اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

علت تاخیر در اجرای مصوبه تنفس 3 ماهه بازپرداخت وام‌های قرض‌الحسنه چه بود؟

به نظر می‌رسد، علت اصلی تاخیر بانک‌ها در اجرای مصوبه تنقس سه ماهه برای بازپرداخت اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه، تاخیر بانک مرکزی در ابلاغ بخشنامه است، چرا که این بانک در 6 فروردین ماه بخشنامه آن را به بانک‌ها ابلاغ کرده است.

علت تاخیر در اجرای مصوبه تنفس 3 ماهه بازپرداخت وام‌های قرض‌الحسنه چه بود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از برنامه‌هایی که بانک مرکزی در اسفند ماه سال گذشته برای کاهش تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا اعلام کرد، این بود که زمان بازپرداخت اقساط همه وام‌های قرض‌الحسنه از جمله وام‌های قرض‌الحسنه، سه ماه به تعویق می‌افتد. 

اما بانک مرکزی در اسفند ماه بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ نکرد و برخی بانک‌ها و وام‌هایی که بانک‌ها براساس قراداد منعقد شده با مشتری، امکان برداشت خودکار از حساب مشتری را داشتند، از حساب آنها برداشت کردند.

برخی مخاطبان «فارس من» در روزهای پایانی سال گذشته هم این گلایه را در میان گذاشته و نوشته‌اند، شعب بانک می‌گویند بانک مرکزی هنوز بخشنامه‌ای به ما ابلاغ نکرده است.

یکی از نمونه‌هایی که به طور رسمی اعلام شد، پست بانک بود که اقساط حدود 17 هزار تسهیلات قرض‌الحسنه را برداشت کرده بود که به گفته وزیر ارتباطات به صاحبان حساب بازمی‌گردد.

براساس متن بخشنامه‌ای که در سایت بانک مرکزی منتشر شده است، بانک مرکزی در 6 فروردین ماه امسال بخشنامه تنفس 3 ماهه برای بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را به بانک‌ها ابلاغ کرده است. 

براساس قسمتی از این بخشنامه آمده است: «در پـی برخـی گزارش‌هـای واصله مبنی بر برداشت‌های متفاوت و بعضاً ناصحیح از گستره شمول مصوبه فوق به ویـژه در خصـوص دریافت‌کننـدگان تسهیلات قرض‌الحسنه و نیـز طـرح بعضـی شـکایات، سـوالات و ابهامـات در ایـن رابطـه، متـذکر می‌شـود تمـامی دریافتکنندگان قرض‌الحسنه فارغ از این که امکان پرداخت و یا وصول اقساط از آنها وجود داشته باشد و نیز قطع نظـر از نوع کسب و کار و فعالیت دریافت‌کننده قرض‌الحسنه، مشمول استفاده از مزایای بخشـنامه فوق‌الـذکر می‌باشـند. لذا بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند چنانچه مبالغ اقساط قرض‌الحسنه سررسید شده در بـازه زمـانی موضـوع مصوبه صدرالاشاره از حساب تسهیلات‌گیرندگان یا ضامنین آنها برداشت شده است را مسترد نمایند.»

به گزارش فارس، بنابراین به نظر می‌رسد یکی از دلایل این ناهماهنگی بین بانک‌ها و بانک مرکزی تاخیر بانک مرکزی در ابلاغ بخشنامه به بانک‌ها باشد اما بعد از این ابلاغیه، هیچ توجیهی برای کسر اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت باقی نمی‌ماند.

این خبر با توجه به پیشنهاد چرا وام ازدواج شامل مهلت سه ماه پرداخت به دلیل کرونا نمی‌شود؟ در فارس من تهیه شده است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول