اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

خانه‌هایی که این روزها از همیشه ناامن‌ترند

در حالی که در سرتاسر جهان مردم مجبور شده‌اند برای کنترل کرونا در خانه‌هایشان بمانند، خشونت خانگی علیه زنان هر روز بیشتر می‌شود.

خانه‌هایی که این روزها از همیشه ناامن‌ترند

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس؛ سیده راضیه حسینی: امن‌ترین جا برای یک زن کجاست؟ این سوال را از هر کسی بپرسیم، اولین پاسخی که به ذهنش می‌رسد، «خانه» است. اما سازمان ملل سال گذشته گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن در بسیاری از کشورها، خانه ناامن‌ترین مکان برای زنان است. جاییکه علاوه بر ناامنی روانی شدید، بدنشان زیر مشت و لگد خشونت خانگی سیاه و کبود می‌شود. اما این روزها  که شیوع جهانی ویروس کرونا، همه مردم را به ماندن در خانه مجبور کرده، خشونت خانگی علیه زنان در کشورهای اروپایی و نیز در آمریکا زنگ هشدارهای جهانی را به صدا در آورده است.

 

توسل به داروخانه برای گزارش خشونت

فرانسه کشوری است که سال‌هاست تلاش می‌کند «برابری جنسیتی» ایجاد کند. حتی یک وزارتخانه به این موضوع اختصاص داده است اما خبرها نشان می‌دهد در همین کشور، در طی دوران قرنطینه خشونت خانگی 32 درصد افزایش پیدا کرده است. طوری که مسئولین این کشور ناچار شده‌اند در کنار اقداماتی که برای مهار کرونا در نظر می‌گیرند، تمهیدات ویژه‌ای برای حمایت از زنان آسیب‌دیده یا در معرض آسیب در نظر بگیرد. به‌عنوان مثال «مارلن شیاپا»، وزیر برابری جنسیتی فرانسه اخیراً اعلام کرده است:«حدود ۲۰ مرکز مشاوره در فروشگاه‌های مواد غذایی افتتاح می‌شود تا زنان بتوانند ضمن انجام خریدهای ضروری خود در ایام قرنطینه از کمک‌های لازم در برابر تبعات خشونت‌های خانگی بهره‌مند شوند».

با توجه به اینکه زنان نمی‌توانند حتی در خانه به‌صورت مستقیم خشونت را به مقامات دولتی اطلاع دهند، زنان به داروخانه‌ها متوسل شده‌اند. در هفته گذشته زنی در شهر نانسی در شرق فرانسه به نزدیک‌ترین داروخانه محله‌شان رفتن  و با گفتن کلمه «ماسک ۱۹» به متصدی داروخانه فهماند که قربانی خشونت خانگی به دست همسرش شده است.متصدی داروخانه که این رمز را می‌شناخت، موضوع را به پلیس خبر داد و مأموران پس از دقایقی، با مراجعه به منزل آن زن، همسرش را بازداشت کردند.در سمت دیگر دولت فرانسه از ایجاد امنیت برای زنان در خانه خودشان قطع امید کرده و در هتل‌های این کشور 20هزار شب اتاق اجازه نموده تا قربانیان خشونت خانگی در ایام قرنطینه در این اتاق‌ها تحت مراقبت ویژه قرار گیرند. نکته مهم اینجاست که خطر خشونت خانگی تنها محدود به خانه‌هایی نمی‌شود که پیش از این خشونت را تجربه کرده‌اند بلکه قرار گرفتن در قرنطینه، دامنه این خشونت‌ها را به خانه‌های جدید هم گسترش داده است.  

 

این پوستر یک کمپین دولتی در جزایر قناری است که از زنان می‌خواهد اگر با خشونت خانگی یا آزار خیابانی مواجه شدند به اولین داروخانه رفته و درخواست «ماسک-19» کنند. مسئول داروخانه متوجه خطر می‌شود و با ۱۱۲، اورژانس اجتماعی تماس می‌گیرد.

قتل یک مادر به دست شریک زندگی‌اش

در بریتانیا هم معضل بسیار جدی است؛ برای محافظت از زنان در برابر خشونت خانگی، آن‌ها را مراکزی به‌صورت دسته‌جمعی نگه‌داری می‌کنند اما به گفته یک سازمان خیریه در ایرلند، نهادهای دولتی در حفاظت از قربانیان خشونت خانگی در مقابل ابتلا به ویروس کرونا عاجز هستند. چون زنان و کودکان در این مراکز از آشپزخانه و حمام و دستشویی مشترک استفاده می‌کنند که طبیعتا جاهای بالقوه مناسبی برای انتشار ویروس کرونا هستند. مرکز خیریه دیگری در انگلیس گفته است تعداد تماس‌های تلفنی در خصوص خشونت خانگی ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

در اسپانیا نیز وضعیت همین است. هفته پیش یک خبر در رسانه‌های اسپانیا منتشر شد که مردم این کشور را در شوک فرو برد. یک مادر 35 ساله توسط شریک زندگی‌اش به قتل رسید. اسپانیا دومین کشور ویروس زده اروپا پس از ایتالیاست.

 

قتل 10 زن در 10 روز

آلمان نیز وضعیت مشابهی دارد؛ اتحادیه مراکز مشاوره و راهنمایی زنان در آلمان اعلام کرده است: در حال حاضر خانه‌ جای امنی برای بسیاری از مردم به شمار نمی‌آید. دولت کانادا نیز مجبور شده است چهل میلیون دلار به خانه‌های امن و مراکز مختص به قربانیان آزار جنسی در سراسر کانادا اختصاص دهد. براساس آماری که یک خانه امن مختص به زنان خشونت دیده در این کشور اعلام کرده است، در روزهای قرنطینه تعداد تماس‌ها با این مرکز ۲٠درصد افزایش داشته است.

در ترکیه هم وضعیت مانند سایر نقاط بغرنج است. گزارش‌ها نشان می‌دهد همزمان با هشدار دولت ترکیه برای اینکه مردم در خانه‌هایشان بماند، از آغاز قرنطینه در طی 10 روز گذشته 10 زن در خانه‌هایشان به قتل رسیده‌اند.گلسوم کاو، سرپرست انجمن مبارزه با جنایت‌های علیه زنان با اشاره به ناچاری زنان در دوران قرنطینه گفت: «همه این 10 زن از طرف مردان در داخل خانه کشته شده‌اند.» او تأکید می‌کند: «درخواست کمک زنانی که در معرض خشونت قرار گرفته‌اند هم در 10 روز گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است. زنان برای فرار از خشونت خانگی به خارج از خانه فرار می‌کردند، اما حالا به دلیل پاندمی چاره‌ای جز ماندن در خانه ندارند.»

سازمان ملل زنگ هشدار را به صدا در آورده است

موضوع خشونت خانگی علیه زنان به اندازه‌ای بغرنج شده که سازمان ملل نیز به موضوع ورود کرده است. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در این خصوص پیامی به جامعه بین‌الملل داد و گفت: «خشونت تنها محدود به صحنه درگیری‌­ها نیست؛ بسیاری از زنان و دختران که منازلشان باید امن‌ترین مکان برای آن‌ها باشد، خطر خشونت آن‌ها را در آنجا تهدید می‌کند.» او اضافه کرده «فشارهای اقتصادی و اجتماعی ناشی از ویروس کرونا و نیز محدودیت‌های اعمال شده در این راستا باعث افزایش خشونت علیه زنان و دختران در بیشتر کشورها شده است.» و به‌صورت خاص به دو نقطه که زنان در آنجا بیشترین میزان خشونت را تجربه می‌کنند اشاره نموده و گفته است «یک‌چهارم دانشجویان دختر در آمریکا مورد تعرض جنسی و یا بدرفتاری قرار می‌گیرند و خشونت علیه زنان در آفریقا ۶۵ درصد آن‌ها را شامل می‌شود.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول