اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

ورود تجهیزات جدید و نیروهای تازه‌نفس از امارات به لیبی

یک منبع لیبیایی از اختصاص یک پل هوایی از امارات به لیبی و ورود تجهیزات جدید و مزدوران تازه‌نفس برای کمک به «خلیفه حفتر» خبر داد.

ورود تجهیزات جدید و نیروهای تازه‌نفس از امارات به لیبی

به گزارش گره بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع لیبیایی از ورود تجهیزات نظامی پیشرفته و مزدوران تازه‌ نفس از مقصد امارات به پایگاههای وابسته به خلیفه حفتر در لیبی خبر دادند.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، یک منبع وابسته به اردوگاه «خلیفه حفتر» در پارلمان «طبرق» می‌گوید پایگاههای «الجفره» و «الخادم» در شرق لیبی به پل هوایی انتقال تجهیزات نظامی و مزدوران اماراتی به مواضع نظامی نزدیک طرابلس تبدیل شده‌اند.

به گفته وی هدف از رسیدن این تجهیزات، استقرار سامانه‌های دفاع هوایی در غرب لیبی و همچنین رهگیری پهپادهای دولت وفاق ملی است. همچنین تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی دوباره پایگاه هوایی «الوطیه» نیز به دست نیروهای خلیفه حفتر رسیده است.

این عضو پارلمان طبرق همچنین گفت که نیروهای روسی «فاگنر» به خلیفه حفتر گفته‌اند که در صورت عدم محافظت از پایگاهها و مواضعشان، دیگر حاضر به جنگیدن نیستند و از این رو «خلیفه حفتر» تلاش دارد با خرید زمان، نیروهای خود را تقویت کند.

او در ادامه گفت که جبهه نبرد در اطراف شهر «سرت» و «طرابلس» فرسایشی شده و پایگاه پلیس نظامی «هون» در ۶۵۰ کیلومتری جنوب غرب طرابلس و مقر یگان زرهی در شهر «سوکنه» در مجاورت شهر «هون» به محلی برای انبار تجهیزات نظامی «خلیفه حفتر» تبدیل شده است.

«محیی الدین زکری» کارشناس امور امنیتی در خصوص سخنان این نماینده پارلمان طبرق گفت که سخنان وی با واقعیت میدانی همخوانی دارد و مواضع نظامی حفتر به هدف آسانی برای نیروی هوایی دولت وفاق ملی تبدیل شده و افزایش شعاع حملات هوایی به خارج از طرابلس نشان از عدم کنترل خلیفه حفتر به فضای هوایی مناطق درگیری دارد.

او تأکید کرد که نیروی هوایی برای خلیفه حفتر نقش اساسی در عملیات طرابلس بازی می‌کرد و او حساب ویژه‌ای بر روی جنگنده‌های خود باز کرده بود؛ اما اکنون او برتری هوایی را از دست داده است.

به گفته وی عملیات «طوفان صلح» نیروهای دولت وفاق ملی توانست موازنه قوا را تغییر دهد و مشغول بودن کشورهای حامی خلیفه حفتر به خصوص امارات به بحران کرونا، فرصت خوبی برای دولت طرابلس فراهم آورده بود تا مواضع نیروهای حفتر را هدف قرار داده و پیشروی کنند. 

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن‌ها برخوردار است.

نیروهای شرق لیبی موسوم به «ارتش ملی لیبی» از چهارم آوریل ۲۰۱۹ (۱۵ فروردین ۱۳۹۸) حملات به طرابلس را به بهانه آزادسازی این شهر از تروریست‌ها آغاز کردند. خلیفه حفتر از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی امارات، مصر و روسیه برخوردار است اما به دلیل مقاومت نیروهای دولت وفاق ملی، نیروهای حفتر هنوز موفق نشده‌اند به داخل شهر طرابلس نفوذ کنند. دولت وفاق ملی نیز حمایت تسلیحاتی ترکیه را با خود به همراه دارد.

یکشنبه گذشته سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که در یک سال گذشته از حملات نیروهای شرق لیبی تحت امر خلیفه حفتر به طرابلس، ۳۵۶ غیرنظامی کشته و ۳۲۹ نفر نیز زخمی شده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول