اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بازگشت تنش به میان دست‌نشاندگان «ائتلاف سعودی» در جنوب یمن

دو طرف نزاع در جنوب یمن اعم از «الشرعیة»(دولت مستعفی یمن) و شورای انتقالی جنوب در چند روز اخیر اتهام‌زنی به یکدیگر را آغاز کرده و برای دور جدید درگیری‌های خونین آماده می‌شوند.

بازگشت تنش به میان دست‌نشاندگان «ائتلاف سعودی» در جنوب یمن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نیروهای تحت حمایت امارات (شورای انتقالی) و نیروهای هادی در چند روز گذشته با اتهام‌زنی علیه یکدیگر، وارد مرحله جدیدی از تنش شده‌اند.

روزنامه لبنانی «الأخبار» در گزارشی به تنش‌های جدید بین این دو طرف در جنوب یمن پرداخت و نوشت که آخرین مورد اتهام‌زنی مربوط به دولت هادی بود که شورای انتقالی تحت حمایت امارات را به حمله به نیروهایش در منطقه «رضوم» در استان شبوه و مراکز نیروهای آن در استان أبین متهم کرد.

از سوی دیگر رهبران شورای انتقالی نیز دولت هادی را به اجرای عملیات‌های نظامی در طول هفته گذشته به خصوص تحریک گردان‌های نظامی وابسته به حزب «التجمع الیمنی للإصلاح»(اخوان‌المسلمین) در استان جنوبی أبین متهم کردند.

برخی منابع آگاه در جنوب یمن نیز گزارش دادند که در چند روز گذشته نیروهای هادی تجهیزات نظامی از وادی حضرموت، شبوه و مأرب به شهر شقره واقع در ساحل استان أبین ارسال کردند.

به گفته این منابع، ارسال این تجهیزات به بهانه تقویت جبهه البیضاء برای مقابله با ارتش و کمیته‌های مردمی (نیروهای صنعاء) صورت می‌گیرد که شورای انتقالی آن را اقدامی علیه خود دانسته و از فرماندهان میدانی و نیروهای گروه‌های مختلف خود خواست برای مقابله با هر گونه حمله نظامی به سمت زنجبار مرکز استان أبین آماده باشند.

این منابع همچنین گفتند که این نگرانی وجود دارد که الاصلاح در صدد جبران خسارت‌های خود در دو استان الجوف و مأرب در مقابل نیروهای صنعاء برآمده و برنامه‌های ویژه خود در جنوب را اجرا کند.

به گفته این منابع تجهیزات الاصلاح این بار با پوشش عربستان سعودی صورت می‌گیرد و بنا به گفته منابع موثق در جنوب نیز تحرکات اخیر به دستور سرتیپ «مجاهد العتیبی» فرمانده مرکز فرماندهی محلی ائتلاف سعودی در البریقه در عدن انجام شده است.

نیروهای دولت هادی در حال آماده‌باش در سه جبهه نظامی خارج از جبهه‌های درگیری با نیروهای صنعاء هستند که محافل جنوبی آن را تهدید نظامی مستقیم برای وضعیت کنونی در جنوب می‌دانند و این سه محور عبارتند از: ۱- جبهه استان تعز به فرماندهی سرتیپ ابوبکر الجبولی ۲- استان أبین به فرماندهی سیف الشدادی از فرماندهان الاصلاح ۳- ذوبات و جاده ساحلی باب المندب به فرماندهی «لؤی الزامکی».

تنش‌های اخیر پس از به بن‌بست رسیدن اجرای توافق امضاشده ریاض بین دولت هادی و شورای انتقالی جنوبی در پاییز گذشته، آغاز شد و در همین ارتباط سفارت انگلیس در یمن نیز به طور عمدی نسخه اصلی این توافقنامه را منتشر کرد که نشان می‌داد شورای انتقالی یک هیأت مستقل در مذاکرات نبوده بلکه  در قالب دولت هادی بوده است در حالی که شورای انتقالی پیشتر گفته بود که به موجب این توافقنامه در هر گونه مذاکرات سیاسی آتی درباره آینده کشور به عنوان طرف مستقل حضور خواهد داشت.

به نوشته الأخبار دو طرف سعودی و اماراتی در حال حاضر به دنبال تشدید تنش‌ها نیستند و عوامل خود را برای خویشتنداری تحت فشار قرار داده‌اند و دائما بر فرماندهان نیروهای دولت هادی و شورای انتقالی تأکید می‌کنند که نبرد حقیقی نبرد مأرب است که در صورت سقوط سیلی برای هر دو طرف خواهد بود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول