ها به موقع اقدامات لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این خصوص انجام نداده بود.

اسدی بیان داشت: در حال حاضر تمامی مستندات و شواهد نشان می‌دهد که انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها غیرقانونی برگزار شده است و ما به دنبال اجرای قانون هستیم؛ چراکه نباید ننگ بی‌قانونی بر روی بزرگ‌ترین شورای کشور بماند.

نماینده مردم کردستان در شورای عالی استان‌ها درباره اظهار داشت: در حال حاضر هم وزارت کشور مصوبات شورای عالی استان‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دلیل انتخابات غیرقانونی قبول نمی‌کند و درخواست ما این است که انتخابات مجددا برگزار شود و همه نمایندگان خواهان اجرای قانون در این رابطه هستند. نمی‌شود که هر کس هر کاری دوست داشته باشد انجام دهد.

 حال بیش از 4 ماه از بلاتکلیفی انتخابات هیات رئیسه شورای عالی استان ها می گذرد و نمایندگان اعضای شورای عالی استان ها هم در گفت وگو هایی خواهان برگزاری مجدد این انتخابات هستند چرا که براساس آمار برگزاری هر جلسه شورای عالی استان ها بیش از نیم میلیارد تومان هزینه دارد که این بودجه از بیت المال هزینه می شود و خروجی هم ندارد.

بنابراین با توجه به اینکه با رعایت فاصله گذاری اجتماعی جهت مقابله با بیماری کرونا جلسات مجلس شورای اسلامی و حتی شوراهای شهر و روستا هم برگزار می شود، بهتر است جلسه هیات حل اختلاف در خصوص انتخابات غیرقانونی شورای عالی استان ها هم هرچه سریعتر برگزار و این موضوع را تعیین و تکلیف کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول