اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از سرایت احتمالی کووید 19 به دام‌ها انجام می‌شود

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: اقدامات پیشگیرانه در سطح کشو برای جلوگیری ازسرایت بیماری کووید 19 به دام‌ها انجام می‌شود.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از سرایت احتمالی کووید 19 به دام‌ها انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ابتلای یک قلاده ببر در آمریکا به بیماری کووید 19 که گفته شد از کارگران باغ وحش به آنها سرایت کرده، پرونده جدیدی را در باره ویروس کرونا باز کرد: این بیماری از انسان به حیوان هم منتقل می‌شود. در صورتی که پای این بیماری به دام‌ها هم برسد می‌تواند امنیت غذایی جهان را تحت تاثیر جدی قرار دهد. اگرچه اکنون بیماری کووید 19 توانسته تاثیر جدی در تولید محصولات غذایی داشته باشد، اما اگر دام‌ها، طیور و ماکیان به این بیماری مبتلا شوند، می‌تواند تولید محصولات پروتئینی را فلج کند.

علی صفر ماکنعلی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: ابتلای دام به بیماری کووید 19 پیش از این هم بوده مثلا یک مورد ابتلا در هنگ کنگ، وجود داشت که از انسان به سگ منتقل یافته بود. اما این بیماری از نوع مثبت ضعیف بوده و مشکل خاصی ایجاد نکرد.

وی توضیح داد که چند مورد ابتلا که وجود داشته در مورد حیوانات خانگی و از گربه سانان بوده است. به این دلیل در چین هم مطالعه گسترده‌ای روی گربه‌ها انجام شد و از آنها نمونه‌برداری کردند. 

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به اینکه آیا نمونه ابتلای دام و طیور به این بیماری وجود داشته است، گفت:‌تاکنون ابتلای این گونه حیوانات به بیماری کووید 19 ثبت نشده است.

* ابلاغ سازمان امنیت زیستی برای جلوگیری از انتقال آلودگی

ماکنعلی در پاسخ به اینکه برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور برای جلوگیری از هر گونه ابتلای احتمالی دام و احشام به این بیماری چیست، گفت: سازمان امنیت زیستی را ابلاغ کرده تا افراد شاغل در کشتارگاه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها کامل رعایت کنند تا به هیچ عنوان آلودگی منتقل نشود.

وی افزود: همچنین آزمایشگاه مرکز تشخیص راه‌اندازی شده و هر گونه ابتلای حیوانی را که مشکوک باشد را مورد بررسی قرار می‌دهیم و حتی در مورد حیوانات خانگی هم اگر صاحبان آنها به بیماری کووید 19 مبتلا شوند، در صورتی که به ما اعلام کنند حیوانات خانگی آنها را  می‌توانیم رصد و مورد پایش قرار دهیم.

وی همچنین ادامه داد: در حال حاضر کشتارگاه‌های کشور همه ماشینی است و بدون دخالت دست انجام می‌شود و این زمینه ابتلای به این بیماری را به حداقل می‌رساند.

دو روز پیش یک ببر در یکی از باغ وحش‌های آمریکا به بیماری کووید 19 مبتلا شد که کارشناسان اعلام کردند از کارکنان این باغ وحش سرایت کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول