اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

مرمت کران‌های روستای تاریخی کندوان

مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از انجام مطالعات مرمتی بر روی 120 مورد از کران های صخره ای روستای تاریخی کندوان طی سال جاری خبر داد.

مرمت کران‌های روستای تاریخی کندوان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، احمد حمزه‌ زاده با اشاره به اینکه روستای تاریخی کندوان به لحاظ معماری منحصر بفرد و دستکند از جمله آثار منحصربفرد کشور و منطقه محسوب می شود، اظهار داشت: خانه های دستکند روستای تاریخی کندوان همه ساله پذیرای گردشگران بیشماری است که از جای جای جهان برای تجربه یک شب زندگی در خانه های سنگی و سفر به اعماق تاریخ به این روستا سفر می کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این روستای تاریخی در ابعاد ملی و بین المللی، حفاظت و صیانت از آن همواره یکی از اولویت های این اداره کل و پایگاه میراث فرهنگی روستای کندوان بوده است، لذا مرمت و بازسازی بخش های آسیب دیده کران های این روستا در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به آغاز مطالعات مرمتی بر روی شناسایی علت شکست در برخی کران ها، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر برخی از کران های روستای کندوان دچار شکست شده اند که اداره کل میراث فرهنگی استان و پایگاه ملی این روستا در راستای بهبود وضعیت و جلوگیری از تداوم شکست ها، مطالعات مرمتی را جهت علت یابی، آسیب شناسی و تشخیص درست شیوه مرمت مورد در سال جاری آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۱۲۰ کران شناسایی شده، مطالعه ۳۰ کران در اولویت و در دستور کار پایگاه میراث فرهنگی کندوان قرار گرفته است، ادامه داد: بر اساس مطالعات اولیه متخصصان میراث فرهنگی، شکست ها می تواند به سبب نفوذ آب، فشار، تغییرات دما و عوامل دیگر باشد،  از این رو با شناسایی دقیق نحوه آسیب هر کران، مرمت ویژه آن، انجام خواهد شد.

حمزه زاده گفت: انجام مطالعات مرمتی کران‌های روستای تاریخی کندوان در سال جاری آغاز شده و در صورت تامین اعتبار، استحکام بخشی و مرمت آنها عملیاتی می شود.

انتهای پیام/60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول