اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امروز ۲۰ فروردین، چهاردهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای

امروز ۲۰ فروردین چهاردهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای است و علی‌اکبر صالحی از ۱۲۲ دستاورد جدید این سازمان در طول سال گذشته خبر داد و گفت با توجه به شیوع ویروس کرونا، جشن این روز در فرصتی مناسب برگزار خواهد شد.

امروز ۲۰ فروردین، چهاردهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس٬ امروز (چهارشنبه) ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۹ مصادف با چهاردهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای است.

حسن روحانی رئیس جمهور نیز امروز همزمان با ۲۰ فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای طی اظهاراتی عنوان کرد: ما همه سال در این روز جشن هسته‌ای می‌گیریم و هر ساله افتتاح‌های فراوانی داریم. امسال هم از سال گذشته برنامه‌ریزی بیشتری شده بود، ما بسیاری از پیشرفت‌های علمی هسته‌ای را در این مدت پیدا کردیم مخصوصا از اردیبهشت پارسال که محققان ما بدون مانع فعالیت‌های خود را ادامه دادند و به دستاوردهای بزرگی رسیدند.

وی افزود: ما نشان دادن این دستاوردها را به روز دیگری موکول می‌کنیم.

علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دیروز (سه‌‌شنبه) در آستانه ۲۰ فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای پیامی صادر کرد.

در این پیام آمده بود: در این ایام پر مخاطره و به رغم مبارزه سلحشورانه شیرزنان و دلاورمردان حوزه سلامت جهت کاستن از درد و رنج بیماران و نیازمندان، اینجانب ضمن ابراز همدردی با بازماندگان جانباختگان و آسیب دیدگان سوانح و حوادث اخیر، بر خود فرض می‌دانم تا بدین وسیله فرا رسیدن بیستم فروردین ماه، روز ملی فناوری هسته‌ای را که امسال با لیله‌ القدر میلاد فرخنده جان جهان و قطب عالم امکان، حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه) مقارن گشته است،گرامی بدارم و از تلاش مستمر و در خور تحسین یکایک اعضای خانواده بزرگ و افتخارآفرین صنعت هسته‌ای کشور قدردانی کنم.

 

 

* ۱۲۲ دستاورد جدید سازمان در طول یک سال گذشته 

صالحی در این پیام عنوان کرد: اینجانب لازم می‌دانم تا با افتخار اعلام کنم که ۱۲۲ دستاورد جدید این سازمان در طول یک سال گذشته که رهاورد کوشش‌های خستگی‌ناپذیر خیل عظیمی از پژوهشگران و محققان سازمان انرژی اتمی ایران می‌باشد، نویدبخش آغاز فصلی جدید در توسعه همه جانبه فعالیت‌های غرور‌آفرین سازمان انرژی اتمی ایران است.

وی افزود: در این میان، به طور اجمالی به استحضار می‌رساند که گسترش بیش از پیش تولیدات و خدمات مربوط به بخش پزشکی هسته‌ای و تأمین نیازهای دارویی مراکز درمانی و بهداشتی کشور در حجم گسترده و فرا‌گیر و با سرعتی قابل قبول در حال انجام می‌باشد. بدیهی است در شرایط خطیر کنونی که ایران اسلامی تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی قرار گرفته است، تأمین نیازهای جامعه پزشکی کشور به عنوان وظیفه‌ای ملی و اخلاقی تلقی شده و برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.همچنین پیشبرد اهداف کلان تعیین شده در بخش چرخه سوخت هسته‌ای - از جمله گسترش فعالیت‌های مربوط به اکتشاف و استخراج مواد اولیه صنعت هسته‌ای، شتاب بخشیدن به فعالیت‌های بخش تحقیق و توسعه و غنی سازی اورانیوم - و نیز پیشرفت برنامه احداث واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه‌ اتمی بوشهر و توسعه فناوری‌های نوین هسته‌ای با جدیت و همت مضاعف دنبال می‌شود.

صالحی عنوان کرد: افزون بر این ، شایان ذکر است که نوسازی و تکمیل راکتور آب سنگین خنداب(اراک) براساس مفاد مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در حال انجام می‌باشد. لازم به توضیح است که تلاشگران صنعت هسته‌ای با عطف توجه به چشم‌انداز ترسیم شده از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی (مدظلّه العالی) و تدابیر ریاست محترم جمهوری ، توسعه روزافزون دستاوردهای این صنعت راهبردی را با تمام توان و در حوزه‌های مختلف در دستورکار قرار داده‌اند.

*جشن روز ملی فناوری هسته‌ای، در فرصت و فضایی مناسب برگزار می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: همچنین شایان ذکر است که براساس برنامه ریزی انجام شده، اقدامات مقتضی جهت برگزاری مراسم با شکوه روز ملی فناوری هسته‌ای همچون سال‌های گذشته با حضور جناب آقای دکتر روحانی٬ ریاست محترم جمهوری و سایر مهمانان داخلی و خارجی از جمله مقامات کشوری و لشکری جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفت تا همزمان با افتتاح نمایشگاه دستاوردهای این سازمان، آیین رونمایی از گزیده‌ای از دستاوردهای جدید در محضر ریاست محترم جمهوری برگزار شود، اما به واسطه شیوع ویروس کووید-19 و به منظور ممانعت از بروز مخاطرات احتمالی و براساس تأکیدات و مقررات وضع شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، تقدیر با تدبیر ما همراه نشد و پس از کسب تکلیف از جناب آقای دکتر روحانی، مقرر شد تا جشن این روز ملی، در فرصت و فضایی مناسب برگزار شود.

در پیام صالحی همچنین آمده بود: امید است در پرتو الطاف خداوندی و در سایه عنایات و توجهات خاصه حضرت ولی عصر (عج) در کوتاهترین زمان ممکن، شرایط مناسب برای ارائه مستقیم دستاوردها و تشریح جزئیات آن به پیشگاه عموم مردم شریف کشورمان فراهم آید. اما در حال حاضر، این سازمان در نظر دارد تا از طریق همکاری و همراهی همدلانه رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی کشور، نسبت به اطلاع‌رسانی در خصوص این دستاوردها اقدام کند.

وی افزود: اینجانب یقین دارم که در سایه اتحاد، همیاری و همدلی آحاد ملت بزرگ ایران و از رهگذر مدیریت هوشمندانه مسئولان نظام مقدس اسلامی به ویژه مدیران ارشد حوزه سلامت و به برکت جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های فراموش ناشدنی مدافعان حریم سلامت، این روزگار محنت و مرارت خواهد گذشت و ملت بزرگ ایران با سربلندی و موفقیت این آزمون دشوار را پشت سر نهاده و به ساحل صحت و سعادت روزافزون قدم خواهد نهاد.

علی‌اکبر صالحی همچنین در گفتگویی با روزنامه اعتماد درباره اقدامات انجام شده بعد از پنج گام کاهش تعهدات برجامی عنوان کرده بود: «انجام فعالیت‌های هسته‌ای و نیز تحقیق و توسعه در زمینه چرخه سوخت هسته‌ای به‌ویژه تبدیل و غنی‌سازی اورانیوم (شامل تولید و ذخیره‌سازی) بدون هر محدودیتی در حال انجام است. کار روی ساخت تعدادی از مجتمع‌های سوخت رآکتورهای اراک و رآکتورهای قدرت در حال انجام است. مراحل ساخت رآکتور تحقیقاتی آب‌سنگین اراک (طراحی جدید) در همکاری با طرف‌های خارجی و تجهیزات مربوطه در حال پیشرفت است. ساخت تعدادی از تجهیزات و قطعات رآکتور با استفاده از توان شرکت‌های داخلی در حال انجام است.مراحل ساخت دو رآکتور قدرت هسته‌ای جدید با کمک روسیه در بوشهر در حال اجرا است. تولید و ذخیره‌سازی آب‌سنگین بدون هیچ محدودیتی در حال انجام است.(اینجا بخوانید)

در همین خصوص نیز «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور به مناسبت این روز در اینستاگرام نوشت: «در دولت تدبیر و امید٬ در کنار تثبیت حق غنی‌سازی و استفاده صلح‌‌آمیز از انرژی هسته‌ای برای کشور در جریان مذاکرات برجام٬ روند بسیار مثبتی از پیشرفت‌ها و دستاوردهای فناورانه را نیز در بعد فنی شاهد بوده‌ایم٬ خاضعانه از برادر عزیز و دانشمندم دکتر صالحی و همه فعالان این صنعت راهبردی قدردانی می‌کنم و امیدوارم با تلاش‌های این عزیزان٬ روند رو به رشد و و پیشرفت کشور در فناوری هسته‌ای تداوم یابد.»

لازم به ذکر است در شرایط کنونی و در حالی که کشور در حال مبارزه با شیوع ویروس کرونا است٬ بخش‌های مختلف سازمان انرژی اتمی نیز حتی در تعطیلات نوروز از فعالیت دست برنداشته و بخش‌های مختلف این صنعت در این راستا مشغول به کار بودند و از آن جمله واحدهای خدماتی صنعت هسته‌ای که در ایام تعطیلات نوروز به صورت ۲۴ ساعته مشغول ارائه خدمات به بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی در امر مبارزه با ویروس کرونا بودند.(بیشتر بخوانید)

بر همین اساس٬ سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه دوم فروردین ماه سالجاری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بخش‌های فنی، تخصصی و خدمات‌رسان صنعت هسته‌ای نظیر مجتمع پژوهشی ایران مرکزی یزد، نیروگاه اتمی بوشهر، مرکز تابش گاما، مجتمع تولید آب‌سنگین خنداب، تولید سانتریفیوژهای جدید و تحقیق و توسعه در سایت شهید احمدی‌ روشن (نطنز) و... در ایام تعطیلات نوروز ۱۳۹۹ با اهتمام و جدیت بیشتری مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی مستمر به هم‌میهنان است و این امر مهم بنا بر اهداف و رسالت اجتماعی سازمان انرژی اتمی، با حداکثر امکانات و تجهیزات ادامه خواهد داشت.

بر همین اساس٬ با همت و تلاش شبانه‌روزی متخصصان و کارکنان متعهد و خدمتگزار مجتمع غنی‌سازی شهید مصطفی احمدی‌ روشن (نطنز)  شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران (تسا) به عنوان طراح و تولید کننده نسل‌های مختلف ماشین‌های سانتریفیوژ، در ایام تعطیلات نوروز ۱۳۹۹ نیز همچون گذشته با حداکثر توان و بدون وقفه در انجام این ماموریت مشغول به فعالیت بود و با ساخت و مونتاژ ماشین‌های نسل جدید جهت ایجاد زنجیره شاهد ماشین IR6 و ساخت دومین نمونه اولیه ماشین IR9 و ساخت زنجیره اولیه ۱۰ ماشین IRS طبق فرآیندهای تکوین محصول، در پیشبرد اهداف صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گام‌های موثری برداشت.

 

 

مجتمع تولید آب سنگین اراک (خنداب) نیز در تعطیلات نوروز شبانه‌روزی و با حداکثر ظرفیت در حال تولید آب سنگین، اکسیژن ۱۸ و ترکیبات ایزوتوپی دوتره بود.

 

 

نیروگاه اتمی بوشهر هم که در سال ۱۳۹۸ نزدیک به هفت میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای تولید کرده و در ایام نوروز ۱۳۹۹ نیز با حداکثر توان در حال فعالیت بود. (بیشتر بخوانید)

 

 

به گزارش فارس٬ ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۸ سیزدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای از ۱۱۴ دستاورد صنعت هسته‌ای رونمایی شد.

طراحی و ساخت سانتریفیوژ زونال پیوسته، طراحی و ساخت سیستم کنترلی سامانه سنجش، ساخت چشمه فوتون‌های درهم تنیده کوانتومی، رادیوداروی پیشرفته ایتریوم ۹۰ برای درمان سرطان کبد در حوزه تولید رادیوداروها (با این رونمای جمهوری اسلامی ایران در جایگاه دوم جهان قرار می‌گیرد)، تولید اکسیژن ۱۸ با ظرفیت صد کیلوگرم در سال به منظور تهیه رادیوایزوتوپ FDG برای استفاده در دستگاه پرتو تشخیصی پت اسکن و طراحی و ساخت طیف‌سنج پیشرفته  FTIR  (با رونمایی از این دستاورد، جمهوری اسلامی ایران در جایگاه پنجمین کشور دارنده این فناوری قرار خواهد گرفت) از جمله دستاوردهایی بود که در محل سالن اجلاس سران با حضور حسن روحانی رئیس جمهور و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی رونمایی شد.(اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول