اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

اشاره‌ای به سبک زندگی منتظران حضرت ولیعصر (عج)

حقیقت انتظار، زندگی بشر را به مقصد تحقق آرمان‌های بزرگ حضرت ولیعصر (عج) جهت می‌دهد، در ایام مبارک ولادت آن حضرت، به سبک زندگی منتظران آن حضرت اشاره‌ای می‌شود.

اشاره‌ای به سبک زندگی منتظران حضرت ولیعصر (عج)

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حقیقت انتظار، زندگی بشر را به مقصد تحقق آرمان‌های بزرگ حضرت ولیعصر (عج) جهت می‌دهد، در ایام مبارک ولادت آن حضرت، به سبک زندگی منتظران آن حضرت اشاره‌ای می‌شود.

اعتقاد به وجود و ظهور مهدی موعود اعتقادی قرآنی و مستند به سنت رسول الله (ص) و حضرات معصومین (ع) است.

وعده خدای تعالی این است که وارثان زمین را عباد صالح خود قرار می‌دهد و بر عالم حکومت کنند. تحقق این وعده با حکومت امام زمان (عج) است.

" وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ‌ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ‌ أَنَّ الْأَرْ‌ضَ یَرِ‌ثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ."

و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد. (انبیاء ۱۰۵)

" وَنُرِ‌یدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْ‌ضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِ‌ثِینَ"

و خواستیم بر کسانی که در آن سرزمین فرو دست شده بودند منّت نهیم و آنان را پیشوایان گردانیم و ایشان را وارث [زمین‌] کنیم.(قصص ۵)

" هُوَ الَّذِی أَرْ‌سَلَ رَ‌سُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَ‌هُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِ‌کُونَ. "

اوست کسى که فرستاده خود را با هدایت و آیین درست روانه کرد، تا آن را بر هر چه دین است فائق گرداند، هر چند مشرکان را ناخوش آید.(توبه ۳۳)

انتظار فرج

در روایات از اهل ایمان خواسته شده، در انتظار فرج امام زمان (عج) باشند.

رسول خدا (ص) فرمود: برترین عبادت انتظار فرج است.

( بحارالأنوار، ج52، ص 125)

امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: کسى که مطیع فرمان ما باشد در حظیره القدس با ما خواهد بود، و کسى که منتظر امر ما باشد همانند کسى است که در راه خدا به خونش درغلتیده باشد.

(بحارالأنوار، ج 52، ص 123)

امام صادق (ع) فرمود: اگر کسى از شما بمیرد در حالى که منتظر حکومت امام زمان (عج) بوده، همانند کسى است که با امام قائم (ع) در خیمه‌اش بوده است، سپس اندکى درنگ کرد و فرمود: نه، بلکه همانند کسى است که در کنار حضرت زد و خورد کند، سپس فرمود: نه، به خدا قسم، بلکه مانند کسى است که در کنار رسول خدا به شهادت برسد.(بحارالأنوار، ج 42، ص 126)

اصول زندگی منتظران امام زمان (عج)

1. منتظران، وضع موجود جهان را که گروهی سلطه‌گر و گروهی سلطه‌پذیر باشند؛ رد می‌کنند و قبول ندارند. ظلم و بی‌عدالتی و سلطه مستکبران را نمی‌پذیرند. با جریان ظلم، اجحاف، سلطه استکبار و جریان جهل، خرافه و هرگونه پلیدی هرگز نمی‌سازد.

۲. معتقدان به منجی جهانی، چون وضع موجود را قبول ندارند و رد می‌کنند؛ در انتظار تغییرند، انتظار دارند دست قاهر قدرت الهی بلند شود و با کمک همین مردم، سیطره‌ ظلم را از بین ببرد و حق را غالب و عدل را حاکم کند و پرچم توحید را بر افرازد؛ انسان‌ها بنده‌ واقعی خدا بشوند.

۳. اهل انتظار، حکومت حق و موعود الهی را می‌طلبند و زندگی زیر پرچم ولی‌الله را شایسته بشر می‌دانند. در طلب تحقق این وعده‌ تضمین‌شده‌ پروردگار هستند.

۴. منتطران، آغاز زندگی حقیقی انسانی بشر را با ظهور می دانند. قبل از ظهور بشریت دارد راه را طى می‌کند تا به بزرگراه زندگی برسد. بزرگراه، دورانِ مهدویت است، دوران ظهور حضرت مهدى (عج) است. زندگى اصلى و حیات مطلوب بشر از آنجا آغاز می‌شود و بشریت تازه مى‌افتد در صراط مستقیم و او را به مقصد آفرینش میرساند؛ «بشریت» را می‌رساند، نه افراد را، مجموعه‌ها را میرساند.

۵. منتظران به تحقق این وعده الهی همواره امید وار و دلبسته‌اند. اهل انتظار فرج همواره امید به گشایش دارند، به ناامیدی مبتلا نمی‌شوند، آینده را روشن می‌بینند باور دارند گشایش در گرفتاری عمومی بشریت پدید می‌آید.

نام و یاد امام زمان (عج)، دائم به منتظران نوید می‌دهد که طلوع خورشیدِ حق و عدل در پایان این شب ظلمانی، قطعی است. بعضی انسان‌ها گاهی که امواج متراکم ظلمت و ظلم را مشاهده می‌کنند، مأیوس م‌یشوند.

یاد امام زمان الهام بخش این است که خورشید طلوع خواهد کرد، روز خواهد آمد؛ بله، ظلمات هست، ظالمان و تاریکی‌آفرینان هستند در دنیا، و قرنهای متمادی بوده‌اند امّا پایان این شب سیاه و ظلمانی، قطعاً طلوع خورشید است؛ این آن ‌چیزی است که اعتقاد به امام زمان (عج) به ما می‌آموزد.

۶. جهت‌گیری زندگی منتظران به سمت اهداف امام زمان (عج)؛ نوع زندگی و کار منتظران امام زمان در جهت حکومت آن حضرت است. در جهت مبارزه با فساد و حاکمیت عدالت تلاش می‌کنند، مظهر عدل پروردگار، امام زمان(عج) است. بزرگترین خصوصیت حکومت امام زمان(عج) - که در دعاها و زیارات و روایات آمده است - عدالت میباشد: «یملأ الله به الارض قسطا و عدلا» که خداوند با آن حضرت زمین را از قسط و عدل پر می‌کند.

از ارزش‌ها و میهن اسلامی و پرچم برافراشته‌ اسلام دفاع می‌کنند، چنین کسی می‌تواند ادعا کند که اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدان‌های خطر قدم خواهد گذاشت. اما کسانی که در مقابل خطر، انحراف و چرب و شیرین دنیا خود را می‌بازند و زانوانشان سست می‌شود؛ کسانی که برای مطامع شخصی خود حاضر نیستند حرکتی که مطامع آنها را به خطر می‌اندازد، انجام دهند؛ اینها نمیتوانند منتظر امام زمان به حساب آیند.

۷. همواره در اندیشه آماده‌سازی زمینه‌های تحقق آن وعده الهی‌اند، هم به اصلاح خود می‌پردازد و هم به اصلاح جامعه و پیوسته در وضع آماده‌باش هستند. منتظر، کسی است که اگر امام که مأمورِ ایجاد عدالت و استقرار عدالت در کلّ جهان است، امروز ظهور بکند، آماده است. انتظار یعنی دائم در حال «آماده‌باش» بودن، برای سربازی امام زمان آماده بودن، آن هم سربازی منجی بزرگی که میخواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین‌المللی مبارزه کند.

۸. منتظران، قبل از دوران ظهور مهدی موعود، دنبال آسایش و عافیت نیستند. پیوسته در حال مجاهدت‌اند.در روایات، «والله لتمحصن» و «والله لتغربلن» آمده است، به شدت امتحان می‌شوید غربال می‌شوید. قبل از ظهور مهدی موعود، در میدان‌های مجاهدت، انسان‌های پاک امتحان می‌شوند. در کوره‌های آزمایش وارد می‌شوند و سربلند بیرون می‌آیند و جهان به دوران آرمانی و هدفی مهدی موعود (ارواحنا فداه) روزبه روز نزدیکتر می‌شود.

۹. منتظران حقیقی با انقلاب اسلامی ایران همراهی می‌کنند. زمینه ظهور با پیروزی ملت ایران آماده میشود. امروز مسیر تاریخ، مسیر ظلم است؛ مسیر سلطه‌گری و سلطه‌پذیری است؛ یک عده در دنیا سلطه‌گرند، یک عده در دنیا سلطه‌پذیرند. اگر حرف ملت ایران پیش رفت، به آن نقطه‌ی موعود رسید، آن وقت مسیر تاریخ عوض خواهد شد؛ زمینه‌ ظهور ولى‌امر و ولى‌عصر (ارواحنا له الفداء) آماده خواهد شد؛ دنیا وارد یک مرحله‌ی جدیدی خواهد شد. و این بسته به معرفت و عزم امروز ملت ایران است.

خدای متعال ملت ما را از جمله منتظران ظهور آن حضرت محسوب کند.

حجت‌الاسلام امان‌الله علیمرادی نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری

انتهای پیام/3388/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول